دامپزشکی کرمان هشدار داد؛

احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع سرما

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان درخصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هشدار داد و گفت: هر سال با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر به زیستگاه های طبیعی خود، احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان افزایش می یابد.

به گزارش صدای زرند، زین الدینی افزود: با توجه به تجربیات سال های گذشته احتمال درگیری کشور با ویروس آنفلوآنزای پرندگان به واسطۀ استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی از طریق تماس این پرندگان با پرندگان اهلی و پرندگان وحشی مقیم وجود دارد و مرغداران و روستاییان بایستی اقدامات پیشگیرانه را برای بیماری آنفلوآنزای پرندگان مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و پرندگان است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه گیری در میان آن ها می شود.

زین الدینی یادآور شد: مرغداران بایستی با انجام واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مزارع پرورش مادر گوشتی و گله های تخمگذار مانع از شیوع این بیماری در بین پرندگان خود شوند.

وی در ادامه افزود: کارشناسان واحد پرندگان شبکۀ دامپزشکی شهرستان کرمان به صورت منظم به ویژه در شرایط بحرانی کلیۀ واحدهای پرندگان را تحت مراقبت بیماری قرار می دهند و در صورت لزوم و مشاهدۀ بیماری برای انجام آزمایشات تکمیلی اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از تلفات احتمالی انجام خواهند داد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: گزارش سریع هرگونه تلفات، یا افت مصرف آب و دان و یا تولید به ویژه در مزارع مادر، تخمگذار و بوقلمون به شبکه دامپزشکی شهرستان، انجام عقیم سازی کود مرغی مزارع پرورشی و ممانعت از دسترسی پرندگان آزاد پرواز به آن، تشدید اقدامات قرنطینه ای و امنیت زیستی در مزارع پرورشی پرندگان و به حداقل رساندن تردد افراد و خوردروها، به ویژه تانکر آب، سوخت و خودروهای حمل نهاده ها و تخم مرغ از دیگر اقداماتی است که خطر شیوع بیماری آنفلوآنزا را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه پرندگان وحشی آبزی از مهم ترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می شوند و ویروس از طریق آن ها از یک نقطه به نقطۀ دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند منتقل می شود، افزود: شهروندان در صورت مشاهدۀ مواردی از قیبل تلفات این گونه پرندگان در نزدیک رودخانه ها و سایر زیستگاه های آن ها فورا به شبکۀ دامپزشکی اطلاع دهند و تا قبل از ورود اکیپ شبکۀ دامپزشکی به آن منطقه برای بررسی تلفات پرندگان، از دست زدن به پرندگان تلف شده، دفن و یا رها کردن آن ها در کوچه، جاده، نهر و رودخانه خودداری کنند.

انتهای پیام/