مبارزه بیولوژیکی در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سیرجان

کاربرد مبارزه بیولوژیک در گلخانه ها به منظور حذف سمپاشی های بی رویه و تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم بسیار موفق و لازم و ضروری است.

Biologic842جهاد کشاورزی مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی را در سال جاری با عقد قرارداد با دو کلینیک از بخش خصوصی با اعتباری معادل ۴۵ میلیون تومان در سطحی معادل ۵۰۰ هکتار کار مبارزه را از اواسط فروردین ماه شروع نموده است.

 

به گزارش صدای زرند، بنا به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان،  مسعودی مدیر جهاد کشاورزی سیرجان اعلام نمود: در راستای طرح بهینه سازی مصرف سم،  وزارت جهاد کشاورزی طرح مبارزه غیرشیمیایی علیه آفات را در اولویت کاری خود قرار داده که یکی از روشهای غیرشیمیایی مبارزه با آفات مبارزه بیولوژیک است که در آن با تولید انبوه حشرات مفید در آزمایشگاه و رها سازی آن در باغات و مزارع با آفات مضر کشاورزی که هر ساله خسارات زیادی به کشاورزان وارد می کنند مبارزه می شود.

 

وی گفت: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ در سطح ده هکتار به صورت آزمایشی مبارزه بیولوژیک را انجام داد به دلیل موفق بودن این روش در سال های بعد با افزایش سطح مبارزه و رفع مشکلات موجود بر سر راه آن به انجام این روش ادامه داده است.

 

مسعودی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری با عقد قرارداد با دو کلینیک از بخش خصوصی با اعتباری معادل ۴۵ میلیون تومان در سطحی معادل ۵۰۰ هکتار کار مبارزه را از اواسط فروردین ماه شروع نموده است.

 

وی افزود: در سال جاری با تولید حدود هفت کیلوگرم تخم بالتوری و رها سازی در سطح  ۵۰۰ هکتار از باغات و گلخانه ها آفات مضر مانند پسیل پسته، پشه جالیز  و انار را کنترل نموده اند. اثرات اجرای طرح بسیار مطلوب و کشاورزان متقاضی و مشتاق این نوع از مبارزات می باشند استقبال کشاورزان از این طرح بسیار خوب بوده است.

 

لازم به توضیح است که در این روش مبارزه، تخم بالتوری سبز در آزمایشگاه تولید و پس از نصب روی کارتهای مخصوص روی تاج درختان رهاسازی می شود تخم ها پس از رها سازی تفریغ و لاروهای بالتوری از آفات تغذیه می کنند. اشتهای لارو کریزوپا برای خوردن آفت بسیار  بالا است و بهترین جایگزینی به جای سمپاشی علیه پسیل پسته در باغات  پسته محسوب می شود.

 

همچنین کاربرد این روش در گلخانه ها به منظور حذف سمپاشی های بی رویه و تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم بسیار موفق و لازم و ضروری است.

 

 

انتهای پیام/