سخنگوی صنعت آب:

شورای عالی آب ژرف تشکیل شد

سخنگوی صنعت آب در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح برداشت از آب های ژرف، گفت: پروژۀ آب ژرف در مرحلۀ مطالعه است، تاکنون چهار حلقه چاه حفر شده و توافق نامه ای نیز در همین راستا با معاونت علمی منعقد شده است.

به گزارش صدای زرند، عیسی بزرگ زاده که در یک نشست خبری صحبت می کرد، افزود: در هدف گذاری اولیه حفر ۱۰ چاه ژرف برنامه ریزی شده که معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع و طرح های فناورانه در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: طرح هایی در حال اجرا است و اگر اثبات شود که منبع مطمئنی است برداشت صورت می گیرد، در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که در این حوضه افتاد این بود که شورای عالی آب ژرف تشکیل شد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: تاکنون چندین جلسه، دو کمیته مهم علمی و فنی تشکیل شده و در حال بررسی موضوع هستیم.

وی همچنین با بیان این که ۸.۳ میلیارد دلار برای طرح های انتقال آب از دریا سرمایه گذاری لازم است، اضافه کرد: انتقال آب درون سرزمینی آخرین گزینه ای است که می تواند انجام شود.

بزرگ زاده با تاکید بر این که ابتدا باید به سراغ مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف و همچنین اصلاح سبک زندگی و طرح های معیشت جایگزین برویم، گفت: پایداری آب اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از موارد طرح های انتقال آب مشکلات این حوزه را افزایش می دهد و به همین دلیل باید منافع مشترک تبیین شود.

وی ادامه داد: انتقال آب بین حوزه ای آخرین گزینه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و وزارت نیرو معتقد است که مدیریت مصرف و تقاضا بر این امر مقدم است.

سخنگوی صنعت آب در این نشست که اول آبان ماه برگزار شد با بیان اینکه یک ماه از سال آبی جدید گذشته و همچنان هیچ ورودی از حق آبه هیرمند نداریم، گفت: چاه نیمه ها دارای وضعیت خوبی نیستند، میزان ذخایر فعلی چاه نیمه ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۶۹ درصدی داشته و هم اکنون میزان پرشدگی چاه نیمه ها تنها ۳ درصد است.

وی افزود: در حال حاضر فعال ترین طرح های آبی را در سیستان وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.

بزرگ زاده با اشاره به وضعیت بارش ها و میزان موجودی سدها توضیح داد: میزان بارش ها نسبت به سال گذشته ۳۰۵ درصد افزایش یافته است، موجودی مخازن نیز ۱۳ درصد افزایش داشته است به طوری که سال قبل میزان موجودی مخازن ۱۸.۳ میلیارد مترمکعب ثبت شده که این عدد امسال ۲۰.۲۹ میلیارد مترمکعب بوده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این که میزان ورودی آب به سدها در یک ماه سال آبی جاری ۱.۸ مترمکعب بوده که نسبت به عدد ۸۸۰ میلیون مترمکعب مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: میزان خروجی آب از سدها در سال آبی جاری نیز ۲.۵۷ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/