بهشت معادن در اندیشه رونق دوباره/ روسیاهی صنعت زغالسنگ کرمان

در حالی کرمان را به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زغالسنگ کشور می شناسند که عدم بهره برداری از این پهنه بزرگ معدنی و بی رونقی این صنعت موجب شده ثروت کرمان در این بخش راکد بماند.

در حالی کرمان را به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زغالسنگ کشور می شناسند که عدم بهره برداری از این پهنه بزرگ معدنی و بی رونقی این صنعت موجب شده ثروت کرمان در این بخش راکد بماند.

 

بزرگترین ذخیره گاه زغالسنگ کشور

 

به گزارش صدای زرند ، استان کرمان در زمینه پراکنش و همچنین تنوع معدنی و خلوص سنگهای معدنی در کشور به عنوان بهشت معادن کشور شناخته می شود اما نکته قابل توجه اینکه دقیقا همان مناطق معدنی مانند دیگر نقاط معدنی کشور بیش از دیگر شهرهای استان کرمان دچار محرومیت هستند.

 
محرومیت مناطق معدنی کرمان رفع شود
تنها چیزی که عاید مردم این مناطق می شود کار سنگین و طاقت فرسا در معادن است.

 
طبق آمار شهرستانهای شمالی کرمان از جمله زرند ، کوهبنان و راور مهمترین معادن زغالسنگ کرمان و کشور را در خود جای داده اند.

 

 
زغالسنگ کرمان خرج رونق ذوب آهن اصفهان می شود
نکته قابل توجه اینکه فلسفه برداشت از این معادن و شکل گرفتن بسیاری از زیر ساختهای معدنی در این زمینه تامین زغالسنگ مورد نیاز برای مجتمع ذوب اهن اصفهان بوده است نکته ای که این روزها به شدت در کرمان مورد انتقاد قرار گرفته است و به خصوص در زمینه نرخ گذاری زغالسنگ کرمان از سوی شرکت ذوب آهن از طرف نمایندگان کرمان بحثهایی طی هفته های گذشته مطرح شده است.

 
نکته دیگر اینکه گرچه ذوب آهن اصفهان منجر به توسعه استان اصفهان شده است اما معادن زغالسنگ کرمان و حتی معادن سنگ آهن کرمان که بخش اصلی مواد اولیه کارخانه های ذوب آهن در اصفهان را فراهم می کند نتوانسته است در توسعه استان کرمان نقش داشته باشد و در عین حال محرومیت عمیقی نیز در این مناطق دیده می شود.

 
تمام این موارد در حالی است صنعت زغالسنگ در ماههای اخیر با رکود مواجه شده است و بسیاری از معادن یا تعطیل شده اند و یا با توان پایین تر از ظرفیت نهایی در حال فعالیت هستند.

 

 
۲۹۰میلیون تن زغالسنگ در انتظار برنامه ریزی مسئولان

 
ظرفیت این معادن استان کرمان ۲۹۰ میلیون تن برآورد می شود و شغل اصلی مردم این منطقه را تامین می کنند و تعطیل شدن این معادن می توان به اقتصاد خانوار نیز صدمات جبران ناپذیری بزند.

 
نمونه معادن راکد کرمان معدن خمرود زرند بود که با پیگیریهای استاندار کرمان و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس هم اکنون کار تجهیز آن برای راه اندازی مجدد در حال انجام است.

 
اما سایر معادن کرمان یا پس از بروز حوادث حین کار و یا به دلیل عدم اقتصادی بودن تعطیل شده اند نکته قابل توجه دیگر اینکه برداشت از این معادن اکثرا به صورت سنتی و دستی انجام می شود.

 

 
معادن زغالسنگ باید در رونق اقتصاد خانوار مردم محروم تاثیرگذار باشد
نماینده مردم زرند و کوهبنان نیز در این خصوص به صدای زرند گفت: آنچه که مسلم است معادن زغالسنگ در شمال استان کرمان از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد خانوار برخوردار است  و باید در این خصوص برنامه ریزی لازم را انجام دهیم تا این معادن فعال شود و وجود آنها در رونق اقتصادی منطقه تاثیر گذار باشد.

 
دکتر حسین امیری گفت: با برنامه ریزی مناسب امکان افزایش ظرفیت، ایجاد اشتغال و تامین مواد اولیه کارخانه های کک سازی در منطقه ایجاد می شود.

 
وی گفت: معادن شمال استان کرمان به خصوص در زمینه چرخیدن چرخهای صنعت فولاد در کشور بسیار مهم هستند و باید با فعال کردن آنها زمینه رونق اقتصاد غیر نفتی را فراهم کنیم.

 
وی از مسئولان خواست در راستای راه اندازی معادن تعطیل و غیر فعال اقدام کنند.

 

 
فقط ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت معادن زغالسنگ استفاده می شود
محمد رضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در خصوص وضعیت معادن زغالسنگ کرمان گفت: کرمان بیشترین میزان ذخایر زغالسنگ کشور را در خود جای داده است اما متاسفانه استفاده بهینه از این معادن صورت نمی گیرد.

 
نماینده مردم کرمان و راور افزود: معادن باب نیزو، پابدانا باید با روشهای اصولی بهره برداری شوند و سایر معادن نیز باید از غیر فعالی خارج شوند.

 
پور ابراهیمی گفت: پهنه های معدنی گسترده ای در زمینه زغالسنگ در استان کرمان وجود دارد که در صورت فعال شدن می تواند منجر به تولید ثروت شود اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفته است.

 

 
وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالتر عمل کند
وی خوستار برگزاری مزایده و واگذاری این معادن به بخش خصوصی برای فعال سازی شد و گفت: وضعیت کنونی نشان دهنده نا بسمانی در زمینه برداشت از معادن است.

 
پور ابراهیمی گفت: تحرک جدی در مجموعه های تخصصی در استان کرمان و وزارتخانه در این خصوص ضروری است و وزارت باید خیلی بهتر از وضعیت کنونی معادن را مدیریت و فعال کند.

 
نماینده مردم کرمان افزود: حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت کنونی معادن در حال حاضر در حال استفاده است و ۹۰ درصد کاملا بلااستفاده رها شده است.

 
پور ابراهیمی افزود: تمام اکتشافات صورت گرفته در این بخش هم مربوط به قبل انقلاب و یا اوایل انقلاب بوده است و سالهاست هیچ فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است که بسیار تعجب انگیز است.

 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکتشافات جدید در این زمینه می تواند نشان دهند که ظرفیت زغالسنگ در کرمان بسیار بیشتر است.

 
وی گفت: مهم این است که معادن غیر فعال بار دیگر فعال شود برخی از معادن فعال زغاسنگ از جمله معدن همکار در حال حاضر زیر ظرفیت کار می کنند.

 

گزارش :  اسماء محمودی

انتهای پیام/