انجام تست سل و بروسلوز به تعداد ۱۸۰۰ راس گاو در شهرستان زرند

لطفعلی پور ریاست محترم اداره دامپزشکی شهرستان زرند ضمن تبریک به مناسبت یوم الله دهه مبارک فجر ، در گفتگویی کوتاه از عملیات مبارزه با دو بیماری مهم سل و بروسلوز ( تب مالت ) در گاوداریهای تحت پوشش شهرستان خبر داد و گفت : این عملیات با هدف کنترل و پیشگیری از این دو بیماری مهم و خطرناک که قابل انتقال به انسان نیز می باشد انجام می گیرد .

به گزارش صدای زرند، وی تصریح کرد: روزانه یک اکیپ متشکل از دکتر دامپزشک و تکنسین به گاوداریهای تحت پوشش این عملیات مراجعه و کلیه گاوهای واجد شرایط، مورد خونگیری و تست سل (تزریق توبرکولین در ناحیه گردن) قرار می گیرند. لوله های حاوی خون و شیر دام ، جهت انجام آزمایش تشخیص بروسلوز به اداره دامپزشکی انتقال داده می شوند و از گاوهای تحت تست سل، ۷۲ ساعت بعد مجدد بازدید بعمل می آید تا در صورت مشاهده علائم در ناحیه تزریق و بررسی آن ، مثبت یا منفی بودن آن تشخیص داده شود.

لطفعلی پور در خصوص روش‌های پیشگیری سل و بروسلوز نیز افزود: این دو بیماری از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام هستند که با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلوده و حذف دام‌های مبتلا، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن تردد دام‌های پرخطر و کنترل جوندگان می‌توان با این بیماری‌ها مبارزه کرد.

وی افزود: با توجه به مشترک بودن بیماری سل و بروسلوز بین انسان و دام و سهولت انتقال آن از طریق مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه انجام این تست های غربالگری بهترین راه جهت پیشگیری می باشد.

لطفعلی پور در پایان به دامداران محترم شهرستان ، بر ضد عفونی کردن مرتب جایگاه های دام و رعایت اصول قرنطینه ای – بهداشتی دام در راستای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از این دو بیماری تأکید کرده و از هر گونه جابجائی، حمل و نقل و ورود دام به دامداری خود بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری نمایند.

photo9478438860