کرمانیها در انتظار حل مشکل افاغنه در سال جاری/ وعده ها اجرایی نشد

وجود هزاران افغانی مجاز و غیر مجاز در استان کرمان موجب بروز هزینه های گوناگون در کرمان شده و با وجود درخواست مردم هنوز برنامه ای مدون برای حل این مشکل اجرا نشده است.

 وجود هزاران افغانی مجاز و غیر مجاز در استان کرمان موجب بروز هزینه های گوناگون در کرمان شده و با وجود درخواست مردم هنوز برنامه ای مدون برای حل این مشکل اجرا نشده است.

 

مشکل حضور افاغنه در کرمان

 

به گزارش صدای زرند، مشکل حضور افاغنه در کرمان طی دولت های گذشته همواره وجود داشته است اما هیچ گاه اراده ای برای حل این مشکل از سوی مسئولان وجود نداشته است. در حالی هر روز بر تعداد استانهای ممنوعه برای حضور افاغنه افزوده می شود که به دلیل آزاد بودن حضور این افراد برای سکونت در کرمان این استان به حیات خلوت افاغنه تبدیل شده است طبق گفته مسئولان استان کرمان ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمان که دو میلیون ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد را افاغنه تشکیل می دهند.

 
حضور این افراد همیشه موجب بروز مشکلاتی برای مردم کرمان در حوزه های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده است و در آخرین مورد در روزهای گذشته بروز بیماری سرخک در جنوب کرمان در بین جمعیت افاغنه شایع شد که با هوشیاری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت موارد ابتلاء شناسایی و بیماری کنترل شد.

 
با این وجود موارد ابتلا در ۱۱ افغانی مثبت اعلام شد این درحالی است که برای کنترل بهداشتی جامعه در استان کرمان بخش قابل توجهی از سرانه بهداشتی مردم کرمان به افاغنه اختصاص می یابد.

 
مهمترین چالش در زمینه حضور این افراد وجود اتباع غیر مجاز در استان کرمان می باشد که بخش قابل توجهی از جمعیت این افراد را به خود اختصاص داده است.

 
طبق آخرین آمار حدود ۸۰ هزار شغل در استان کرمان در اختیار افاغنه قرار دارد و نزدیک به ۱۷ هزار دانش آموز افغانی نیز در استان مشغول به تحصیل هستند

 

در کنار بار مالی که وجود این افراد در استان به همراه دارد بخش قابل توجهی از اشتغال استان کرمان نیز توسط این افراد به خصوص در بخش ساختمان سازی و صنعت پسته اشغال شده است و به دلیل اینکه استفاده از این نیروها نیاز به بیمه ندارد و گاه دستمزد کمتری را نیز طلب می کنند اکثر کارفرمایان در این بخشها به جای کارگر ایرانی از افاغنه استفاده می کنند هر چند که قانون کار جریمه هایی را نیز برای کارفرمایانی که از افاغنه غیر مجاز استفاده می کنند در نظر گرفته است با این وجود بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند از این نیروها استفاده کنند.

 

 

 

* وجود ۱۹,۷۰۰ افغانی در زرند موجب تشدید بیکاری شده اند

 

 

حبیب الله خنجری فرماندار زرند شامگاه شنبه در همایش فرمانداران استان کرمان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری گفت: حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ تبعه بیگانه به‌ صورت مجاز و غیرمجاز در شهرستان زرند حضور دارند و این امر باعث تشدید بیکاری جوانان زرندی شده‌ است.

 
فرماندار زرند با اشاره به ازدیاد مهاجرت اتباع افاغنه به این شهرستان، افزود : ما بطور جدی ، خواستار این هستیم که زرند جزء شهرستان‌های ممنوع برای تردد اتباع بیگانه قرار گیرد.

 

 

 
* مشاغل کرمانی ها در دست افاغنه

 
در بخش امنیت اجتماعی نیز تا کنون موارد بسیاری از سرقت، قاچاق مواد مخدر و جرایم خشن توسط این افراد صورت گرفته و درنهایت به متواری شدن این افراد به کشورشان منجر شده است و حتی امکان پیگیری قضایی نیز به دلیل بی هویت بودن اکثر این افراد وجود ندارد.

 
بروز پدیده قاچاق انسان از دیگر مظاهر حضور این افراد در استان است به طوری که برخی با انتقال غیر مجاز افاغنه به استان کرمان هزینه های هنگفتی را از این افراد دریافت می کنند. همچنین فعالیتهای اقتصادی این افراد موجب شده است بسیاری از افاغنه در طول سالها تبدیل به کارفرما و نیروهای کار ایرانی تبدیل به کارگر شوند این مسئله به خصوص در صنعت پسته در استان کرمان به خوبی قابل مشاهده است.

 

وجود تمام این مشکلات اما هیچ گاه با راه حل مواجه نشده است و مردم کرمان همیشه به تصمیم گیری در خصوص رفع مشکل در آینده وعده داده شده اند و این رویه همچنان ادامه دارد و هر روز به جمعیت این افراد به خصوص افاغنه غیر مجاز در کرمان افزوده می شود هزینه این حضور بردوش مردم کرمان است.

 

 
* حضور افاغنه برای مردم کرمان همراه با هزینه است

 
محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حضور گسترده افاغنه در استان کرمان گفت: دولت باید هر چه سریعتر راه حل این مشکل را پیدا کند و در مسیر حل مشکل مردم کرمان گام بردارد در سال گذشته نیز مسئولان به استان کرمان سفر کردند و راه حل های مشکل بررسی شد و قرار شد طرحی در زمینه ساماندهی و ترک استان کرمان توسط افاغنه انجام شود.

 
وی افزود: حضور افاغنه دارای مجوز مطابق قانون صورت می گیرد و به سادگی می توان این افراد را ساماندهی کرد اما افرادی که به صورت غیر مجاز در کرمان حضور دارند تهدید برای استان محسوب می شوند و باید استان را ترک کنند.

 
وی به وابسته شدن صنایع و بخشهای مختلف اقتصادی استان به نیروی کار افاغنه اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ کار در استان کرمان بار دیگر احیا شود یا اینکه خلاء نیروی کار را با استفاده از نیروهای کار سایر استانها رفع کنیم.

 
* در انتظار ممنوع الورود شدن کرمان برای افاغنه هستیم

 
وی به حضور عمده افاغنه در کرمان اشاره کرد و گفت: دلیل این امر ممنوع الورود شدن بسیاری از استان های اطراف کرمان برای افاغنه و وجود زمینه های کار در استان کرمان است.

 
پور ابراهیمی افزود: باید سیاستهای خاص را برای حضور این افراد در کرمان به کار بست مثلا این افراد باید برای حضور در استان مالیات بدهند و مانند سایر افراد هزینه استفاده از امکانات عمومی که در حقیقت برای شهروندان ایرانی مهیا شده است را پرداخت کنند و در واقع هزینه های حضور را افزایش داد در این صورت به مرور این مشکل برطرف می شود.

 
پور ابراهیمی افزود: هم اکنون نیز تعدادی از شهرستانهای استان کرمان برای افاغنه ممنوع الورود شده اند و ما پیشنهاد ممنوع الورود شدن شهرستان کرمان را نیز داده ایم و در انتظار تصمیم گیری در این خصوص هستیم.

 
* مردم زمینه حضور افاغنه را فراهم نکنند

 
سرهنگ علیرضا پریور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان نیز اظهارداشت: طرح جمع آوری اتباع بیگانه غیر مجاز در کرمان انجام می شود و در صورت مشاهده و شناسایی این افراد جمع آوری و به اردوگاه ها منتقل می شوند و در نهایت از کشور خارج  می شوند.

 
وی ادامه داد: برای بهبود اجرای این طرح مردم باید با نیروی انتظامی همکاری کنند و در صورت مشاهده این افراد مراتب را به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

 
سرهنگ پریور افزود: از مردم می خواهیم از به کارگیری این افراد خودداری کنند و تنها از نیروی کار دارای مجوز استفاده کنند زیرا در کنار جریمه کارفرما در صورت به کارگیری اتباع غیر مجاز زمینه بروز جرم نیز در جامعه ایجاد می شود.

 
وی ادامه داد: در حقیقت وقتی مردم کارهای خود را به افاغنه می دهند انگیزه ماندن به آنها می دهند و بارها دیده شده اعتماد نا به جا و حضور این افراد در محیط های کاری موجب بروز مشکلاتی شده است.

 

انتهای پیام/

 

گزارش: اسما محمودی