توسعه زرند متوازن نیست / طرح پیوست فرهنگی بنگاههای اقتصادی زرند کجاست؟؟! / اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل به خانه هنرمندان شده است

رشیدی گفت: شهری که با ایجاد شرایط اقتصادی و صنعتی تغییر ماهیت اجتماعی می دهد باید به تبعات فرهنگی آن نیز توجه شود و اگر ما قصد رسیدن به توسعه متوازن را داشته باشیم باید به تمامی ابعاد فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و… همزمان با توسعه اقتصادی و صنعتی توجه داشته باشیم که متاسفانه در حال حاضر توسعه زرند یک توسعه متوازن نیست و مطمئناً این نوع توسعه ما را در آینده با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

Rashidi_Ahmad_d66600001_Sedayezarand01اولین نشست مطبوعاتی احمد رشیدی زرندی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند با حضور فعالان عرصه مطبوعات و رسانه شهرستان زرند، در سالن جلسات این اداره برگزار شد.

 

            

به گزارش صدای زرند، رشیدی دلیل برگزاری این نشست را پاسخگویی به برخی سوالاتی که در ذهن برخی مخاطبان ایجاد شده است، اعلام کرد و افزود: آنچه در حال حاضر در شهرستان زرند در حال وقوع است توسعه شهر در جنبه های مختلف صنعتی و اقتصادی است و زرند دارد به سمت شهری می رود که با تغییر ماهیت و هویت همراه است.

 

            

وی ادامه داد: اگر زرند دیروز را با زرند امروز مقایسه کنیم به خوبی می توانید راه را برای قدم گذاشتن به زرند فردا پیدا کنیم. اما در گذشته چیزی که در این شهرستان زرند دغدغه اصلی مدیران و مردم بوده است مباحثی نظیر رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، ایجاد رفاه اجتماعی و رسیدن به توسعه صنعتی و اقتصادی بوده است و کمتر توجه ای به مباحث فرهنگی در این شهرستان شده است.

 

            

وی با بیان اینکه شهرستان زرند در حال پوست اندازی است، اظهار داشت: در حال حاضر زرند به نوعی از یک زرند سنتی که متکی به تک محصول کشاورزی بود و یک شهر بن بست بود در حال تبدیل شدن به شهری است که مرکز ثقل بنگاههای اقتصادی زیادی خواهد شد.

 

            

رشیدی گفت: شهری که با ایجاد شرایط اقتصادی و صنعتی تغییر ماهیت اجتماعی می دهد باید به تبعات فرهنگی آن نیز توجه شود و اگر ما قصد رسیدن به توسعه متوازن را داشته باشیم باید به تمامی ابعاد فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و… همزمان با توسعه اقتصادی و صنعتی توجه داشته باشیم که متاسفانه در حال حاضر توسعه زرند یک توسعه متوازن نیست و مطمئناً این نوع توسعه ما را در آینده با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

 

            

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه طرح پیوست فرهنگی بنگاههای اقتصادی، تاکید کرد: من سوالم از مدیران صنایع و معادن و شرکت­های بزرگ و کوچکی که در سال های اخیر در زرند راه اندازی شده است این است که طرح پیوست فرهنگی شما کجاست؟؟! مطمنئناً هیچ طرحی در زمینه فرهنگی پیوست طرح ایجاد بنگاههای اقتصادی زرند نبوده است چرا که اگر این چنین طرحی وجود داشت اکنون می بایست حداقل یک نسخه از آن در فرمانداری یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر وجود می داشت.

 

            

رشیدی گفت: بنده به عنوان متولی فرهنگ و هنر شهرستان زرند رو به تمامی مدیران شهرستان، استان و حتی کشور می گویم که وقتی یک بنگاه اقتصادی در یک محل ایجاد می شود حتماً باید طرح پیوست فرهنگی آن نیز ضمیمه طرح ایجاد آن فعالیت اقتصادی باشد تا با اجرای این طرحِ فرهنگی از تبعات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از ایجاد آن فعالیت در محل کاسته شود.

 

            

وی با بیان اینکه خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری موضوع طرح پیوست فرهنگی به عنوان یک رویکرد جدی برای تمامی بنگاههای اقتصادی مطرح شد است، ادامه داد: بنده به صورت خاص نیز به مدیران تمامی کارخانجات و صنایع و معادن ایجاد شده در شهرستان زرند می گویم که باید طرح پیوست فرهنگی داشته باشند و می طلبد در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

 

            

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند اظهار داشت: متاسفانه تاکنون در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند هیچ برنامه ای که مبتنی بر تفکر استراتژیک باشد از سوی مدیران و کارشناسان این اداره ارائه نشده است.

 

            

رشیدی ضمن بیان اینکه ما سعی در ارائه یک برنامه که مبتنی بر تفکر استرتژیک باشد هستیم، اظهار داشت: مشکلات زیادی در زمینه حل مسائل و مشکلات فرهنگی وجود دارد و متاسفانه ما حتی باید فرهنگ حمایت از فرهنگ را نیز نهادینه کنیم. یعنی ما اول باید بتوانیم این موضوع را برای بسیاری از مسئولین و مردم تشریح کنیم که فرهنگ و اجرای فعالیت های فرهنگی مقوله خوب و ارزشمندی است و بعد از آن باید به دنبال این باشیم تا فرهنگی را به عنوان یک فرهنگ خوب به مردم ارائه دهیم.

 

            

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان زرند با بیان اینکه صرفاً انجام چند برنامه فرهنگی نمی تواند کمکی به سیستم مدیریتی برای رسیدن به توسعه متوازن کند، اظهار داشت: ما باید در مدیریت فرهنگی برنامه محور عمل کنیم و خوشبختانه ما امروز برنامه محوری را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کردیم و می توان گفت که در تمامی حوزه ها ما دارای برنامه هستیم ولی باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهیم که موفقیت در برنامه های فرهنگی مستلزم مشارکت تمامی دستگاهها و تمامی بدنه اجرایی شهرستان است.

 

            

رشیدی با اشاره به اهمیت توجه به نیازهای فرهنگی در حال حاضر، ادامه داد: متاسفانه نیازهای فرهنگی جامعه شناخته نشده است و در این زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام نشده است و ما تنها بر اساس اطلاعات خودمان مشغول شکل دادن به اهداف فرهنگی مد نظر خودمان هستیم و متاسفانه جایگاه پژوهش در حوزه برنامه ریزی های فرهنگی خالی است.

 

            

وی گفت: یکی از جنبه هایی که ما در برنامه استراتژیکی خودمان مدنظر قرار داده ایم توجه به رویکرد مشارکتی در این اداره است.

 

            

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند خاطرنشان کرد: متاسفانه پیش از این اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان گویی یک تافته جدا بافته بوده است و ارتباط این اداره با نهادهای دیگر در حداقل مقدار ممکن بود. کاری که ما انجام دادیم این بود که به سمت مشارکتی کردن این اداره پیش رفتیم و امروز یکی از بزرگترین توفیقات این اداره این است که با بسیاری از دستگاهها نظیر اداره آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی زرند تفاهم نامه همکاری امضاء کرده است و اکنون ما می توانیم از ظرفیت های این دستگاهها برای اجرایی کردن برنامه های فرهنگی این اداره استفاده کنیم.

 

            

وی در پایان گفتگو ضمن تشکر از امام جمعه و فرماندار زرند و همچنین نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی به جهت همکاری های ایشان برای پیشبرد اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند و با بیان اینکه اداره ارشاد در حال حاضر در یک نقطه عطف قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر به راحتی می توانم بگویم که اداره ارشاد تبدیل به خانه هنرمندان شده است و هنرمندان شهرستان این اداره را یک خانه ای اَمن و با حلاوت برای اجرای برنامه های خود می دانند و افتخار می کنم بگویم که جشنواره هایی که ما تاکنون برگزار کرده ایم دبیران جشنواره از بدنه هنرمندان بوده اند و به اندازه ای به هنرمندان در این دوره ارزش داده شده که دبیری جشنواره ها از سمت مدیریت به سمت هنرمندان سوق پیدا کرده است.

 

 

 

انتهای پیام/