قرار است ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند به کشت زرشک و زعفران اختصاص یابد

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان گفت: در همین مدت کوتاه با اطلاع رسانی که صورت گرفته قرار است ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند به کشت زرشک و زعفران اختصاص یابد.

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان گفت: در همین مدت کوتاه با اطلاع رسانی که صورت گرفته قرار است ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند به کشت زرشک و زعفران اختصاص یابد و اگر از گذشته به فکر کشت جایگزین بودیم امروز سهم ما در تولید زعفران افزایش و در مصرف آب کاهش می یافت.

Razm-Hoseeni_

 

به گزارش صدای زرند ، علیرضا رزم حسینی عصر یکشنبه در نشست شورای حفاظت آب استان کرمان افزود: با توجه به شرایط خاص کنونی ستاد تبلیغات شورای آب باید مانند زمان جنگ تحمیلی با تمام توان فعالیت کند زیرا اگر در آن زمان ستاد تبلیغات نبود تا جوانان را تشویق به حضور در جبهه ها کند امروز ما این سربلندی را نداشتیم.

وی ادامه داد: کسی نمی گوید بازار آب راه اندازی نشود اما نباید تا زمان راه اندازی این بازار دست روی دست بگذاریم بلکه باید برای اجرای این طرح باید کمیته اجرایی را ایجاد کنیم و در این کمیته طرح زمان بندی ارایه و دشت های هدف مشخص شود.

وی تاکید کرد: در کنار اجرای این مصوبات باید بسته مالی هم دیده شود زیرا ما نباید بگذاریم کشاورزانی که مالک آب هستند به علت برداشت و مصرف بی رویه به روز سیاه نشانده شوند.

استاندار کرمان گفت: دشت های استان از ۴۲ سال پیش ممنوعه است اما در کنار آن برخی افراد با حفر چاه های غیر مجاز اقدام به برداشت بی رویه آب کردند که اگر از آن زمان تاکنون بحث آموزش و فرهنگ سازی صورت گرفته بود امروز با این همه مشکل مواجه نبودیم.

وی بیان کرد: در همین مدت کوتاه با اطلاع رسانی که صورت گرفته قرار است ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند به کشت زرشک و زعفران اختصاص یابد و اگر از گذشته به فکر کشت جایگزین بودیم امروز سهم ما در تولید زعفران افزایش و در مصرف آب کاهش می یافت.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: باید در کمیته اجرایی چند مطلب مطرح و نخست زمان، مکان و نحوه اجرا مشخص شود.

وی گفت: چهار ماه است که شورای آب را در دستور کار قرار داده ایم و تاکنون فرکانس هایی از این طرح به گوش کشاورزان رسیده است که با اجرای آن باید اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: در راستای سیاست های استانی و دولت بحث انتقال آب حوزه به حوزه به استان دنبال می شود که در کنار آن هم باید سایر روش های صرفه جویی را اعمال کرد.

استاندار کرمان تصریح کرد: ایده اولیه بسته مالی اجرای این طرح، تشکل طرح آبران و طرح بازار آب را در مدت یک ماه آینده اندیشکده آب با کمک اتاق بازرگانی ارایه کند.

وی بیان کرد: سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان در خصوص طرح مشوق های کشاورزی در راستای اجرای این طرح پیشنهاد های خود را ارایه کنند.

رزم حسینی گفت: تعرفه های مالی استانی هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما باید این خطر قرمز را به مردم اطلاع رسانی کند زیرا اگر چند حلقه چاه آب در زرند خشک شود مردم سایر شهرستان ها از آن اطلاع ندارند و باید این اطلاع رسانی در حد وسیع صورت گیرد.

وی گفت: نباید دست روی دست گذاشت که در آینده قرار است برای انتقال حوزه به حوزه آب به ما اعتبار دهند و اجرای این مصوبات منافاتی با طرح انتقال آب ندارد.

استاندار کرمان گفت: باید میزگردهایی تبلغیاتی در این زمینه برگزار شود و یک موج در استان ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه ۱۰ برابر آب کمتر استفاده می کند و ما برای طرح های توسعه گلخانه ای آب نداریم اما در کنار آن کشت گندم و غیره که نیاز به مصرف بیشتر آب دارند انجام می شود.

رزم حسینی گفت: اگر در اجرا به ۳۰ درصد صرفه جویی هم برسیم موفقیت بزرگی است.

استاندار کرمان سپس از اعضای شورای آب استان در مورد تصویب طرح سند اولیه شورای آب و ارجاع آن به کمیته اجرایی برای بررسی بیشتر و اجرا نظرخواهی کرد که با رای گیری مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اصحاب رسانه می توانند بصورت شفاف مصوبات را پیگیری و اطلاع رسانی کنید زیرا در استان همه اقدامات بطور شفاف انجام و برای مردم اطلاع رسانی می شود.

رزم حسینی تصریح کرد: از خبرنگاران تخصصی استقبال می کنیم که بتوانند مصوبات را از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

انتهای پیام/