افتتاح طرح بازیافت باطله های زغالسنگ در زرند (+گزارش تصویری)

طی مراسمی و با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در کارخانه زغالشویی زرند طرح بازیافت باطله های زغالسنگ در این شهرستان افتتاح شد.

طی مراسمی و با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در کارخانه زغالشویی زرند طرح بازیافت باطله های زغالسنگ در این شهرستان افتتاح شد.

 

به گزارش صدای زرند، در ابتدای این مراسم مهندس معصومی، مدیر عامل شرکت زغالسنگ کرمان، ضمن خیرمقدم به حاضرین، گفت: در راستای برنامه هایی که ما در شرکت زغالسنگ کرمان داریم، دو هدف عمده مدنظر ما بوده است که یکی از این اهداف افرایش تولید و دیگری افزایش بهره وری بوده است.

 

 

معصومی افزود: در حوزه بهره وری می توانیم با استفاده از سرمایه های موجود و بدون سرمایه گذاری جدید یا سرمایه گذاری زیاد، از سرمایه های موجود استفاده کنیم و ثروت تولید کنیم.

 

 

وی گفت: یکی از بخش هایی که در حوزه بهره وری برای ما اهمیت زیادی داشته است، استفاده مجدد از باطله های موجود در کارخانه زغالسنگ زرند بوده است که بیش از ۲۰ سال است در این کارخانه دپو شده است.

 

 

مهندس معصومی در مورد طرح افتتاح شده اظهار داشت: در حال حاضر ما مراحل آزمایشگاهی این طرح را پشت سر گذاشته ایم و نمونه نیمه صنعتی آن نیز ساخته شد و بعد از تست نمونه صنعتی در حد ۲۰۰۰تن امروز این طرح را در این کارخانه افتتاح کردیم.

 

مدیر عامل شرکت زغالسنگ کرمان خاطرنشان کرد: این طرح قدم بزرگی در حوزه بهره وری شرکت زغالسنگ کرمان بوده است و اگر بتوانیم این نوع کارها را در سیستم و مجموعه انجام دهیم قطعاً خیلی سریع می توانیم به نقاطی هدفی که سودآوری شرکت در آن است، برسیم.

 

 

وی با اشاره به سودآوری این طرح و رفع بخشی از مشکلات زیست محیطی ناشی از حضور باطله های زغال سنگ در زرند، اظهار داشت: این اولین اقدام ما در مقیاس صنعتی است که باطله های کارخانه را زیر باطله شویی می بریم و امیدواریم با شستن ۲۵۰هزار تن باطله در سال بتوانیم حدود ۸۰هزار تن کنسانتره که تحت عنوان زغال حرارتی نامیده می شود، تولید کنیم که می تواند با صادرات این محصول بخش مهمی از هزینه های شرکت زغالسنگ کرمان را پوشش داد.

 

 

وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر دوباره از حاضر در مراسم، از مدیران و کارکنان شرکت معادن زغالسنگ کرمان دعوت کرد تا با ارائه طرح های پیشنهادی خود موجبات افزایش بهره وری در این کارخانه را فراهم کنند.

 

در ادامه این مراسم دکتر زرندی معاون برنامه ریزی و توسعه صندوق بازنشستگی فولاد کشور، ضمن گرامیداشت ایام پربرکت ماه شعبان و ایراد سخنانی در این زمینه، بیان داشت: صندوق بازنشستگی فولاد آغاز فعالیتش از سال ۵۳ و تقریباً همزمان با آغاز به کار شرکت زغالسنگ کرمان بوده است، اما به دلیل برخی بی سلیقگی ها، این صندوق که باید محیطی می شد برای حمایت از افرادی مانند کارگران کوره های ذوب و کارگران معادن زغالسنگ که در این راه زحمات زیادی کشیده اند، متاسفانه مورد غفلت هایی قرار گرفت.

 

 

وی گفت: متاسفانه سال های پیش واگذاری کارخانه های فولادی انجام شد بدون اینکه تعهدات این کارخانه ها به بازنشستگان این بخش مدنظر قرار گیرد. هر چند این اتفاق سهوی بوده است اما متاسفانه کارخانه ها با بهانه خصوصی شدن از تعهدات خود سرباز زدند و در سال ۹۱ مشکلات زیادی برای بازنشستگان زحمت کش این بخش به وجود آوردند.

 

 

وی افزود: خوشبختانه دولت های دهم و یازدهم با تدبیرهایی در این زمینه به این نتیجه رسیدند که برای رفع مشکلات این بخش باید حدود ۳۵هزار میلیارد تومان دارایی در اختیار صندوق بازنشستگان قرار گیرد که در همین راستا در یک گام ۱۲هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری شرکت هایی در اختیار صندوق بازنشستگان قرار داده شد که متاسفانه این شرکت ها به گونه ای نبود که بتوانند تمامی نیازهای صندوق را تامین کنند.

 

 

معاون برنامه ریزی و توسعه صندوق بازنشستگی فولاد کشور با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر کمترین میزان هزینه و سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف معادن و کمترین میزان هزینه ها و سرمایه گذاری در حوزه آماده سازی معادن شده است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در منابع داریم، در گام های بعدی باید به سمت ارتقای بهره وری منابع برویم که افتتاح این طرح می تواند یکی از این گام ها برای رسیدن به بهره وری بیشتر از منایع موجود باشد.

 

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم از زحمات برخی از افراد که در طراحی و آماده سازی این پروژه با شرکت زغالسنگ کرمان همکاری داشتند، با اهدای هدایایی تقدیر شد.

 

 

coal-zarand_ (1) coal-zarand_ (2) coal-zarand_ (3) coal-zarand_ (4) coal-zarand_ (5) coal-zarand_ (7) coal-zarand_ (8) coal-zarand_ (9) coal-zarand_ (10) coal-zarand_ (11) coal-zarand_ (12) coal-zarand_ (13) coal-zarand_ (14) coal-zarand_ (15) coal-zarand_ (16) coal-zarand_ (17) coal-zarand_ (18) coal-zarand_ (19) coal-zarand_ (20) coal-zarand_ (21) coal-zarand_ (22) coal-zarand_ (23) coal-zarand_ (24) coal-zarand_ (25) coal-zarand_ (26) coal-zarand_ (27)