مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خبر داد؛

جذب بیش از ۲۸ میلیون دلار سرمایه‌ خارجی در کرمان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان گفت: در ۱۰ ماهۀ سال جاری شش طرح سرمایه‌گذاری خارجی با مبلغ ۵۱ میلیون و ۲۵۵ هزار دلار مصوب کردیم که شامل تولید روغن موتور و روغن صنعتی در منطقۀ ویژه اقتصادی سیرجان، تولید فروکروم در شهرستان بافت، کنسانتره مس در شهربابک، کنسانتره کرومیت در سیرجان، تولید دارو در کرمان و کنسانتره مس در جیرفت است و تاکنون سرمایۀ خارجی جذب شده در این طرح‌ها ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش صدای زرند، به نقل از فردای کرمان، صادق سلطانی‌نژاد همچنین از شناسایی ۱۹۶ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی کرمان خبر داد و با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش املاک مازاد برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه خواهد شد، افزود: بیشترین املاک مازاد با ارزش در شهر کرمان قرار دارد و بیشترین تعداد املاک مازاد نیز مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی است.

وی ۱۷ بهمن‌ماه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت دهه‌فجر با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌هایی که استان بر آن تمرکز دارد، بهبود فضای کسب و کار است، بیان کرد: با تلاش تیم اقتصادی استان، در ارزیابی‌های جدید رتبۀ کرمان از ۳۱ به ۱۲ ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: برای این موضوع باید برخی رویه‌های سختگیرانه در تامین مالی، تامین اجتماعی و پرداخت مالیات را پیگیری و واحدهای مشکل‌دار را شناسایی کنیم که ارتباط خوبی با شورای هماهنگی بانک‌ها برقرار و واحدهای مشکل‌دار این حوزه شناسایی و به رفع مشکل کمک شد و از ابتدای امسال‌ تا پایان دی‌ماه ۴۳ هزار و ۶۴۷ فقره تسهیلات به ارزش ۳۲ هزار میلیارد تومان به این واحدها پرداخت شده که بخشی مربوط به سرمایه ثابت و بخشی سرمایه در گردش است.

سلطانی‌نژاد با اشاره به تقسیط ۴۵ ماهۀ بدهی واحدهای تولیدی و بخشودگی جرایم در حوزۀ تامین اجتماعی، در ادامه بیان کرد: رقم درآمدهای مالیاتی یکی از چالش‌های کسب و کار است و در این حوزه دولت اقداماتی برای کاهش نرخ مالیاتی در واحدهای تولیدی آغازکرده و امروز واحدها با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌کنند که این عدد ۲۵ درصد بود و در بودجه سال آینده نیز این روند کاهشی ادامه دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با اشاره به واحدهای مشکل‌دار استان در حوزۀ مالیات گفت: بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال جرایم مالیاتی مودیان بخشیده شد و تا پایان امسال این عدد افزایش خواهد یافت. جرایمی که از سال‌های قبل مانده و برای دریافت تسهیلات واحد تولیدی مشکل ایجاد کرده بود، با این بخشودگی، رفع شد و از حداکثر اختیارات مالیاتی در استان کرمان استفاده شده است.

وی اظهار کرد: نتیجۀ این اقدامات توانسته در رتبۀ فضای کسب و کار استان این تاثیر را بگذارد و باید هر روز مسائل واحدهای تولیدی در حوزۀ مجوز، تامین مالی و مشکلات مختلف را رصد و موانع را رفع کنیم تا به وضعیت قبل برگشت نداشته باشیم.

شناسایی ۱۹۶ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی کرمان

سلطانی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مولدسازی برای ارزش افزوده و استفاده بهتر از دارایی‌هاست، اظهار کرد: مولدسازی در راستای تحقق اصلاح ساختار بودجه است و از محل فروش املاک مازاد صورت می‌گیرد و این به رفع محدودیت اعتباری پروژه‌ها کمک می‌کند.

وی بیان کرد: در مرحلۀ اول در استان کرمان ۱۹۶ ملک مازاد به ارزش حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان شناسایی و به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کردیم و در سال جاری تنها سه ملک به ارزش ۶۵ میلیارد تومان به فروش رفته و ۱۰۰ درصد اعتبار به دستگاه‌های اجرایی برگشته است.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش املاک مازاد برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه خواهد شد، گفت: فرآیند مستندسازی ۱۷۱ ملک دستگاه‌های اجرایی را در سال جاری انجام دادیم و همه تبدیل به اسناد تک برگ دولتی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین املاک مازاد با ارزش در شهر کرمان است، افزود: بیشترین تعداد املاک مازاد نیز مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی است. .