ساماندهی امور جوانان یک موضوع فرابخشی است

دکتر مسطوتی: من نیز در ابتدا با این طرح مخالف بودم و دولت هم تا یک سال زیر بار این مصوبه مجلس نمی­ رفت. اما اکنون کارهای علمی و مطالعاتی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است و در وزارتخانه های مختلف هم کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است.

جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان زرند با حضور ‘دکتر مسطوتی’، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ‘علی رویگر’ معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان، مسئولین ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان زرند و سایر اعضاء و با ریاست حبیب الله خنجری، فرماندار شهرستان زرند در محل سالن اجتماعات فرمانداری زرند برگزار شد.

Setad-Javanan-Zarand_02 

به گزارش “صدای زرند“، دکتر مسطوتی، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ضمن تشکر از اعضای حاضر در این جلسه و ارائه گزارشی از تاریخچه تشکیل وزارت ورزش و جوانان کشور، گفت: مسائل جوانان مانند بسیاری مباحث کشور نظیر گردشگری و زنان از مسائل فرابخشی کشور محسوب می شود و بررسی مسائل و مشکلات جوانان و تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان نیز باید به صورت فرابخشی و فرادستگاهی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدیریت در مباحث فرابخشی بسیار سخت است، اظهار داشت: مدلی که ما برای ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان مد نظر داریم به گونه ای است که باید ساماندهی امور جوانان را به صورت فرابخشی بدانیم و این بخش تنها در ارتباط با قوه مجریه نمی باشد و قوه قضائیه و مقننه نیز باید در این زمینه مد نظر قرار گیرند و در این مدل تمامی نهادهای مدنی و بخش های خصوصی نیز حضور فعال دارند.

Setad-Javanan-Zarand_01

دکتر مسطوتی خاطر نشان کرد: ستاد ساماندهی امور جوانان در سال ۸۳ به همین منظور تاسیس شد تا برنامه های امور جوانان را ساماندهی و اجرایی کند و در این راه دستگاههای زیادی در نظر گرفته شده است که در حال حاضر ۲۶ دستگاه مختلف در بسیاری مصوبات این ستاد حضور مستقیم دارند.

وی گفت: ستاد ساماندهی امور جوانان در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهرستانی و با سطوح مدیریت های مختلف اداره می شود که در سطح شهرستانی توسط فرمانداران شهرستان این ستاد مدیریت خواهد شد و مدیر اداره ورزش و جوانان نیز به عنوان دبیر این ستاد مدنظر می باشد.

Setad-Javanan-Zarand_05

مسطوتی گفت: ما معتقدیم که در این راه نهادهای مدنی و بخش خصوصی نیز باید حضور فعال داشته باشند. لذا در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان که سه شنبه هفته قبل برگزار شد، نماینده بخش خصوصی و نماینده نهادهای مدنی نیز در سطح استانی به این ستاد اضافه شدند و این الگو احتمالاً به زودی در سطح شهرستانی نیز اجرایی خواهد شد. لذا مثلث طلایی ایجاد شده که ما آن را مثلث همیاری حکومت، نهادهای مدنی و بخش خصوصی می دانیم می تواند مشکلات جوانان را در این مدل پیگیری کند.

مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین ضمن بیان اینکه حضور مردم در فعالیت های مختلف اجتماعی از اهداف مقام معظم رهبری است گفت: ساماندهی امور جوانان کار حکومت به تنهایی نمی تواند باشد و همانگونه حضور مردم در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است پر رنگ می باشد، نقش مردم در امور جوانان نیز از راهکارهای اصلی در موفقیت این ستاد خواهد بود. یعنی مردم می توانند به صورت نهادهای مدنی یا بخش خصوصی در این ستاد حضور فعال داشته باشند.

Setad-Javanan-Zarand_04

‘حبیب الله خنجری’، فرماندار شهرستان زرند، ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه اظهار داشت: جوانان شهرستان زرند چه در گذشته و در زمان انقلاب و چه اکنون در بسیاری زمینه ها حضور فعال، پررنگ و شایسته ای داشته اند.

وی گفت: شهرستان زرند از لحاظ فرهنگی از جمله شهرستان های برتر استان محسوب می شود و طبق بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند “من شهرستان زرند را به دوازده هزار رزمنده و حضور مردم در نماز جمعه می شناسم”، شهرستان زرند از لحاظ فرهنگی سرآمد می باشد و با توجه به جمعیتی که شهرستان زرند دارد این شهرستان رتبه مناسبی را از لحاظ تعداد شهید و رزمنده و جانباز دارا می باشد.

فرماندار زرند گفت: ادغام دو مقوله ورزش و جوانان در یک حیطه کاری هر چند کار بسیار سختی می باشد اما با توجه به اینکه نیت کار در این دو مقوله خیر است و با در نظر گرفتن اینکه جوانان اکثراً با ورزش اُخت دارند می توان دیگر مسائل مانند کارهای فرهنگی را نیز در همین قالب اجرایی کرد.

خنجری، اظهار داشت: ستاد ساماندهی در شهرستان زرند از اقشار مختلف جوانان در زمینه های ورزشی و فرهنگی تشکیل شده است و تاکنون نیز فعالیت هایی انجام داده است و بحمدالله در این زمینه توفیقاتی نیز حاصل شده است.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان زرند گفت: موضوع جوانان یک موضوع بسیار حساس و مهم می باشد و به همین دلیل است که دشمنان نظام هم نگاهی خاص و پر قدرت به این بخش برای تهاجمات فرهنگی داشته اند و متاسفانه در برخی زمینه ها و زمان ها که عدم اطلاع رسانی در زمینه فرهنگی و آموزش و مهارت هایی که در ارتباط با بحث جوانان وجود داشته است و یا این موضوع کم رنگ تر بوده است دشمنان نیز توانسته اند تا حدودی تمدن و فرهنگ نادرست غربی را برای جوانان ما الگو قرار دهند که می طلبد در این زمینه فعالیت ها و سرمایه گذاری های بیشتر و موثرتری داشته باشیم.

فرماندار زرند همچنین گفت: خوشبختانه در شهرستان زرند تمامی دستگاهها با یکدیگر تعامل خوب و سازنده ای دارند که این موضوع باعث خواهد شد که ما بتوانیم ستاد ساماندهی امور جوانان را در سطح شهرستان با فعالیت برگزار گنیم تا بتوانیم مصوباتی که در ارتباط با بحث جوانان و ساماندهی این عزیزان وجود دارد را انشاالله به خوبی اجرایی و عملیاتی کنیم.

خنجری اظهار داشت: از تمامی دستگاههای مرتبط با جوانان به ویژه دستگاههایی که در این زمینه بودجه ای در اختیار دارند، تقاضا داریم که در این زمینه حضور فعال داشته باشند و بحث جوانان را جدی بگیرند و مصوباتی که ابلاغ می شود و مربوط به هر اداره ای که هست و هر شخصی که باید در آن زمینه فعالیت کند با جدیت این کار را پیگیری کند.

وی در پایان گفت: اگر بتوانیم به اهداف اصلی این ستاد دست یابیم بسیاری از مشکلات جوانان که اکنون در سطح شهرستان وجود دارد کاهش خواهد یافت و از مسئولین محترم به ویژه جناب آقای دکتر مسطوتی و آقای رویگر که جزء دست اندرکاران امور جوانان در کشور و استان می باشند تقاضا داریم که نگاهی ویژه به شهرستان زرند و جوانان این شهرستان داشته باشند و امیدواریم با وجود ستاد ساماندهی امور جوانان بتوانیم در زمینه جوانان درخشش های بیشتری در شهرستان داشته باشیم.

خنجری، در پایان با اشاره بر لزوم هم اندیشی و هم افزایی منابع و ظرفیت های دستگاه های اجرایی در حوزه جوانان گفت: باید بر ساماندهی و رفع مشکلات جوانان همت گماریم تا بتوانیم یک روحیه نشاط در جامعه و جوانان به وجود آوریم.

 در پایان این جلسه، بخش پرسش و پاسخ نیز برگزار شد و مشکلات موجود در زمینه ستاد ساماندهی امور جوانان به ویژه در مورد شهرستان زرند مورد بحث قرار گرفت.

موضوع اصلی بخش پرسش و پاسخ، استفاده از واژه جوانان در جوزه ورزش بود.

‘احمد رشیدی’، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند در این بخش گفت: متاسفانه ما فکر می کنیم با تشکیل یک ستاد می توانیم مشکل یک وزارتخانه را حل کنیم. ما اکنون ده ها ستاد در ادارات مختلف داریم. مشکل اصلی در این زمینه یک مشکل ساختاری است.

وی گفت: شما فرمودید یک مجموعه در وزارت ورزش و جوانان در این زمینه برنامه ریزی می کنند. بنابراین یک اشتباه کوچک در این زمینه می تواند تبعات زیادی داشته باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند گفت: وزیر ورزش و جوانان تقریباً تمام مصاحبات و جلساتی که شرکت می­کند در حوزه ورزش است. بنابراین مرتبط کردن جوانان به وزارت ورزش غیر از هدر رفت سرمایه­ها و ایجاد مشکلات جدید نخواهد بود.

رشیدی ضمن بیان اینکه من از جمله کسانی هستم که با این طرح مخالف می­باشم، گفت: ما نمی توانیم با تشکیل چنین ستادها و جلساتی مشکلات مربوط به جوانان را حل کنیم. ما وقتی می گوییم ورزش، ورزش تنها بخشی از آن جوانان هستند و عمده جامعه ورزش ما خارج از وزارت ورزش و جوانان قرار می گیرند. هستند افراد زیادی که در زمینه­های مختلف ورزشی فعالیت می­کنند و کوچکترین ارتباطی با وزارت ورزش و جوانان ندارند بنابراین با تشکیل یک ستاد نمی توان این ایراد ساختاری را حل کرد.

دکتر مسطوتی، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان وزارت ورزش و جوانان، در پاسخ به این سوال گفت: من نیز در ابتدا با این طرح مخالف بودم و دولت هم تا یک سال زیر بار این مصوبه مجلس نمی­ رفت. اما اکنون کارهای علمی و مطالعاتی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است و در وزارتخانه های مختلف هم کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. به هرحال باید با دستگاه ها تعامل کنیم و به نظر من مشکل تعامل در سطح ملی و کشوری کمی سخت است ولی در سطح شهرستان ها به راحتی می توان کارهای این ستاد را پیگیری و اجرایی کرد و نباید فرصت ها را با برخی مسائل از دست بدهیم.

انتهای پیام/