سهم کمتر از ۲ درصدی معادن در تولید ناخالص ملی/ مزایده ۱۳ پهنه معدنی استان کرمان تا پایان سال جاری

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان گفت: ۷ هزار معدن در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه سهم معادن در تولید ناخالص ملی کمتر از دو درصد می باشد و باید در این زمینه تلاش کنیم تا معادن جایگزین نفت شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان گفت: ۷ هزار معدن در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه سهم معادن در تولید ناخالص ملی کمتر از دو درصد می باشد و باید در این زمینه تلاش کنیم تا معادن جایگزین نفت شود.

 

حسینی نژاد معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان

 

به گزارش صدای زرند، مهدی حسینی نژاد معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان در گفت و گو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: کرمان بزرگ ترین استان معدنی کشور است که ذخایر خدادادی خوبی از انواع مواد معدنی دارد به طوری که هم اکنون ۲۱ هزار نفر در معادن استان مشغول به کار هستند.

 

 
۴.۷ میلیارد تن ذخایر اثبات شده مس، آهن، زغالسنگ و کرومیت در استان کرمان

 
وی افزود: ۴.۷ میلیارد تن ذخایر اثبات شده مس، آهن، زغالسنگ و کرومیت در استان کرمان است که ۱.۷ میلیارد تن ذخایر قطعی مس، ۱.۶ میلیارد تن آهن و … را شامل می شود.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان تصریح کرد: ۴۰ نوع ماده معدنی در استان کرمان شناخته شده که موجب جذابیت برای معدن کاران و سرمایه گذاران شده است.

 
حسینی نژاد بیان کرد: ۱۵۰ هزار کیلومتر از ۱۸۰ هزار کیلومتر مساحت استان به عنوان محدوده معدنی ثبت شده اما به علت برخی از مشکلاتی که در قوانین و آیین نامه ها داشته ایم، عمدتا کسانی که مجوز دریافت کرده اند، توانایی انجام کار معدن را نداشته و مجوز آنها باطل نشده است.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان با بیان اینکه این محدوده هایی که مجوز آنها باطل شده باید به مزایده گذاشته شود، ادامه داد: ۶ هزار محدوده معدنی در استان به ثبت رسیده که نزدیک به ۳ هزار مورد از آنها ابطال مجوز شده و باید از طریق مزایده تعیین تکلیف شود.

 
وی افزود: در سال های گذشته در مزایده این محدوده های از سوی سرمایه گذاران استقبال نشده، زیرا باید هزینه های مربوط به نفر قبلی را پرداخت کنند و برای تعیین تکلیف محدوده ها از طریق قضایی اقدام شده که روند کار را طولانی کرده است.

 

 
تعریف ۲۳ پهنه با ۲۸ هزار کیلومتر در استان کرمان

 
حسینی نژاد با بیان اینکه از سال گذشته بحث اکتشاف پهنه های معدنی را با مجوز وزارتخانه دنبال می کنیم تصریح کرد: ۲۳ پهنه با ۲۸ هزار کیلومتر در استان کرمان تعریف شده که ۱۰ پهنه معدنی با ۱۰ هزار کیلومتر به مزایده رفته که ۶۰۰ مورد از محدوده های ابطال مجوز را نیز شامل می شود.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان با بیان این اینکه مابقی پهنه ها نیز تا پایان سال جاری به مزایده گذاشته خواهد شد تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ محدوده مزایده ای در این پهنه ها تعیین تکلیف خواهد شد.

 
حسینی نژاد بیان کرد: زون های زمین شناسی در استان کرمان به چهار بخش سنگ آهن، مس، کرومیت و زغالسنگ تقسیم شده که به جرات می توان گفت بیشتر صنایع فلزی در استان وجود دارد ضمن آنکه انواع سنگ های ساختمانی در استان اکتشاف خواهد شد.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان با اشاره به روند کار معدن گفت: در این راستا ابتدا درخواست ثبت محدوده توسط فرد ارائه سپس پروانه اکتشاف برای وی صادر و در مرحله بعد گواهی کشف و در نهایت پروانه بهره برداری صادر می شود.

 
وی افزود: بسیاری از کسانی که در استان متقاضی بوده اند، در مرحله اول متوقف شده و این از مشکلات معادن استان است که باید این محدوده ها مجددا در مزایده تعیین تکلیف شود.

 

 
تحریم‌ها یک فرصت خوب برای روی آوردن به اکتشاف و صنایع فرآوری

 
حسینی نژاد در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما متکی به نفت بوده، به معادن و صنایع معدنی به طور جدی توجه نشده اما تحریم ها یک فرصت خوبی برای ما بود که در بحث اکتشاف و صنایع فرآوری ورود کنیم.

 
وی ادامه داد: در استان کرمان برای ۲۸ میلیون تن کنسانتره، ۲۸ میلیون تن گندله، ۱۳ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۰ میلیون تن شمش برای تکمیل زنجیره ارزش تولید برنامه ریزی شده که جایگزین خوبی برای نفت و موثر در توسعه استان و کشور می باشد.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان با بیان اینکه بنده آینده معادن و صنایع معدنی را روشن می بینم زیرا پتانسیل های خوبی در این حوزه وجود دارد گفت: ۷ هزار معدن در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه سهم معادن در تولید ناخالص ملی کمتر از دو درصد می باشد و باید در این زمینه تلاش کنیم تا معادن جایگزین نفت شود.

 
حسینی نژاد درباره برنامه های سال جاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: براساس سند راهبردی سازمان، اولویت اول ما در سال جاری اکتشاف و تعیین تکلیف پهنه ها و تجمیع پهنه های کوچک مقیاس تا ۲۵۰ کیلومتر و گذاشتن به مزایده است.

 
وی بیان کرد: همچنین با توجه به افت جهانی قیمت مواد معدنی، کار نظارت، بازرسی و رسیدگی به مشکلات معادن فعال استان و ارسال به وزارتخانه را دنبال خواهیم کرد.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان با بیان اینکه معادن استان باید تفکیک شوند، گفت: گل گهر، مس، زغالسنگ و کرومیت ۹۹.۶ درصد ارزش تولیدات مواد معدنی استان را دارند و سایر معادن کوچک مقیاس هستند.

 

 
به دنبال ارائه اهرم های تشویقی برای معادن

 
وی افزود: با توجه به افت قیمت جهانی، سیاست این است که بتوانیم اهرم های تشویقی از جمله بیمه، مالیات و … را به معادن ارائه کرده و با تشکیل یکسری هولیدنگ ها مواد معدنی را به صنایع فرآوری نیازمند، مرتبط کرده و جذابیت هایی در این زمینه ایجاد و مشکلات رفع شود.

 
حسینی نژاد در ادامه درباره وضعیت معادن غیرفعال زغالسنگ استان کرمان اظهار کرد: ۲۱ معدن زغال سنگ در استان وجود دارد که به واسطه تک خریدار بودن و همچنین اینکه اشتغال معادن براساس طرح توجیه مالی، فنی و اقتصادی پیش نرفته و با توجه به افت جهانی قیمت مواد معدنی، با مشکل رو به رو شده اند.

 
وی با اشاره به پیگیری به منظور حل مشکلات معادن زغالسنگ تصریح کرد: مجوز دریافت کرده ایم که حقوق دولتی براساس استخراج واقعی معادن اخذ شده و در سال جاری نیز ۱۵ درصد افزایش قیمت زغال را داشته ایم.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان گفت: همچنین قرار است تسهیلات ارزان قیمت برای به روز گردن ماشین آلات و تجهیزات به این معادن پرداخت شده و ایمیدرو وسایل ایمنی را خریداری و در اختیار معادن قرار داده و آنها در قالب اقساط این هزینه را برگشت بدهند.

 
وی افزود: به دلیل اشتغال زیاد، مکانیزه نشدن معادن و … قیمت تمام شده زغال در معادن بسیار بالاست و این معادن از اقتصادی بودن خارج شده و حوادثی از قبیل اعتراضات کارگری و تعطیلی معادن را شاهد هستیم.

 

 
آخرین وضعیت «معدن جو» زرند و «باب نیزو هجدک»

 
حسینی نژاد بیان کرد: با تعطیلی معدن «معدن جو» شهرستان زرند، با ۴۰۰ نفر کارگر روبه رو هستیم که بعد از ۲۲ سال کار باید تعیین تکلیف شوند و پیگیر هستیم که کارگران باسابقه، بازنشسته و کارگران جدید براساس طرح توجیهی و شاخص استاندارد کار کنند.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمان درباره وضعیت معدن تعطیل شده «باب نیزو هجدک» نیز به ایسنا گفت: طبق رایزنی ها مسوولان این معدن قول داده اند که از ابتدای سال آینده کار را آغاز کنند و توافق و تاکید شده کارگران قبلی مشغول به کار شوند.

 
وی در پایان اظهار کرد: همایش روز صنعت و معدن در استان کرمان را هشتم مرداد ماه برگزار خواهیم کرد.

 

 

انتهای پیام/