منشاء آلودگی هوا در کرمان محلی است / ابهام در مورد آلایندگی کارخانه های کک سازی زرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: منشاء آلودگی هوا و وجود ریزگردها در این استان محلی و طبیعی است و نباید هنگام آلودگی هوا بسرعت به دنبال غرب کشور و سایر مرزها و عوامل دیگر باشیم.

safarzadeh81479905-6229881_df646محمود صفرزاده روز دوشنبه به مناسبت ۲۹ دی روز ملی هوای پاک در جمع خبرنگاران افزود: ۱۶ نقطه کانون های بحرانی تولید ریزگرد در استان وجود دارد که البته با وجود این نقاط دغدغه چندانی در رابطه با آلودگی هوای کرمان نداریم.

 

به گزارش صدای زرند به نقل از ایرنا، محمود صفرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: کرمان به عنوان پهناورترین استان کرمان دارای سه میلیون هکتار اراضی کویری، بیش از سه میلیون هکتار شن زارهای فعال و نیمه فعال و چهار میلیون هکتار اراضی تحت فرسایش شدید بادی است که همین موارد منشاء آلودگی های هوا هستند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: در راستای مقابله با آلودگی هوا اقدامات خوبی انجام شده که می توان به جنگل دست کاشت در سیرجان، ماهان، جوپار، بردسیر و شهداد و حفاظت از منابع آب اشاره کرد.

 

وی تصریح کرد: آلودگی هوا منشاء انسانی نیز دارد که مطالعات نشان می دهد ۷۰ تا ۹۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل و نقل عمومی، خودروهای سواری، دیزل و سایر موارد در شهرها و بزرگراه هاست.

 

وی بیان کرد: سوخت و خودروها در گذشته استاندارد نبوده است اما در حال حاضر شرایط بهتر شده و همین موضوع به کاهش آلودگی کمک خواهد کرد.

 

صفرزاده تاکید کرد: صنایع و منابع ثابت دیگر منشاء آلودگی هوا هستند که باید در این راستا موتورخانه ها، ساختمان های اداری، نهادهای عمومی و منازل مسکونی را هوشمند کنیم تا از آلودگی هوا و اتلاف منابع و انرژی جلوگیری شود.

 

وی افزود: اگرچه از استقرار صنایع حمایت می کنیم اما باید حریم زیستی آنها و خروجی صنایع رعایت و کار بر اساس صنعت پاک و سبز انجام شود که در همین رابطه در سال جاری سه صنایع آلاینده حذف شدند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: صنایع باید ساماندهی و نوسازی شوند و طرح جامع مدیریت زیست محیطی در رابطه با آب، هوا و خاک داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه در استان کرمان از حدود ۹۴ درصد منابع آب زیرزمینی برداشت می شود، گفت: این موضوع در نهایت منشاء آلودگی زیست محیطی است و بحران آب بحث آلودگی هوا را تشدید می کند.

 

صفرزاده، گفت: سرانه فضای سبز در کشور ۲۵ مترمربع و در کرمان ۱۱ مترمربع است.

 

وی افزود: ۲۵ درصد باغات کشور در استان کرمان وجود دارد اما توزیع مکانی خوبی ندارند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات زیست محیطی واحد کک سازی زرند گفت: مشکلات و چالش هایی در این رابطه وجود دارد که مقرر شد طرح جامع زیست محیطی برای کنترل آلودگی این کارخانه در زمان بندی مشخص تدوین شود.

 

وی افزود: البته هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که کدام واحد این کارخانه پاک و کدام آلودگی دارد که بررسی می کنیم و در صورت رعایت نکردن مقررات در چارچوب ضوابط برخورد خواهیم کرد.

 

وی در رابطه با کارخانه کرمانیت گفت: استان کرمان پیشگام در تعطیلی این واحدها بوده که در کرمان بحث ورقه های ساختمانی تولید شده در این رابطه مدنظر است و بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۹۰ این کارخانه را تعطیل کردیم.

 

صفرزاده، بیان کرد: این صنعت پسماند ویژه دارد که ضایعات تولید آنهاست و این ضایعات را آنها انبار کرده اند که کارشناسان گفته اند این اقدام فنی نیست و باید به سایت هایی که در کشور برای آنها پیش بینی شده منتقل شوند.

 

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای کارشناسان تثبیت در محل است که باید کاربری آن مکان با همین عنوان مشخص و زمین بگیرند و تامین اعتبار شود تا بتوان کار را از این طریق پیگیری کرد.

 

وی درباره واحد صنعتی نورد در شهرک صنعتی خضرا کرمان گفت: این واحد مجوز توسعه از صنایع گرفته و البته تذکر جدی برای رفع آلودگی به آن داده ایم و تاکنون نتوانسته پروانه بهره برداری بگیرد.

 

صفرزاده در رابطه با کارخانه های سیمان در استان کرمان گفت: کارخانه سیمان کرمان با تغییر فرآیند تولید و استفاده از تکنولوژی روز در حال حاضر مشکل زیست محیطی ندارد و در حد استاندارد است و سیمان ممتازان نیز با توجه به شرایط خوب از نظر بکارگیری تکنولوژی مدرن هیچ مشکلی ندارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: سیمان زرین هنوز مشکلات زیست محیطی دارد و در فهرست صنایع آلاینده است که البته اعلام کرده قصد تولید سیمان سفید با تکنولوژی روز را دارد که البته هنوز این کار انجام نشده است.

 

وی به نقش رسانه ها و آگاهی دادن به مردم در راستای مقابله با آلودگی هوا اشاره و تصریح کرد: خبرنگاران در جبهه مقدم تمام حوادث قرار دارند و مطالبات بحق مردم را به گوش مسوولان می رسانند و از سوی دیگر وظایف ذاتی ما را به مردم انتقال می دهند.

 

صفرزاده با اشاره به اینکه رسانه ها رکن چهارم دمکراسی هستند، گفت: باید برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه تذکراتی از سوی رسانه ها به صورت مداوم داده شود.

 

۲۹ دی روز ملی هوای پاک نامگذاری شده که شعار امسال در این روز ‘دوباره آسمان آبی است’ اعلام شد.

 

انتهای پیام/