سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

۵۴ درصد مبتلایان جدید ایدز خانم ها هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این که تاکنون بیش از ۲۰۰ بیمار مبتلا به hiv در مجموعۀ زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان شناسایی شده است، گفت: در گذشته ۹۰ درصد بیماران مبتلا در حوزۀ زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان مربوط به آقایان معتاد (تزریقی) و بالای ۳۰ سال سن بود اما اکنون حدود ۵۴ درصد موارد جدید مبتلایان مربوط به خانم ها است.

به گزارش صدای زرند، سعید صحبتی در نشست خبری به مناسبت هفتۀ اطلاع رسانی hiv / ایدز، افزود: بیشترین روش ابتلا در موارد جدید در استان و کشور انتقال جنسی است و مراودات معمول اجتماعی باعث انتقال ایدز نمی شود.

وی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به hiv در درمان موفق بوده اند و خطری برای دیگران ندارند، تاکید کرد: مردم هنوز دربارۀ hiv (ایدز) ، راه های پیشگیری، ابتلا و درمان آن آگاهی لازم را ندارند و حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا از ابتلای خود آگاه نیستند.

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست با اشاره به اینکه از شناسایی مورد اول مبتلا به اچ آی وی در کشور بیش از ۴۰ سال می گذرد، اظهارکرد: بیماران مبتلا به hiv بدنامی این بیماری را به دوش می کشند و متاسفانه معضل های فراوانی در خصوص این بیماری وجود دارد.

صحبتی ادامه داد: ایدز یک بیماری اجتماعی و رفتاری است که رسانه ها می توانند در رفع انگ و تبعیض آن و همچنین افزایش آگاهی جامعه بسیار موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و سیاست گذاران باید به موضوع ایدز بیشتر توجه کنند، افزود: طبق برآوردها ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر در کشور مبتلا به hiv هستند که تقریبا ۲۳ هزار و ۹۰۰ نفر از آن ها شناسایی شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: پنج تا ۲۰ سال دوران نهفتگی بیماری hiv است.

انتهای پیام/