چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

مدیریت خشم از آن چه فکرش را می‌کنید ساده‌تر است. بر خلاف تصور عمومی خشم احساسی عادی و سالم است اما وقتی ناسالم می‌شود که دم به دقیقه بروز پیدا کرده یا کنترل اوضاع از دستان‌مان خارج شود.

به گزارش صدای زرند، خشم یکی از احساسات طبیعی در انسان است که در شرایط مختلف به وجود می‌آید. خشم می‌تواند نشانه‌ی تعارض، نارضایتی، ناامیدی، تحقیر، تهدید، ظلم، سوءاستفاده یا نقض حقوق باشد. احساس خشم اگر در حد مناسب و با روش‌های سالم بروز داده شود، می‌تواند منبع انگیزه، تغییر، رشد و پیشرفت باشد. اما اگر خشم در حد زیاد و با روش‌های ناسالم بروز داده شود، می‌تواند منبع آسیب، تخریب، تنش و ناراحتی باشد.

برخی از روش های کنترل خشم:

ریلکس کردن تک‌تک اعضای بدن

مدیتیشن یا مراقبه

مشت کوبیدن: می‌توانید بالش یا کوسنی را بردارید و روی پاهای خود بگذارید و سپس تا می‌توانید به روی آن بکوبید. به این شکل نیز به ‌طور کامل از خشم، تخلیه می‌شوید. می‌توانید این کار را نیز از کودکی به فرزندان خود بیاموزید تا هرگاه که عصبانی هستند، به یک بالش و یا کیسهٔ بوکس بکوبند. به این طریق خواهید دید که دیگر عصبانیت خود را بر سر خواهر یا برادر کوچک‌تر یا بر روی شما خالی نمی‌کنند.

تکنیک فریاد زدن: می‌توانید کوسن و یا بالشی را بردارید و جلوی دهان خود بگذارید و تا جائی که می‌توانید درون آن فریاد بزنید تا به‌ طور کامل از خشم تخلیه شوید. به کوه یا دشت بروید و در آن‌جا، تا می‌توانید فریاد بزنید. می‌توانید این کار را نیز به عنوان یک بازی و یا تفریح به فرزندان و اعضای خانوادهٔ خود بیاموزید تا هر گاه که به طبیعت رفتید، این کار را انجام دهند و به این طریق به شکل معجزه آسائی از بارهای منفی تخلیه شوند.

ماساژ دادن شقیقه‌ها: می‌توانید شقیقه‌های خود را با کمی روغن ”لاوندر“ و یا ”اسطوخدوس“ بسیار ملایم و نرم و به شکل دایره‌ای به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار برای رفع سردردها و فشارهای درون سر و به خصوص سردردهای میگرنی، بسیار مفید است.

خنک کردن بدن و خون: دوش گرفتن، شست‌وشوی دست و صورت و یا نوشیدن آب خنک می‌تواند علاوه بر متعادل کردن انرژی در بدن، به میزان زیادی باعث خنک شدن بدن و خون گردد که خود در کاهش خشم، بسیار مفید است.

اهمیت نوشتن در رفع خشم: نوشتن آن‌چه که باعث خشم شده است و سوزاندن آن قبل از طلوع آفتاب نیز معجزه می‌کند.

سرگرم کردن خود: از آن‌جائی که ذهن، نمی‌تواند دو کار را هم ‌زمان انجام دهد، پس ما می‌توانیم، با سر گرم کردن خود، خود را از فکرهای منفی دور ساخته و میزان خشم را از بین ببریم و یا دست کم کاهش دهیم.

انجام اموری مانند: نواختن و یا گوش دادن به یک ساز و موسیقی ملایم مورد علاقه، انجام یک کار هنری مورد علاقه مانند نقاشی، خطاطی، خیاطی و … – تماشای طلوع و غروب خورشید که در متعادل ساختن چاکراها و ایجاد آرامش، بسیار مفید است. رفتن به طبیعت، نگاه کردن حتی به یک شاخه گل و انرژی گرفتن از طبیعت، خندیدن حتی به شکل تصنعی و یا بی‌دلیل تا هورمون‌های بدن تغییر کند. تلفن زدن به یک دوست، خوابیدن به اندازه کافی، تماشای یک فیلم کمدی، لذت‌بخش و شادی‌آور.

ورزش کردن: پیاده‌روی و یا دویدن آهسته نیز در کاهش میزان خشم و یا دفعات عصبانی شدن و به‌ طور کلی تسلط بر خشم، بسیار مفید است. انجام دم باز دم عمیق برای گرفتن اکسیژن کافی از هوای تازه و انرژی حیاتی بیشتر.