روزه خواری در منظر عموم جرم است/ تشکیل شعب ویژه رسیدگی به روزه خواری در دادسرای زرند

با توجه به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان، دستگاه ها جهت پیشگیری از روزه خواری علنی، مکلف به اتخاذ تدابیر لازم و در نظر گرفتن محل هایی جهت ارائه خدمات به مسافرین هستند.

به گزارش صدای زرند، رضا یعقوبی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند ضمن تبریک حلول ماه رمضان گفت: ماه رمضان فرصتی برای بازیابی جسمی و معنوی افراد است و در این راستا مسلمانان با هدف تحصیل رضایت حق تعالی و تقرب به درگاه خدا، یک فریضه و واجب‌ الهی را انجام می دهند که با پیشرفت علم، فواید آن به صورت علمی به اثبات رسیده و بنابراین این حکمی شرعی مبتنی بر علم و عقل است.

دادستان زرند خاطر نشان کرد: علی رغم تاکید شارع مقدس به انجام این واجب شرعی اما جامعیت اسلام با در نظر گرفتن شرایط جسمی و موقعیت مکانی،برخی افراد را از روزه داری معاف و حتی بر حذر می دارد؛ لکن این موضوع نیز بایستی با رعایت قواعد و چهارچوب دین انجام گیرد.

وی افزود: با وجود تساهل دین اسلام، متاسفانه عده‌ای از افراد بدون در نظر گرفتن قداست و حرمت ماه رمضان، اقدام به روزه‌خواری در ملاءعام می‌کنند که این موضوع ضمن دارا بودن عقوبت الهی، موجب جریحه‌دار شدن احساسات مومنین می‌شود‌

این مقام قضایی ادامه داد: براساس موازین شرعی دین اسلام حتی کسانی که دارای عذر شرعی باشند نیز بایستی ضمن رعایت حرمت ماه مبارک رمضان، از روزه خواری در ملا عام خودداری نمایند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان با تاکید بر اولویت یافتن امر به معروف و تذکر لسانی افزود: همه افراد جامعه با رعایت کامل شرایط امر به معروف و تذکر لسانی ملزم به پیشگیری از قانون شکنی و تعدی به احکام الهی هستند و به طور قطع اقدامات فرهنگی نیز در این مورد ضروری است.

این مقام قضایی بیان کرد: در مرحله آخر و در مقابل سرکشی افراد نیز قانونگذار ضمن جرم انگاری روزه خواری علنی،برای مرتکب پیش‌بینی مجازات نموده است و به طور قطع با تشکیل پرونده در دستگاه قضایی به صورت ویژه به آن ها رسیدگی خواهد شد.

رضا یعقوبی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز و جهت حفظ حرمت این ماه،بایستی با هماهنگی های دستگاه های مربوطه، از جمله: اتاق اصناف و شهرداری ها در اماکن عمومی، محل ها و مراکز ویژه ای جهت ارایه خدمات به مسافران نوروزی در سطح شهرستان پیش بینی و اطلاع رسانی جامعی در این خصوص انجام گیرد.

دادستان زرند ادامه داد: همچنین کلیه رستوران ها، کافی شاپ ها، بستنی فروشی ها و قهوه خانه هایی که مجوز فعالیت در ماه رمضان را دارند بایستی با پوشاندن کامل محل های که در منظر عموم قرار دارند، خدمات خود را عرضه نموده و از مسافرین و افرادی که عذر شرعی دارند، خارج از دید پذیرایی نمایند.

وی با بیان اینکه اتومبیل افراد حریم خصوص تلقى نمی شود و تظاهر به روزه خواری در خودرو نیز مشمول برخورد قانونی خواهد بود گفت: پلیس اماکن عمومی ضمن نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی در سطح شهر، رویکرد اصلی خود را آموزش، تذکر و ارشاد قانونی قرار داده و در صورت عدم تاثیر اقدامات پیشگیرانه برابر قوانین مربوطه، موظف به برخورد مناسب قانونی با حفظ کرامت انسانی است.

مدعی العموم زرند در پایان خاطر نشان کرد: به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در خصوص روزه خواری، شعبه ویژه در دادسرا تعیین گردیده و گزارش ها در ساعات غیر اداری نیز به نظر قضات کشیک ارسال خواهد شد.