تاثیر افسردگی بر اقتصاد کشورها/ افراد مبتلا به افسردگی کمتر استخدام می‌شوند؟

به طور کلی اختلالات روانی از بیماری‌های شایع در دنیا و البته در ایران است. از میان این نوع اختلالات، افسردگی و اضطراب شایع‌تر از سایر موارد است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ۳۰۱ میلیون نفر در جهان با اختلال اضطرابی زندگی می‌کنند. همه رده‌های سنی ممکن است با این نوع اختلال مواجه شوند از جمله کودکان و نوجوانان.

به گزارش صدای زرند، از سوی دیگر ۲۸۰ میلیون نفر هم از اختلال افسردگی رنج می‌برند. به عبارتی حدود ۵۸۱ میلیون نفر با این دو نوع اختلال زندگی می‌کنند.

داشتن هر نوع بیماری می‌تواند بر کارکرد جسمی یا ذهنی افراد اثرگذار باشد. راندمان کاری افراد را پایین آورد یا حتی مانعی برای پیدا کردن شغل شود. برای مثال افراد افسرده‌ای که دیگر از بازار کار و پیدا کردن شغل ناامید شده و خانه‌نشین شده‌اند. یا آنها که شاغل هم هستند اما بنا بر اختلالی که با آن مواجه هستند، آنطور که باید دست و دلشان به کار نمی‌رود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران توضیح داد: «بر اساس گزارش بهداشت جهانی (۲۰۰۲) تاثیر اختلال اضطراب و افسردگی بر اقتصاد هند بیانگر آن است که هزینه اقتصادی مجموع خدمات بهداشتی برای بیمار و خانواده افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب در بنگلور هند ۷۰۰ روپیه در ماه است. این میزان معادل درآمد ۷ تا ۱۴ روز کارگر کشاورزی در هند است.»

فتحی آشتیانی گفت: «تاثیر اختلال اضطراب و افسردگی بر اقتصاد اندونزی بیانگر آن است که مردان درگیر با علائم روانشناختی کمتر استخدام می‌شدند.»

او ادامه داد: «۴۸ درصد از مردان با علائم روانی، تمایل به کار کردن نداشتند. گروهی که کار می‌کردند هم در مقایسه با افراد بدون علامت ۲۷درصد ساعت کاری کمتر داشتند.»

فتحی آشتیانی در پایان گفت: «پس یکی از مواردی که در حوزه سلامت روان ضرورت دارد به آن بپردازیم، تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی است که اختلالات روانشناختی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.»

انتهای پیام/