در جلسۀ کمیتۀ فرش استان مطرح شد؛

مسائل لاینحل ۴ دهه فرش کرمان!

فعالان فرش کرمان طی یک ماه اخیر برای دومین بار فرصتی یافتند تا از مشکلات و مسائل خود بگویند.

به گزارش صدای زرند، به فاصلۀ کوتاهی پس از جلسۀ شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که به موضوع فرش اختصاص یافته بود، کمیتۀ فرش استان تشکیل جلسه داد.

در این جلسه علاوه بر استاندار و معاون اقتصادی او و مدیرکل صمت و رئیس اتاق کرمان، رئیس مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی اصلی فرش در کشور نیز حضور داشت و فعالان فرش استان از بیمه گرفته تا افزایش قیمت مواد اولیه و عدم معرفی فرش و چالش هایی که در زمینۀ فروش فرش دارند را مطرح کردند. مشکلاتی که طبیب زاده رئیس اتاق کرمان می گوید حدود چهار دهه است وجود دارند و حل نشده اند!

محسن اشرف ـ رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف، مس و صنایع دستی کرمان تصریح کرد: در تمام حوزه های تولید از تهیۀ مواد اولیه و بافت تا عرضۀ فرش در بازار داخلی و خارجی مشکل داریم و بزرگ ترین مشکل افزایش قیمت مواد اولیه فرش اصیل کرمان است.

رسول پروان ـ عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان نیز از ارزان بودن فرش کرمان نسبت به همتایان خود در کشور خبر داد و گفت که فرش ۱۲ متری کرمان با قیمت ۸۰،۹۰ میلیون تومان عرضه می شود اما همین فرش اگر در تبریز یا قم بافته شده باشد کمتر از ۲۰۰،۳۰۰ میلیون تومان نیست. به باور او یکی از دلایل این ارزانی، عدم معرفی فرش کرمان است.

میرکمالی از دیگر فعالان فرش استان گفت که در کرمان بهترین پشم ایران را داریم اما از اصفهان تا کرمان پشم شویی نداریم.

احمدی از تولیدکنندگان فرش انار هم خبر داد که به دلیل کم آبی و مشکلاتی که برای تولید پسته در این شهرستان پیش آمده، بسیاری از مردم به پشت دارهای قالی برگشته اند اما حمایت بیمه ای نمی شوند.

در جلسۀ کمیتۀ فرش استان کرمان که چهارشنبه ۱۹ مهرماه برگزار شد، اشرف رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف استان با اشاره به مشکلات عدیده در تولید و فروش فرش افزود: افزایش قیمت مواد اولیه فرش باعث شده قالی بافان اغلب ریسی استفاده کنند که از نخ پلی استر با رنگ شیمیایی است.

وی با تاکید بر اینکه تهیۀ مواد اولیه یک چالش خیلی بزرگ است، اظهار کرد: در کرمان رنگرزی هست ولی باید سفارش داده شود وگرنه تولیدکننده مطمئن نیست که بتواند تولیدات خود را در بازار بفروشد.

وی ادامه داد: بیمۀ قالی بافان مسئلۀ دیگر است. سال گذشته از سوی مرکز ملی فرش تلاش هایی شد تا ردیف بودجه بگیرد که نشد. امسال هم نشد. خواهشی داریم این است که پیگیری کنید تا مشکل بیمۀ قالی بافان حل شود.

اشرف سپس توضیح داد: سال گذشته تفاهم نامه با برخی بانک ها از جمله رسالت امضا شد تا به جای وام به قالی باف، وام به خریدار عرضه شود و متقاضی درخواست بدهد و فروشنده وام را از بانک بگیرد و خریدار اقساط را پرداخت کند. چندین نفر را به بانک معرفی کردیم ولی کسانی که وام گرفتند می گفتند نیاز به فرش نداریم و خرید انجام نمی دادند.

وی گفت: وام هایی هم هست که مرکز ملی فرش برای تهیۀ مادۀ اولیه می دهد. قالی بافان حرفه ای دار را دارند ولی (برای دریافت این وام ها) می گویند پیش فاکتور بیاورید و ابزار کار بگیرید. در صورتی که نیاز به آن نیست.

فرش ارزان کرمان

رسول پروان ـ عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه کرمان یکی از قطب های مهم تولید فرش در ایران است، اظهار کرد: اگر فرش کرمان را با فرش مناطق مختلف ایران مقایسه کنیم می بینیم که جزو فرش های ارزان کشور است.

وی توضیح داد: قالی۱۲ متری با حدود ۴۰ رج که در کرمان بافته شده است حدود ۸۰، ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد در حالی که در تبریز و قم فرش کم تر از ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون تومان نداریم. نتیجۀ این وضعیت آن است که بافنده کم دستمزد می گیرد.

وی با انتقاد از اینکه قالی کرمان را حتی در بازار داخلی خوب معرفی نکردیم و در شبکه های اجتماعی هم چندان حضوری ندارد، تاکید کرد: نیاز است مرکزیتی در سطح ملی و بین المللی برای معرفی قالی کرمان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: عدم معرفی قالی کرمان باعث شده که قیمت مناسب نداشته باشد.

از ظرفیت داخل کشور هم استفادۀ بهینه نشده و معرفی نشده است.

لزوم تشکیل اتحادیه در انار

احمدی تولیدکننده فرش در شهرستان انار نیز در این جلسه با اشاره به مشکل بیمۀ بافندگان قالی گفت: در شهرستان های کوچکی مثل انار که زمانی قطب تولید پسته بود اما به دلیل کم آبی بسیاری از افراد به سمت قالی بافی رفته اند ولی متاسفانه حمایت بیمه ای نمی شوند.

وی افزود: مشکل دیگر مربوط به اتحادیه هاست. باید ۵۰ پروانۀ کسب باشد تا اتحادیه تشکیل شود و ما چون این تعداد فعال در حوزۀ فرش در انار نداریم اتحادیه فرش زیرنظر آرایشگران و خیاطان است.

بیمۀ قالی بافان

حمید محمودی مدیرعامل فرش دستباف محمودی نیز با بیان اینکه هزار بافنده در جنوب استان و کرمان و سیرجان داریم و از بهترین مواد اولیه برای بافت استفاده می کنیم، اظهار کرد: در حال راه اندازی بزرگ ترین مجموعۀ تولید فرش در جنوب کشور هستیم اما مهم ترین مسئلۀ ما بیمۀ افراد در این کارگاه است.

وی خاطرنشان کرد: هزینۀ بیمۀ دو میلیونی برای کارفرما رقم بالایی است.

حمایت از تولید مواداولیه

میرکمالی از دیگر فعالان فرش استان گفت: در کرمان بهترین پشم ایران را داریم اما از اصفهان تا کرمان پشم شویی نداریم.

وی افزود: دستگاهی که پشم را به خوبی بشوید را ساخته ام اما حمایت نمی شوم.

وی با تاکید بر اینکه فرش حمایت می خواهد، ادامه داد: در کرمان نیاز است از راه اندازی کارگاه های پشم شویی و ریسندگی حمایت شود تا مواد اولیۀ بهتری تولید شود.

گفتنی است در این جلسه برخی دیگر از فعالان فرش و مسئولان استان و رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز مسائلی را مطرح کردند.

سیدمهدی طبیب زاده ـ رئیس اتاق کرمان در بخشی از سخنانش اظهار کرد: با آقای کرمی مدیرکل اسبق بازرگانی کرمان صحبت می کردم و مصوبات شورای گفت وگو را به ایشان دادم تا اظهارنظر کنند. ایشان گفت که سال ۶۱ مسئولیت بازرگانی کرمان را برعهده گرفتم و تمام این مسائل همان زمان مطرح می شد و حل نشده است.

وی افزود: بنده ۳۵ سال سابقۀ مدیریت در کرمان دارم و هر جلسه ای که دربارۀ فرش بوده همین مسائل مطرح شده و نمی دانم چرا حل نشده است.

وی تاکید کرد: باید آسیب شناسی انجام دهیم که مشکلات فرش در تولید و صادرات و بازاریابی چیست و مشکلات کلیدی را مشخص کنیم و برای آن راهکار بدهیم.

انتهای پیام/