در چه صورت انتخابات در زرند به مرحله دوم کشیده می‌شود!؟

بر اساس ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (با اصلاحات و الحاقات تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۱) در انتخابات مجلس فرد منتخب در مرحله اول انتخابات، باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از کل آراء را کسب نماید.

به گزارش صدای زرند، این موضوع به این معناست که مثلاً اگر در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان ۷۰۰۰۰ رای اخذ شود، کاندیدای برنده که نماینده‌ی منتخب مردم خواهد شد، باید حداقل ۱۴۰۰۰ رای را در سبد رای خود داشته باشد و این عدد، با تغییر آرای اخذ شده، تغییر می‌کند!

در غیر این صورت و اگر هیچ‌کدام از کاندیداها نتوانند ۲۰ درصد از کل آرا را کسب نمایند، دو برابر تعداد نماینده‌های هر حوزه انتخابیه که بیشترین رای را در مرحله اول کسب نموده‌اند وارد رقابت‌های انتخاباتی در مرحله‌ی دوم می‌شوند،؛ برای زرند و کوهبنان که یک نماینده در مجلس دارد، تعداد ۲ نفر از کاندیداهایی که بالاترین رای را دارند وارد مرحله دوم می‌شوند. زمان برگزاری انتخابات در مرحله دوم، توسط وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

هرچند بر اساس آمار، در هیچکدام از نظرسنجی‌ها، ورود انتخابات زرند و کوهبنان به مرحله دوم قابل تصور نیست، اما با توجه به حساسیت رقابت‌های انتخاباتی در این حوزه انتخابیه و نیز تقسیم آرا بین کاندیداهای متعدد حاضر و همچنین حضور ۳ کاندیدای اصلی که بر اساس پیش‌بینی‌ها، هر کدام قابلیت رای‌آوری دارند و قاطع نمی‌توان در مورد آن‌ها صحبت کرد، احتمال ورود انتخابات به مرحله دوم در این حوزه انتخابیه، دور از تصور هم نیست.