فقر و بیکاری دلیل اصلی افزایش طلاق در شهرستان زرند

خوب است سرمایه داران محترم شهرستان زرند که در بانک های غیر زرندی پول روی پول می گذارند و یا سرمایه گذاری های خود را در مکان هایی دیگر به غیر از شهرستان زرند انجام می دهند این موضوع را بدانند کودکانی که اکنون در فقر در این شهرستان زندگی می کنند روزی بزرگ خواهند شد و امنیت همین محلی که اکنون شما به قول معروف دارید از آن پول پارو می کنید را چنان از بین خواهند برد که پاروی شما به جای پول لجن برداشت خواهد کرد. پس خوب است کمی به فکر شهر خود که نه، کمی به فکر خودتان باشید.

کمی که برخی مسائل را کنار هم قرار دهیم خواهیم دانست که فقر و بیکاری دلیل اصلی افزایش طلاق در شهرستان زرند است.

Talagh

صدای زرند – جواد زمانی بابگهری: شاید به راحتی بتوان گفت که در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات و معظلات اجتماعی در شهرستان زرند عدم دوام زندگی های زناشویی یا بروز پدیده ی طلاق است. این موضوع به گونه ای است که بسیاری از مسئولین شهرستان نیز آن را در گفته های خود مکرر اقرار کرده اند اما متاسفانه آنچه از آمار قابل مشاهده است این است که محور این روند از چند سالِ گذشته سر خود را رو به بالا گرفته است و قصد سر فرود آوردن ندارد!!


این موضوع را می تواند از بیانات مهدی جعفری رئیس دادگستری زرند به خوبی درک کرد که در این باره اظهار داشت: طلاق در گذشته به عنوان یک عیب مهم در دیدگاه ها مطرح بود و وضعیتی ناخوشایند تلقی می شد اما متأسفانه امروز به امری عادی در جامعه تبدیل شده است.

 

وی در این باره از احتمال وقوع حدود ۱۳۷ فقره طلاق در دو ماه نخست سال جاری خبر داد (یعنی بیش از دو طلاق در هر روز) و جلوگیری از این روند را بر عهده حوزه و متولیان فرهنگی، اطلاع رسانی و اجتماعی شهرستان دانسته است.

 

حمید خالقی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در مورد طلاق های موجود در استان کرمان چنین می گوید: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها به دلیل نداشتن آگاهی زوج ها از مسایل زناشویی است.

 

در جایی دیگر مهدی جعفری رئیس دادگستری زرند بیان می کند: لذت جوئی عامل اصلی پائین آمدن آستانه تحمل زوج های جوان می باشد و زوج های جوان باید کنترل غرائز خود را در دست گیرند و با تقویت معنویت ها در محیط خانواده آستانه تحمل خود را بالا برده و باعث استحکام و آرامش خانواده و زمینه ساز رشد و بالندگی فرزندان خود باشند.

 

مطالعات زیادی در زمینه شناخت علل بروز پدیده‌ طلاق در جامعه انجام شده است. به طور کلی می توان گفت این عوامل در سه دسته اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تقسیم بندی می شوند. که در دسته اقتصادی می توان به عواملی نظیر فقر، بیکاری، نداشتن مسکن، تورم و…، و در دسته فرهنگی می توان به مواردی همچون فرهنگ متفاوت زوجین در سطح تحصیلات، اعتقادات مذهبی، تفاوت همسرگزینی، شغل، نظر مثبت به طلاق، برآورده نشدن انتظارات همسری و…، و از جمله عوامل اجتماعی می توان به روابط ناسالم اجتماعی، اعتیاد، دخالت‌های خانوادگی و بزه‌کاری همسر اشاره کرد. در حقیقت همانطور که از دسته بندی های عوامل بروز طلاق در فوق به خوبی قابل مشاهده و درک است عوامل زیادی در بروز این پدیده در جامعه موثر است که شاید فرد طلاق دهنده و طلاق گیرنده کمتر نقشی در این عوامل داشته اند و در حقیقت جامعه و شرایط پیرامونی یک فرد عامل مهمتری در بروز این طلاق می باشد.

 

بیکاری حقیقتی است که سال هاست در کشور ایران و به طور خاص در شهرستان زرند سایه افکنده است و پیامد آن فقر و نداشتن مسکن برای جوانان است و از طرفی بروز تورم های بسیار بالا در سال های اخیر فشارهای عصبی فراوانی برای افراد ایجاد کرده است. چه زیبا گفت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) که فرمود: از دری که فقر وارد شود از در دیگر دین و ایمان خارج می شود.

 

با استناد به این سخن امام علی (علیه السلام) به خوبی می توان به این موضوع پی برد که مسائل و عوامل اجتماعی و فرهنگی که موجب بروز طلاق در جوامع می شود از فقر موجود در جامعه حاصل می شود. اگر بخواهیم از عوارض فقر که خود از عواقب بیکاری در جامعه محسوب می شود سخن بگوییم، باید گفت فقر موجب بروز و شیوع بیماری های روانی نظیر افسردگی در جامعه خواهد شد. یک انسان فقیر ترجیح می دهد تنها شکم خود را سیر کند و از آموزش و بهداشت محروم می گردد. فقر تبعات امنیتی فراوانی دارد. یک انسان فقیر به دلیل فشارهای روانی که در اثر فقر بر وی ایجاد می شود تن به هر کاری خواهد داد. دزدی، قاچاق، روسپیگری و تن فروشی، اعتیاد و بسیاری از مشکلات دیگر را می توان در آینده یک فرد فقیر انتظار داشت. فقر بر اعتقادات دینی مردم نیز اثر منفی می گذارد. فرد فقیر با مشاهده اختلاف طبقاتی در جامعه از ارزش های اصیل دینی خود نظیر عدالت، آزادی، خیرخواهی و صداقت دور می شود و به خرافات روی می آورد. عوام فریبی و دروغگویی نیز از عوارض دیگر فقر می باشند.

 

پس خوب است برای کاهش آمار طلاق در شهرستان به جای بی راهه رفتن و حرف از فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کمی در فکر خشکاندن ریشه اصلی این معظل در جامعه که همانا فقر و بیکاری می باشد، باشیم و با ایجاد اشتغال در شهرستان و با کاهش فقر در جامعه موجب بروز شادی در بین جوانان شهرستان و البته دوام خانواده شویم. زیرا جامعه ای که در اثر فقر نیازهای اولیه خود را نتواند تامین کند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی علاجی برای وی نخواهد بود و به قول معروف شکم گرسنه ایمان ندارد و مسلم است وقتی شکم گرسنه باشد ذهن را درگیر تلاش برای رفع نیازهای خود به هر راهی خواهد کرد و دیگر وقت و حوصله ای برای تفکر در معرفت و حقیقت که مبنای فرهنگ سازی در یک جامعه است را نخواهد داشت.

 

خوب است سرمایه داران محترم شهرستان زرند که در بانک های غیر زرندی پول روی پول می گذارند و یا سرمایه گذاری های خود را در مکان هایی دیگر به غیر از شهرستان زرند انجام می دهند این موضوع را بدانند کودکانی که اکنون در فقر در این شهرستان زندگی می کنند روزی بزرگ خواهند شد و امنیت همین محلی که اکنون شما به قول معروف دارید از آن پول پارو می کنید را چنان از بین خواهند برد که پاروی شما به جای پول لجن برداشت خواهد کرد. پس خوب است کمی به فکر شهر خود که نه، کمی به فکر خودتان باشید.

 

انتهای پیام/