سرپرست اداره کل استاندارد کرمان:

پروندۀ تجدیدنظر در استاندارد اجباری پسته تشکیل شده است

سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان با بیان اینکه سند استاندارد خرما در حال تجدیدنظر و بررسی است گفت: پرونده و درخواست تجدیدنظر در مورد استاندارد اجباری پسته نیز به تهران ارسال شده و مسئولان ملی دغدغه های مردم، نمایندگان مجلس و ما را در این حوزه بررسی می کنند.

به گزارش صدای زرند، مسلم بسیج افزود: بایستی تابع مقررات باشیم اما امیدوارم حکم قانونی برای تجدیدنظر در استاندارد اجباری محصول پسته و خرما را دریافت کنیم.

وی در پاسخ به ضرورت های لغو استاندارد اجباری پسته و خرما به عنوان مطالبۀ استان کرمان خاطرنشان کرد: استانداردها با حضور ذی نفعان هر حوزه تدوین می شوند و در این زمینه ده ها نشست برگزار و مسائل بررسی می شود تا به جمع بندی نهایی برسند، ضمن آنکه این پرونده ها در شورای عالی استاندارد با حضور رئیس جمهور تاییدیۀ نهایی می گیرند و هر پرونده پس از طی این مراحل لازم الاجرا است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان تاکید کرد: ما در اعمال استاندارد پسته و خرما مجری قانون هستیم اما دغدغه های کشاورزان و مسئولان استان را برای استاندارد اجباری این محصولات، از کانال های مختلفی پیگیری کردیم، و در هر حال این استانداردها وحی منزل نیستند و قابل تجدید نظر است.

وی ادامه داد: لازمۀ اجرای مقررات استاندارد در محصولات پسته و خرما را مدیریت از مزرعه می دانیم و نهادهای متولی ازجمله جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی بایستی فعالیت ترویجی خود را از مزرعه آغاز کنند تا از ورود چهار سم که حساسیتی برای مبادلات تجاری به آن وجود دارد، جلوگیری شود.

بسیج که در یک نشست خبری صحبت می کرد در خصوص علامت جعلی استاندارد نیز گفت: جعلی بودن در هر صنعتی اتفاق می افتاد اما ما مکانیزم محکمی برای مقابله و برخورد با آن داریم.

وی یادآور شد: استاندارد سالانه ۱۱ تا ۱۲ هزار بازدید تصادفی از محصولات تولیدی استان کرمان دارد و مردم می توانند برای اطمینان از صحت علامت استاندارد، شمارۀ ۱۰ رقمی زیر کد استاندارد را به سامانۀ ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند و از سلامت کالا مطمئن شوند.

سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان با بیان اینکه آزمایشگاه های همکار و شرکت های بازرسی در این بازدیدها با استاندارد همکاری دارند افزود: متهمان جریمه می شوند یا امتیاز منفی دریافت می کنند و یا به مراجع قضایی معرفی می شوند و چاپ جعلی علامت استاندارد حتی می تواند به حبس تعزیری درجه هفت بینجامد.

وی با بیان اینکه کارشناسان استاندارد ضابط قضایی قلمداد می شوند گفت: طی ۶ ماهۀ نخست سال جاری یک هزار و ۸۹۶ اقدام حقوقی ازجمله اعلام جرم، تذکر، اخطار و پلمب در استان کرمان داشتیم.

انتهای پیام/