اینترنت و تأثیر آن بر مسائل فرهنگی جامعه

دانشمندان قرن بیست ویکم را قرن انفجار اطلاعات و تحقق دهکده جهانی می دانند و مهم ترین ابزار آن اینترنت می باشد که از دیدگاه های متفاوت (فنی،اقتصادی،اجتماعی،امنیتی و…) قابل بحث می باشد.

اینترنت و تأثیر آن بر مسائل فرهنگی جامعه

صدای زرند- احمد محمدی : دانشمندان قرن بیست ویکم را قرن انفجار اطلاعات و تحقق دهکده جهانی می دانند و مهم ترین ابزار آن اینترنت می باشد که از دیدگاه های متفاوت (فنی،اقتصادی،اجتماعی،امنیتی و…) قابل بحث می باشد.

اما دیدگاهی که غالباً مغفول مانده است آن هم در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تأثیرات فرهنگی آن می باشد که غفلت آن از در دراز مدت ممکن است آن چنان عمیق و گسترده باشد که راهی برای جبران مافات نداشته باشیم.

 

 

اینترنت به دلیل خصوصیاتی چون قابلیت استفاده و دسترسی گسترده آن،اشکال کاملاً جدیدی از تعاملات فعالیت ها، و سازماندهی های اجتماعی را پدید آورده است.

 

 

به همین دلیل تأثیرات شگرف فرهنگی را میتوان پیآمد آن برشمرد که این تأثیرات هم مثبت و هم منفی می باشند برخی دلایل این موضوع به شرح ذیل می باشد.

 

 
و بگاه های شبکه های اجتماعی چون فیس بوک، توییتر و مای اسپیس وایبر،واتس آپ،تانگو و … روش های جدیدی برای معاشرت و تعامل خلق کرده اند. کاربران این سایتها قادرند اطلاعات گوناگونی به صفحات خود بیفزایند،علایق مشترکی را دنبال کنند و به دیگران مرتبط شوند.و بگاه هایی مثل لینکد این به پرورش ارتباطات حرفه ای و تجاری می پردازند. یوتیوب و فلیکر هم در زمینه ویدیوها و تصاویر کاربران تخصص دارند.

 

 
دهه اول سده بیست و یکم،شاهد پرورش اولین نسلی است که در شرایطی زندگی می کنندکه اینترنت به گستردگی در دسترس می باشد. این مسایل و نگرانی هایی را به دنبال دارد از جمله مسأله حفظ حریم خصوصی و هویت و توزیع غیر مجاز مواردی که تحت قانون کپی رایت محافظت می شوند. این بومیان دیجیتال با انبوهی از مسایلی مواجه می شوند که در مورد نسلهای قبلی وجود نداشت.

 

 
اینترنت کاربرد جدیدی به عنوان یک ابزار سیاسی یافته است که ممکن است منجر به سانسور اینترنت  شود.

 

 
اینترنت از آغاز پیدایش همواره وسیله مناسبی برای فعالیتهای تفریحی بوده است بسیاری از انجمنهای اینترنتی بخشهایی برای بازی و ویدیوهای خنده دار و کارتونهای کوتاه در قالب انیمیشن های فلش دارند . صنایع هرزه نگاری و قمار از اینترنت سود می جویند تا وبگاههایی بسازند که منبع کلان تبلیغات برای سایر وبگاهها می باشند اگر چه بسیاری از دولتها برای محدود سازی این دو صنعت از اینترنت تلاش کردند اما در جلوگیری از گسترش محبوبیت آنها چندان موفق نبوده اند .

 

 

یکی از فعالیتهای تفریحی در اینترنت ، بازی های چند نفره است این شکل تفریح اجتماعاتی بوجود می آورد که در آن افراد از هر سن و نژادی از دنیای بازیهای چند نفره کامپیوتری لذت می برند اگر چه بازیهای بر خط از سال ۱۹۷۰ وجود داشته اند اما گونه مدرن این بازیها با خدمات اشتراکی مانند گیم اسپای و ام پلیر آغاز شد . غیر مشترکان محدود به بازیهای خاص و یا زمان بازی خاص بودند .

 

 

بسیاری از مردم از اینترنت برای دسترسی به موسیقی و فیلم و سایر آثار استفاده می کنند . این خدمات به هر دو صورت رایگان و پولی ، با استفاده از سرورهای مرکزی و یا فناوریهایی   نظیر – به – نظیر توزیع شده ارائه می شود . برخی از این منابع نسبت به سایران در زمینه حقوق مؤلفان اصلی توجه بیشتر ی نشان داده اند .

 
بسیاری از مردم از اینترنت برای دسترسی به اخبار ، آگاهی از وضعیت آب و هوا ، گزارشهای ورزشی و جستجوی مطالب در مورد علاقه مندی های خود استفاده می کنند . آنها از گپ بر خط ، پیام رسان فوری و پست الکترونیک برای در تماس بودن با دوستان خود در سراسر دنیا به شیوه ای شبیه به دوست مکاتبه ای که در قدیم رواج داشت ، استفاده می کنند .

 

 

اینترنت شاهد شمار رو به افزایش میزکارهای وب که در آن کاربران به فایلها و تنظیمات خود دسترسی پیدا می کنند ، بوده است . (( کم کاری سایبری )) محل اتلاف جدی منابع سازمانهاست . کارمندان انگلیسی به طور میانگین ۵۷ درصد از وقت خود را به وب گردی در حین کار  می پردازند .

 
ارتباط اینترنتی ظاهراً مجال و امکان بیشتری به سوء تعبیر ، ابهام و اشتباه سو ء استفاده می دهد تا شکل های سنتی تر ارتباطات : این مسأله در بطن ماهیت ارتباط انسانی نهفته است . ما تصور می کنیم که ارتباط انسانی محصول ذهن است ، اما پیکرها  هستند که این کار را انجام می دهند : چهره ها تکان می خورند ، صداها به ارتعاش در می آیند ، پیکرها می جنبند ، دست ها ادا و اشاره می کنند … در اینترنت ذهن حضور دارد اما بدن غایب است . گیرندگان پیام ها هیچ سر نخی برای درک و شناخت شخصیت و خلق و خوی فرستنده ندارند ، و فقط می توانند حدس بزنند که چرا این پیام فرستاده شده ، معنای آن چیست و چه پاسخی باید به آن داد . اعتماد عملا از صحنه خارج می شود این کار مالامال از بیم و خطر است .

 

 

 
اما راه حل چیست ؟

 
باید گفت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درست مانند فضای واقعی کشور است که باید از آن صیانت و حفاظت نمود و اگر افراد متدین در آن حضور نداشته باشند زمینه برای حضور دیگران و فساد بوجود می آید .

 

لازم است شبکه های اجتماعی داخلی را نهادینه کنیم به گونه ای که کشورهای خارجی از اطلاعات کاربران آن استفاده نمایند و با توجه به هفته بسیج باید گفت لازم است در این نبرد جنگ نرم بسیجیان در این شبکه های اجتماعی حضور  داشته باشند اگر این افراد به مسایل داخلی و فرهنگ مطلع باشند می توان فضای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را تحت تأثیر قرار دهند .

 

انتهای پیام/