دادستان کرمان با اشاره به دستگاه‌های ذیربط؛

حفظ جان افراد کارتن‌خواب وظیفۀ همه است

دادستان کرمان در نشست هم‌اندیشی و اتخاذ تصمیم پیرامون مشکلات گرمخانۀ کرمان با اشاره به اهمیت اجرای اقدامات پیشگیرانه در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی و کنترل ناهنجاری‌ها و حمایت از افراد بی‌بضاعت و بی‌خانمان در استان، بیان کرد: موضوع حل مشکلات گرمخانۀ کرمان با جدیت دنبال می‌شود و در همین راستا نخستین نشست هم‌اندیشی با دستگاه‌های ذیربط تشکیل و مصوبات مربوطه به دستگاه‌های متولی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش صدای زرند، مهدی بخشی با بیان‌ این‌که افراد بی‌سرپناه و کارتن‌خواب جزو گروه‌های آسیب‌دیدۀ اجتماعی‌ هستند و حفظ جان آن‌ها از سرمازدگی و خطرهای احتمالی وظیفۀ همۀ ماست، گفت: شهرداری متولی ایجاد گرمخانه و جمع‌آوری متکدیان و معتادین متجاهر از سطح شهر است که با همت سایر دستگاه‌های مسئول باید در جهت بهتر شدن وضعیت کنونی گرمخانه‌های استان تلاش کنند.

وی بیان کرد: افرادی هستند که مکانی برای استراحت و سکنی در شب‌ها به‌خصوص در فصل زمستان ندارند و لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط در حد توان خویش آن‌ها را حمایت کنند که نتیجۀ این کار قدر یقین در زندگی شخصی ما اثر خواهد داشت و به مدیریت ما نیز برکت می‌دهد.

دادستان کرمان افزود: به دلیل ناآگاهی برخی از افراد از وجود چنین گرمخانه‌هایی در سطح شهر و یا دشوار بودن رساندن خود به این مکان‌ها، لازم است جمع‌آوری آن‌ها از سطح شهر توسط شهرداری و با کمک نیروی انتظامی صورت پذیرد.

بخشی با تأکید به استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و خیرین در این خصوص اضافه کرد: محوریت کار به‌عهدۀ گروه‌های جهادی است که به‌صورت خودجوش اقدام قابل تقدیری انجام داده‌اند و نباید باعث سلب انگیزه از آن‌ها شویم و این افراد نباید دغدغۀ پیش آمدن مشکلات احتمالی را داشته باشند و حسن نیت این افراد برای دستگاه قضایی محرز شده و پشتیبان آنان در ارائۀ خدمت به مردم بی‌سرپناه است.

دادستان کرمان با تأکید بر ادامۀ فعالیت گرمخانه به محوریت و تلاش گروه جهادی و پشتیبانی ویژه از سوی شهرداری، سازمان بهزیستی استان، دولت، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و غیره ،خاطرنشان کرد: این حرکت‌های مثبت و خودجوش معمولا با شور و حرارت راه‌اندازی می‌شود ولی ادامه‌دار نیست و اگر پشتیبانی لازم از سوی معاون حقوق عامه دادستانی صورت گیرد پایدار خواهد ماند و طی شیوه‌نامه‌ای که توسط معاونت حقوق عامه دادستانی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تنظیم خواهد شد وظایف هر کدام از سازمان‌ها مشخص می‌شود.

غربالگری و ارائۀ خدمات پزشکی در گرمخانه‌ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان نیز به ضرورت ایجاد احساس امنیت برای گروه‌های جهادی برای ادامۀ فعالیت‌های خودجوش و خداپسندانۀ خود تاکید کرد و گفت: برابر اسناد بالادستی ازجمله قانون برنامه ششم توسعه، قانون شهرداری و همچنین تکالیف ١٢ گانۀ ماده ٢ آئین‌نامۀ مراقبت پس از خروج معتادان، ایجاد مراکز بین‌راهی و گرمخانه‌ها به عهدۀ شهرداری گذاشته شده است.

سیدمهدی قویدل ادامه داد: الحمدالله مکانی برای اسکان افراد بی‌خانمان تعبیه شده است که لازم است همۀ دستگاه‌های ذی‌ربط با تعیین نماینده‌ای در راستای حل مشکلات گرمخانه‌ها و پیشبرد امور جاری پاسخگو باشند.

وی غربالگری افراد، ارائۀ مشاوره و خدمات پزشکی به افراد را ضروری دانست و اضافه کرد: در این خصوص می‌توان از ظرفیت سمن‌ها و گرو‌ه‌های NA نیز برای ترغیب افراد به درمان و ترک اعتیاد خود نیز استفاده کرد.

همۀ کارتن‌خواب‌ها معتاد نیستند

معاون حقوق عامه دادستانی کرمان نیز یادآور شد: هر زمان صحبت از گرمخانه و افراد بی‌خانمان می‌شود ذهنیت اکثر مردم به سمت افراد معتاد می‌رود این در حالی است که تمامی افراد کارتن‌خواب معتاد نبوده و دچار آسیب‌های دیگری هستند که بایستی به آن‌ها توجه کرد.

محمد ضیاءالدینی تأکید کرد: نگاه ما در خصوص گرمخانه نباید نگاه کمپ‌محور باشد، فرد بی‌سرپناهی که یک شب مراجعه می‌کند، پس از نگه‌داری و غربال، در صورت اعتیاد باید به کمپ مراجعه کند و تصور اینکه به صورت طولانی مدت در گرمخانه نگهداری شوند نادرست است.

وی مشکلات اصلی گرمخانۀ کرمان را تأمین امنیت، تدارک صبحانه و شام، مسائل پزشکی و حمایت قضائی دانست و ادامه داد: در صورت راه‌اندازی کمپ ماده ١۶ بانوان در جادۀ زرند بسیاری از مشکلات ما درخصوص بانوان در استان کرمان مرتفع خواهد شد.

برای تامین امنیت نیازمند همکاری نیروی انتظامی هستیم

سیدمصطفی حسینی، مسئول گرمخانه کرمان نیز با ارائۀ خدمات گرمخانه از یک ماه گذشته بیان کرد: شب گذشته تعداد ٧٠ مرد و زن را پذیرش داشته‌ایم که از این تعداد حدود ۴٠ نفر به خواست خود به گرمخانه مراجعه کردند و خوشبختانه دیدگاه مثبتی در ذهن افراد نسبت به این مکان در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: شام و صبحانه‌ توسط کمک‌های مردمی جمع‌آوری و به افراد داده می‌شود و برخی خانم‌ها انتظار دارند در تمام طول شبانه‌روز خدمات دریافت کنند و در گرمخانه اسکان داشته باشند و البته تمایل آن‌ها به ترک نیز رو به افزایش است.

حسینی اظهار کرد: برخی از افرادی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند افراد پر خطری هستند که ممکن است برای اعضای گروه جهادی ایجاد خطر کنند لذا نیاز به همراهی و همکاری نیروی انتظامی برای تأمین امنیت داریم.

وی به سایر خدمات گروه جهادی سردار شهید حمیدرضا هاشمی که به ثبت نیز رسیده اشاره کرد و ادامه داد: اگر مردم خوراک، البسه‌‌، مواد شوینده و یا کمک‌های نقدی داشته باشند می‌توانند به ما اعلام کنند تا برای تحویل آن مراجعه کنیم.

وجود افراد تحصیل‌کرده در میان کارتن‌خواب‌ها

فرماندار کرمان در ادامۀ این نشست بیان کرد: متأسفانه در میان افرادی که در گرمخانه‌ها به سر می‌برند افراد تحصیلکرده‌ای از جمله فارغ‌التحصیل زبان آلمانی در مقطع کارشناسی وجود دارد و می‌توانند برای جامعه مؤثر واقع شوند و خوشبختانه برخی از آنان با دریافت خدمات ارائه شده و ارادۀ خود توانستند اعتیاد را ترک کرده و مشغول به کار شوند.

علی بابایی گفت: همۀ مسئولین باید در زمینۀ کاری خود پشتیبان گروه جهادی باشند و قانون‌گذار نیز وظیفۀ هر کدام از سازمان‌ها را مشخص کرده و مهم‌تر از همۀ مسائل اینکه ما پشتوانۀ قضایی را داریم همانگونه که برگزاری این جلسه در واقع وظیفۀ سایر مسئولین است که دادستان مرکز استان کرمان ورود کردند و حمایت حقوقی و قضائی خود را دریغ نمی‌کنند..