مدیرعامل آبفای استان کرمان در جمع خبرنگاران:

تابستان آینده جیره‌بندی آب نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه ۹۴ درصد از آب شرب استان وابسته به منابع زیرزمینی است، گفت: «کشور وارد چهارمین خشکسالی پیاپی شده است. کرمان اما از سال ۹۰ وارد خشکسالی شده و با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های نرمال و فرانرمال در پاییز و زمستان امسال تاکنون شاهد کاهش بارش‌ها بوده‌ایم».

به گزارش صدای زرند، علیرضا عبدیان افزود: این شرایط وظیفۀ ما را برای تامین آب شرب استان حساس‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود این وضعیت، در تابستان سال آینده جیره‌بندی آب نخواهیم داشت. وی تاکید کرد: جیره‌بندی خط قرمز وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: برای این که جیره‌بندی نداشته باشیم حفر ۹۳ حلقه چاه برای شهرها و ۴۴ حلقه چاه برای روستاها تعریف کرده‌ایم که باید حداکثر تا خردادماه آینده به بهره‌برداری برسند.

وی یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران توضیح داد: برای تامین آب استان در تابستان سال آینده، قرارگاه آب استان تشکیل شده، پروژه‌ها هم از طرف استانداری و هم وزارت نیرو رصد می‌شود.

وی سپس اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم برای تامین آب تابستان مربوط به شهر کرمان است که باید ۲۰ حلقه چاه حفر و تجهیز شود. این پروژه در آذرماه کلنگ‌زنی‌ شد و امیدوارم تا پایان تابستان به اتمام برسد.

وی افزود: برای تامین آب سیدی که هرساله با مشکل آب مواجه بوده مخزن پنج هزار مترمکعبی در حوالی بلدالامین‌ در حال احداث است که حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عبدیان یکی دیگر از پروژه‌های مهم را حفر و تجهیز پنج حلقه چاه برای تامین آب شهر رفسنجان ذکر کرد و توضیح داد: علاوه بر پنج میلیون مترمکعب آب که از پروژۀ خلیج‌فارس به رفسنجان می‌رسد این چاه‌ها نیز باید حفر شود تا بتوانیم کسری آب این شهر را تامین کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سد تنگوییه را به دلیل عدم بارش تقریبا از دست داده‌ایم، برای تامین آب شهر سیرجان هشت حلقه چاه باید حفر و تجهیز شود.

مدیرعامل آبفای استان کرمان از حفر و تجهیز شش حلقه چاه برای تامین آب زرند خبر داد و اظهار کرد: برای تامین آب شهر جیرفت نیز حفر و تجهیز سه حلقه چاه در حال انجام است که در تابستان با کمبود آب مواجه نشوند.

وی اضافه کرد: برای تامین آب شهر کهنوج نیز سه حلقه چاه حفر و تجهیز خواهیم کرد.

وی با بیان این که برای تامین آب سایر شهرها و روستاها نیز برنامه‌ریزی شده است، گفت: امیدواریم با این پروژه‌ها و حمایت استاندار محترم بتوانیم تابستان سال آینده را با کمترین مشکل عبور کنیم.

عبدیان همچنین با اشاره به اجرای پروژۀ انتقال آب خلیج‌فارس برای تامین آب شرب شهر کرمان اظهار کرد: این پروژه که قرار است ۲۵ میلیون مترمکعب آب در سال برای شهر کرمان تامین کند به سرعت در حال اجراست و امیدواریم تا تابستان آینده به کرمان برسد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ حلقه چاهی که برای تامین آب شرب شهر کرمان در نظر گرفته شده پدافندی است و در صورتی که آب خلیج‌فارس برسد این چاه‌ها را رزرو نگه می‌داریم.

*عکس: زهرا طاهری