از “مایکروسافت” تا هیئت “عشاق الرسول” زرند!

اینکه از چه مهر ه هایی استفاد کنیم. فکر خیلی مهم است. ما قبلاً یک مراسمی گرفتیم و درختان دوبلوار را یکی در میان، پر از پوستر کردیم، که نتیجه نداد و استقبال نکردند. همانجا فهمیدیم این فکر تبلیغاتی مهم است. اینکه از چه تبلیغاتی استفاده کنیم وچگونه تبلیغات کنیم؛از چه مهره هایی بهره بگیریم تا بتوانیم جوانان را جذب کنیم.

این مصاحبه در پایان مراسم سخنرانی جناب آقای رائفی نژاد در محوطه تالار مریم صورت گرفت؛ که مطمئناً اگر در یک محیط آرام تری صورت می گرفت شاید کیفیت مصاحبه از این بهترمی شد.

صدای زرند: از ابتدای امر بنا نبود مصاحبه با جناب آقای ‘سید حسین تهامی’ صورت گیرد؛ اما در دسترس ترین فرد برای گرفتن اطلاعات درباره ی این جلسه ایشان بودند. البته تا آنجا که خود ایشان می گوید او یک خادم کوچک مثل بقیه بچه هاست واز جناب ‘آقای ایرانمنش’ و از دیگر اعضای هیئت عشاق الرسول یاد می کند که زحمات زیادی برای شکل گیری این جلسه متقبل شده اند. جلسه ای تقریبا ۳ساعت طول کشید و حدود ۱۰۰۰نفر که اکثر آنها جوان بودند در آن شرکت کرده بودند و تا مشتاقانه تا انتهای جلسه نشستند.

 

چگونه به ذهنتان خطور کرد که از یک فرد شناخته شده کشوری برای جلسه هیئت دعوت به عمل آورید؛ این در حالیست که اکثر قریب به اتفاق هیئت های مذهبی زرند از یک روحانی و یک مداح برای فعالیت های مذهبی خود، مدد می گیرند؟

دین داری هر دوره که می گذرد سخت تر می شود. افکار عمومی و افکار جوانان و سئوالاتشان پیچیده تر خواهد شد. ما حتما نباید دنبال رو دیگران باشیم، البته آنها هم کار درستی می کنند، کار آنها هم در راه اشاعه فرهنگ امام حسین است. اگر ما  صرفاً بخواهیم پا جا پای آنها بگذاریم این نمی تواند نیاز جوانان ما را صد در صد برآورده کند. به همین علت آمدیم بر اساس نیاز فکری  جوانان هیئت خودمان که از همه اقشار هم هیئتی و هم غیر هیئتی هستند نیاز سنجی کردیم؛ چون ما جامعه هیئت خودمان را تنها یک قشر سینه زن نمی  بینیم و معتقد یم با روش های نو می توانیم این افراد را تا حدودی از لحاظ فکری اقناع کنیم. به خاطر همین علت، ما دنبال مهره های اصلی گشتیم؛ البته ما در هیئت از سخنان خطیب توانا جناب ‘محمد انجوی نژاد’ در سه شنبه شب ها  که اتفاقاً در زمینه های فرهنگی-مذهبی عقبه ی خیلی خوبی دارند استفاده می کنیم. هدف، استفاده از پتانسل این عزیزان در جهت بالا بردن عقاید مذهبی جوانان است تا در برابر هجمه فرهنگی غرب، یک مصونیت نسبی داشته باشند.

 

آیا از این فردی که نام بردید مشاوره هم می گیرید؟ برای این سئوال را مطرح می کنم که یک کار نوعی صورت گرفته، آیا این برنامه هم از مشاورت های ایشان بود یا نه؟

 نه، چون ایشان از نظر فکری به ما نزدیکتر بود ایشان را انتخاب کردیم. ما چند سالی هست که در زمینه دوران عصر ظهور و امام زمان (عج) کار می کنیم؛ و چهره ای سرشناس تر از جناب استاد رائفی نژاد نمی شناختیم. در این مورد خودتان هم می دانید جناب استاد رائفی نژاد توانسته بدون استفاده از رسانه ملی  و تنها با تکیه بر مطالعات خود به این سطح برسد؛ این طوری هم می تواند مخاطبش را جذب کند و مضاف بر آن چهره جوان ایشان خود بر جذابیت شخصیت ایشان افزوده است. این موارد دلیل بر انتخاب ما شد. ما سعی کردیم در این زمان (نزدیک اربعین ) باشد، تا مخاطب دنبال مسائل فکری دیگری نباشد.

تبلیغات شما در شهرستان خیلی خوب جا افتاده، برای این کار از چه راه کارهای تبلیغاتی بهره برده اید؟

استفاده از شبکه های اجتمائی، البته سایت هم داریم. ناگفته نماند ما تجربه ی استفاده از تبلیغات سایتی را داشتیم و دیدیم جواب نمی دهد. داستان ما داستان همان آقایست که می خواست در شرکت مایکروسافت به عنوان آبدارچی استخدام شود، وقتی در پایان مصاحبه به او گفتند که ایمیل را بده تا خبرت کنیم، گفت: ندارم و نماینده شرکت هم به ایشان می گوید: وقتی تو ایمیل نداری چگونه می خواهی در مایکروسافت استخدام شوی. به همین علت قبول نشد و مجبور شد لباس های که برای روز مصاحبه خریده بود را در پایین شهر بفروشد و اتفاقا درآمد خوبی از این فروش گیرش آمد و همین کار را ادامه داد تا اینکه از بزرگترین تجار آمریکا شدند و در قراردادی که بنا بود با یکی از بزرگترین شرکت های پوشاک ببندد وقتی طرف قرار داد از او می خواهد که ایمیلش را بدهد می گوید: ندارم، نماینده شرکت مذبور می گوید تو اگر ایمیل داشتی کجا بودی؟ جواب می دهد آبدارچی مایکروسافت!!! این داستان حدیث پیشرفت ماست. ما اگر می خواستیم همان نوع تبلیغات را ادامه دهیم حالا به این جایگاه نمی رسیدیم. ما سعی کردیم از چهره ها برای جذب مخاطب استفاده کنیم.

جمعیت امروز را چه قدر برآورد می کنید؟

صندلی های ما حدود ۸۰۰ تا بود حالا۵۰ الی ۶۰ نفر هم ایستاده بودند وعده ای هم به خاطر نبود صندلی خالی  برگشتنذ که تقریبا ۱۰۰۰نفر از این مراسم استقبال کردند.

تا به حال از مراسمتان به این تعداد استقبال شده بود؟

 بله از مراسم “زیرسایه خورشید” هم استقبال گسترده ای کردند، البته در آنجا مراسم برافراشتن پرچم آقا امام رضا علیه السلام با حضور خدام آن حضرت بودند. آن مراسمی بود که در کشورهای سوئد، هند و کشورهای شرق آسیا و شمال آفریقا و… برگزار شده بود که نمایندگان آنها برای اختتامیه در مشهد مقدس آمده بودند.

این کار شما بود؟

نه ما پیشنهاد دادیم و آنها از این پتانسیل هیئت عشاق الرسول استقبال کردند.

محل جلسات هفتگی هیئت  عشاق الرسول کجاست؟

ما یک “زیرزمین” داریم در خیابان فلسطین، یک محیط ۳در ۱۰ هست؛ البته همانجا اتاق فکری هم شده.

بچه ها خوب استقبال می کنند؟

الان استقبال بهتری صورت می گیرد به برکت مراسم “زیرسایه خورشید” که با مشارکت هیئت عشاق الرسول صورت گرفت.

تبلیغات چه میزان در جذب مخاطب یا همان بچه های هیئت تاثیر دارد؟   

۵۰درصد تاثیردارد.

۵۰درصد بعدی؟

اینکه از چه مهره هایی استفاد کنیم. فکر خیلی مهم است. ما قبلاً یک مراسمی گرفتیم  و درختان دو بلوار را یکی در میان، پر از پوستر کردیم، که نتیجه نداد و استقبال نکردند. همانجا فهمیدیم این فکر تبلیغاتی مهم است. اینکه از چه تبلیغاتی استفاده کنیم و چگونه تبلیغات کنیم؛ از چه مهره هایی بهره بگیریم تا بتوانیم جوانان را جذب کنیم. ما در مراسم زیر سایه خورشد توانستیم با جمع کردن شماره همراه بچه های علاقه مند به مجالس هیئت، در برنامه های بعدی هیئت از آنها کمک بگیریم. همین جا هم دیدید که فرم نظر سنجی ما تقریباً همین هدف را دنبال می کرد. ما در یکی از این سئوالات فرم خواستیم بدانیم که این شرکت کنندگان چگونه از این مراسم باخبر شده اند.

هزینه ی مراسم سخنرانی جناب رائفی نژاد چه قدر بود؟

ایشان در یک موسسه ای کار می کنند و در این موسسه چند نفری که مشغول کار هستند از همین راه هزینه هایشان را تامین می کنند و شمار حسابی که به ما دادند شماره حساب همین موسسه بود نه فرد خاصی!!!

شما از طرف نهاد خاصی حمایت می شوید؟

نه، ما در هیئت از کمک هایی که خود اعضا پرداخت می کنند فعالیت می کنیم. تقریبا خودجوش است.

برای برپایی این جلسه شما مشکل خاصی نداشتید؟

چون جناب استاد رائفی نژاد معرف همه هستند تمام متولیان ذیربط حمایت کردند؛ و کلامی تشویق هم شدیم. البته مسئولانی هم بودند که ما را از سرخود یک جوری دست به سر می کردند.

چه ارگانهایی بیشتر از شما حمایت کردند؟

در پوستر تبلیغاتی دیدید ما از معاونت فرهنگی نام بردیم؛ مثلا شهرداری در زمینه تبلیغاتی دستش باز است و ما توانستیم بعضی امتیازات را از آنها بگیریم تا بتوانیم از هزینه های خودمان کم کنیم و مجبور بودیم. آقای زمانی استقبال هم کردند. اما آن طور باید و شاید از طرف نهادهای فرهنگی شهرستان از ما حمایت نشد.

این جلسه چه میزان هزینه داشت؟

البته ما تا می توانستیم هزینه ها را کم کردیم؛ مثلا جناب آقای صادق زاده مدیریت تالار سالن را رایگان در خدمت هیئت قرار دادند. بالاخره یکی دو تومان هزینه می شود. تقریبا۲میلیون هزینه شد.

جلسه شما جناب آقای تهامی خیلی آبرومندانه بود شما علت برگزاری با این کیفیت را در چه می بینید؟

انشاءا… که خداوند ازما راضی باشد. تجربه دوستان در این زمینه خیلی موثر بود.

شما به عنوان یک هیئت شاخص چه توصیه  ای به دیگر هیئات شهرستان دارید؟

من توصیه می کنم تا می توانند قانونمند رفتار کنند. ما نمی توانیم قانون را به بهانه اینکه دستمان بسته است دور بزنیم؛ اگر ما به خدا  توکل کنیم، از خود امام زمان (عج) هم مدد بگیریم، خودشان ما را کمک می کنند.

جناب آقای تهامی چه اتفاقی در هیئات  می افتد که شما آنها را به رعایت قانون توصیه می کنید؟

اتفاق خاصی نمی افتد ولی بعضی آقایان می گویند چون ما بچه های هیئتی هستیم حق آب و گل داریم. درست بچه های هیئت دلسوزند ولی ما باید سعیمان بر این باشد که وجهه هیئات حفظ شود.کسی که هیئتی می شود کسی است که زیر پرچم امام حسین می رود وبیرق دار آقا اباعبدا…الحسین علیه السلام است. باید در اذهان عمومی  خوب  شناخته شود؛ مثل یک قاری قرآن سمبل رهروی قرآن شناخته می شود. یک هیئتی نیزسمبل راه امام حسین شناخته می شود؛ پس باید مواظب باشیم که پرچم چه کسی را در دست داریم وزیر کدام علم داریم سینه ی معرفت می زنیم.

بعضی افراد هستند که دارند از این هیئات سوءاستفاده می کنند؛ مثلا با این وجهه مثبتی که در هیئت می گیرند در انتخابات شرکت می کنند نظر شما چیست؟

البته سوء استفاده همه جا هم هست من خود در عرصه قرآنی بودم در عرصه…  بودم و فعالیت کردم بلااستثناء در تمام این عرصه ها سوء استفاده هست. ولی من تمام این کارها را به فال نیک می گیرم. انشاءا.. که خود امام حسین کمک کند؛ البته حتما خود قرآن و امام حسین علیه السلام موجب رشد می شود و کسی که بخواهد سوءاستفاده کند به ذلت کشیده می شود. البته پتانسیل خود فرد هست، که این فرد گمراه شود یا ارشاد، خدا نگاه به اعمال می کند ببیند در راه رستگاری قدم بر می دارد، هدایتش می کند و اگر بخواهد در راه انحراف گام بردارد گمراه می شود؛ مثل سلمان رشدی که موجبات گمراهی خود شد. در دستگاه امام حسین هم همین جوری است. نمونه اش همین شیعه انگلیسی که رهبری معظم انقلاب هم درباره ی آن هشدار دادند. خدا کند اگر کسی به جایی می رسد با آن طرزفکر هیئتی به جایی برسد نه با افکار ریاکارانه.

شبکه های اجتمائی را چه قدر در این تجمع مفید می دانید؟

بعضی ها هستند که در فضای سایبری زندگی می کنند برای اطلاع رسانی به این افراد بهترین گزینه تبلیغات سایبری است. بعضی جاها رسانه ای چون صدا و سیما می تواند اثر گذار باشد. ولی در مجموع ما از خیلی از این مجاریهای استفاده می کنیم. می بینید که خود رهبری هم فرمودند از همین شبکه های اجتماعی استفاده کنید؛ برای بهره برداری خودتان.  یا به قول آن عزیز که گفته بودند، جوری از این شبکه اجتماعی واتس آپ، وایبر و… استفاده کنید تا خود سازنده آنها از ساخت آن پشیمان شوند. ما از این شبکه های اجتماعی استفاده  کردیم و خودش راه گشا بود و خود موجب تبلیغ سینه به سینه ای می شود برای اطلاع رسانی. در این فضای شهرستان خوب جواب داده است.  البته چگونگی استفاده از آن نیز خیلی مهم است.

 

 

……………………………………….

مصاحبه: حسن ضیاءالدینی

……………………………………….