نتیجه کم کاری و ترک فعل ها تحمیل پرونده به دستگاه قضایی است

با توجه به تاثیر مستقیم فعالیت دستگاه‌ ها در بروز و حل مشکلات، مسئولین در انجام کلیه برنامه ها، اصل مهم پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی را مد نظر قرار دهند

به گزارش صدای زرند، سید مهدی قویدل معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در جلسه شورای قضایی شهرستان زرند گفت: این حوزه قضایی همواره در بحث حقوقی و قضایی دارای توفیقاتی بوده است، بگونه ای که برابر آمار در سال جاری، دادگستری زرند در موضوعاتی چون نرخ رسیدگی به پرونده‌ها رتبه اول را بدست آورده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم افزود: بایستی تلاش شود تا بر اقداماتی متمرکز شویم تا جرمی واقع نشود، کسی چاقو نخورد، یک نفر کمتر در تصادفات آسیب ببیند، سرقت ها کاهش یابد؛ اما این مهم تنها با همکاری تمام دستگاه ها و عمل به نقش، تکالیف و وظایف قانونی آن ها ممکن می شود.

وی ادامه داد: نیازمند تغییر رویکرد، نگرش و اولویت ها هستیم بگونه ای که با دوری از انفعال و فاصله گرفتن از اقدامات پسینی با تقویت نظارت ها و اقدامات فرهنگی، اولویت را پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی با تمرکز بر حل ریشه ای مشکلات قرار دهیم.

قویدل گفت: رئیس دادگستری زرند و دادستان شهرستان زحمات بسیاری برای پیشگیری از وقوع جرم داشته اند تا با مطالبه گری از دستگاه های مسئول مشکلات و معضلاتی موجود حل شده و پرونده ای در محاکم قضایی تشکیل نشود که این موضوع جای تقدیر دارد؛ اما همواره می توان با تلاش بیشتر عملکرد ها را با همراهی دیگر قضات و در واقع با همکاری مجموعه قضایی و اداری بهبود ببخشید و رشد داشت.

این مقام قضایی تصریح کرد: با ابلاغ برنامه های قوه قضاییه، اولین برنامه راهبردی که بر آن تاکید شده است پیشگیری از وقوع جرم است که این موضوع در سند تحول و تعالی دستگاه قضایی نیز قابل مشاهده است؛ اما تاکیدات موجود نافی اقدامات مقابله ای و برخورد با مجرمین نیست و به طور قطع با وقوع جرم و تشکیل پرونده، مهمترین وظیفه قضات صدور رای قاطع، متناسب و بازدارنده است.

دادستان سابق زرند با اشاره به این اصل که نتایج اقدامات پیشگیرانه در درازمدت مشخص می شود اضافه کرد: برخی از اقدامات در کوتاه مدت نیز با حل مشکلات، اثرات مطلوبی بر جامعه می گذارد؛ به عنوان مثال رفع یک نقطه حادثه خیز در کاهش وقوع تصادفات، تجهیز اماکن به دوربین های حفاظتی در کاهش وقوع سرقت و … در کوتاه مدت نیز نمایان می شود.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان گفت: در حالیکه تمامی نگاه ها به قوه قضاییه است اما مطابق قانون اساسی در زمینه مقابله با جرایم قوه قضاییه آخرین نقش را دارد و در موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان مطالبه گر عمل می کند.

وی افزود: واقعیت آن است که در برخی مواقع اهمال و کم کاری دستگاه ها و عدم انجام وظایف قانونی به ویژه در موضوعات فرهنگی زمینه ساز مشکلات و آسیب هایی است که در جامعه یافت می شود و در حال افزایش است که نتیجه تکثیر آسیب های اجتماعی نیز تحمیل پرونده های بیشتر به دستگاه قضایی خواهد بود و بنابراین بایستی ضمن مطالبه گری از دستگاه ها در راستای انجام تکالیف قانونی، در صورت اثبات کوتاهی مسئولین، جهت پاسخگویی ترک فعل آن ها گزارش و پیگیری شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در پایان با اشاره تجربه فعالیت قضایی در زرند و ابراز خوشحالی از حضور در این شهر، قدرشناسی شهروندان را ویژگی مثبت مردم زرند دانست و خواستار تلاش بیشتر جهت رفع مشکلات حوزه قضایی زرند از طریق هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت های بیشمار شهرستان با همراهمی شهروندان و نهادهای مردمی شد.

روابط عمومی دادگستری زرند