ناگفته هایی از مسمومیت دانش آموزان زرندی / احتمال بیماری شیگلوز (اسهال خونی باسیلی)

یک منبع آگاه از علل مسمومیت دانش آموزان زرندی، بیماری شیگلوز، سواستفاده های رسانه های خارج از ایران در مورد این حادثه و اتفاق عجیبی مانند اتفاقات سریال «در حاشیه» در زرند خبر داد.

BimariMasmomeiyat_Zarandصدای زرند: به گزارش صبح زرند، با توجه به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان مدرسه فرهنگیان زرند، همچنان علت اصلی این حادثه در هاله ای از ابهام قرار دارد و هنوز هیچ مسئولی پاسخ قطعی در این رابطه نداده است.

 

به همین منظور خبرنگار صبح زرند برای تهیه گزارش به مدرسه مذکور رفت تا با مدیر مدرسه در مورد جزئیات این حادثه گفتگو کنند ولی به محض ورود به دفتر مدیر، خبرنگار را با احترام به بیرون از مدرسه هدایت کردند و مدیر مدرسه اعلام کرد که از طرف مراجع قضایی تا اطلاع ثانوی ممنوع المصاحبه می باشد و حاضر به مصاحبه با هیچ خبرنگاری نیست.

 

اما یک منبع آگاه که می خواست نامش به هیچ وجه فاش نشود در رابطه با حادثه مسمومیت دانش آموزان زرندی اطلاعاتی را به خبرنگار داد که جالب و شنیدنی است و جای تأمل بسیار دارد.

 

این منبع آگاه ناگفته هایش را به این شرح گفت: مدرسه فرهنگیان حدود ۴ سال است که با مجوز و تاییدیه اداره آموزش و پرورش شهرستان زرند، غذای گرم بصورت میان وعده در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و اینکه در بعضی خبرگزاری ها آمده که تنها سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته غذای گرم توزیع شده کاملاً کذب است.

 

وی ادامه داد: غذای روز سه شنبه هفته گذشته سالاد اولویه بود که همگان دلیل این مسمومیت ها را همین غذا می دانند ولی باید بدانند که یکی از دانش آموزان این مدرسه اوایل هفته گذشته دچار این بیماری شده بود، همچنین از ۴۱۰ نفر دانش آموز این مدرسه تنها ۳۸۰ نفر از غذاهای مدرسه استفاده می کنند که عده ای از دانش آموزان مسموم شده جزو کسانی بودند که از غذای مدرسه اصلاً استفاده نمی کنند.

 

این منبع آگاه تصریح کرد: به فرض اگر سالاد اولویه هم به علت وجود تخم مرغ در داخل آن و فساد سریع تخم مرغ مشکل داشته، مدرسه فرهنگیان و آشپناگز مربوطه هیچ تقصیری ندارند چرا که کارشناسان بهداشت محیط می بایست در این رابطه بیشتر دقت می کردند و بر مواد غذایی آشپزخانه های سطح شهر نظارت بیشتری می کردند.

 

وی گفت: یک فرد عادی هم می داند که اگر غذایی فاسد باشد نهایتاً اثرش را بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بر فرد می گذارد مخصوصاً این افراد کودک هم بوده اند، ولی این بیماری ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از آن در وجود دانش آموزان پیدا شده و جالب است که دیروز هم ۲ نفر دانش آموز دیگر هم به جمع بیماران اضافه شده اند و جالب تر اینکه تعدادی از دانش آموزان دختر هم به این بیماری دچار شده اند که اصلاً ربطی به این مدرسه ندارند و تعدادی پسر دیگر از بقیه مدارس زرند ، همچنین تعدادی از افراد بزرگسال ، که هیچ مسئولی درباره آنها سخن به میان نیاورده است و همه نگاه ها به این مدرسه است.

 

وی همچنین یاد آور شد: بیشتر دانش آموزانی که از این مدرسه دچار این بیماری شده اند از پایه ششم می باشند و کمترین آمار هم از پایه های اول و دوم است که اگر قرار بر مسمومیت غذایی بود، دانش آموزان ضعیف تر باید زودتر و بیشتر از دیگران ضربه می خوردند ولی این چنین نشده است.

 

فرد آگاه که اصرار داشت همچنان گمنام بماند به اتفاق بسیار عجیبی اشاره کرد و گفت: شاید این اتفاق تنها در سریال «در حاشیه» قابل رخ دادن باشد و برای ما هم بسیار عجیب بود که امیدواریم صحت نداشته باشد و آن اتفاق این است که اولین دانش آموز مدرسه فرهنگیان که به دلیل بیماری به بیمارستان مراجعه نموده، به دلیل دل درد شدید و حالت تهوعی که داشته، دکتر تشخیص آپاندیس داده است و دانش آموز را به اتاق عمل برده و جراحی کرده است ولی به نظر می رسد که آن دانش آموز هم بیماریش شبیه دیگر دانش آموزان بوده و دکتر اشتباه تشخیص داده است، به هر حال باز هم امیدواریم که تشخیص دکتر درست بوده باشد و حدس ما نادرست.

 

وی با اشاره سواستفاده دشمنان و رسانه های خارج از کشور از این موضوع، گفت: آنها دوست دارند که این موضوعات را سیاسی کنند و مدارس کشور را بدنام کنند و از تقارن هفته سلامت با این حادثه و سیبل قرار دادن غذای مدرسه، با توجه به شعار سازمان بهداشت جهانی “غذای سالم از مزرعه تا منزل” در افکار عمومی تشنج ایجاد کنند.

 

وی در پایان با درخواست حفظ آرامش از شهروندان و والدین دانش آموزان، اظهار داشت: طبق گفته متخصصان این امر، این بیماری شایع یافته در بین دانش آمزان زرند، به احتمال فراوان بیماری “شیگلوز” می باشد که چند روز پیش در شهرهای استان اصفهان هم شیوع پیدا کرده بود و بیش از ده ها نفر را راهی بیمارستان ها کرده بود و یک ویروس می باشد که شدیداً واگیردار است و ربطی به غذا ندارد.

 

بیماری «شیگلوز» یا اسهال خونی باسیلی (از بیماری‌های باکتریایی روده) همانند هر بیماری میکروبی دیگر به راحتی قابل انتقال است، اما خطر جدی مبتلایان را تهدید نمی‌کند و نگران‌کننده نیست.

 

صدای زرند: اگر ویروس شیگلولا روی لباس یا دستگیره یک در یا در هر محیط دیگری بماند تا سه روز زنده است بنابراین توصیه می شود که به طور مرتب دست با آب و صابون شسته شود. از طرفی صدای زرند از تمامی افرادی که علائم اسهال و استفراغ را دارند تقاضا دارند به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

 

پایگاه اطلاع رسانی صبح زرند تنها گفته های این منبع آگاه را منتشر می نماید و در صحت داشتن یا غلط بودن آنها هیچ دخالتی ندارد و مسئولین مربوطه در مورد این ادعاها باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام/