تنظیم قراردادهای مشکل‌دار عامل ۲۰ درصد پرونده‌های قضایی

رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: ۲۰ درصد پرونده‌های قضایی و شبه قضایی این شهرستان ناشی از تنظیم قراردادها و قولنامه‌هایی است که از نظر حقوقی دارای اشکالات اساسی بوده است.

رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: ۲۰ درصد پرونده‌های قضایی و شبه قضایی این شهرستان ناشی از تنظیم قراردادها و قولنامه‌هایی است که از نظر حقوقی دارای اشکالات اساسی بوده است.

 

برگزاری 27 برنامه همزمان با هفته قوه قضائیه در زرند

 

به گزارش صدای زرند، مهدی جعفری دیشب در همایش بهداشت قضایی این شهرستان اظهار داشت: بهترین راه حل برای جلوگیری از تولید اختلاف و کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی افزایش سطح آگاهی و توانایی افراد صنفی نسبت به مسائل حقوقی مرتبط با حرفه آنان است.

 
وی با بیان اینکه بیشترین اختلافات مردم دارای منشأ مالی است، بیان کرد: فزونی منازعات و رشد نرخ پرونده‌ها و بالا بودن هزینه‌های ناشی از منازعه به عنوان سه دلیل مهم برگزاری جلسات آموزشی ویژه اصناف است که در تولید منازعه می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

 
جعفری بیان داشت: ۲۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در مراجع قضایی و شبه قضایی در این شهرستان ناشی از تنظیم قراردادها و قولنامه‌هایی است که از نظر حقوقی دارای اشکالات اساسی بوده است.

 
وی بر توجه به وضعیت ثبتی ملک و شناسایی آخرین مالک در زمان تنظیم قراردادها، کافی نبودن ارائه وکالتنامه صرف از سوی فروشنده و توجه داشتن به نوع کاربری ملکی و تحقق در زمینه داشتن پروانه ساختمانی و انطباق آن با میزان اعیانی ملک و … تأکید کرد.

 
علی میرزابیگی دادستان عمومی و انقلاب زرند ضمن تبیین شرایط قرارداد از دیدگاه قرآن اظهار داشت: قرارداد قرآنی دارای ۱۸ ویژگی است که در اشاره به داد و ستد بیان شده‌اند.

 
وی بیان کرد: نوشتن قرارداد با تمام ویژگی‌های معامله برای جلوگیری از هرگونه ادعا، وجود نویسنده شخص سومی و غیر از طرفین باشد، در نظرگرفتن حق توسط کاتب از جمله آن است.

 
دادستان زرند افزود: برای پیشگیری از بروز اختلافات ملکی و معاملاتی و کاهش ورودی پرونده‌های ملکی باید به استقرار مشاوره حقوقی در بنگاه یا ارتباط مشاوره حقوقی چند بنگاه یا یک مشاور و تقویت اصل مشاوره، تفهیم دقیق شرایط معامله، ایجاد رشته‌های تحصیلی برای مشاوران املاک و اشراف بر وضعیت ثبتی املاک و پلاک‌های فرعی شهرستان در حد ضرورت شغلی توجه شود.
انتهای پیام/

 منبع: فارس