با ابلاغ بخشنامه بودجه 1403؛

نگرانی ها از عقب ماندن حقوق کارمندان از تورم بالا گرفت

با اعلام افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال 1403، نگرانی ها از بابت عقب ماندن حقوق از تورم بالا گرفته است.

به گزارش صدای زرند، در حالی قرار است حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد که در حال حاضر تورم موجود در اقتصاد ایران بالای ۴۰ درصد است و برخی برآوردها حکایت از این دارند که قدرت خرید مردم حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به تازگی بخشنامه بودجه سال آینده کل کشور توسط سازمان برنامه و بودجه به دستگاه ها اجرایی به منظور تهیه لایحه ابلاغ شده است. با ابلاغ این بخشنامه، ضوابط مالی تهیه و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ مشخص شده است.

آنچه درباره حقوق کارمندان آمده است، به بند الف مربوط می شود: الف- افزایش ضریب ریالی حقوق را علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ لحاظ کنند رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می شود.

حقوق کارمندان عقب تر از تورم اقتصاد ایران

یکی از مولفه های اصلی در تعیین حقوق کارمندان و دستمزد کارگران، تورم است. چهار سال است که اقتصاد ایران تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می کند و پیش بینی نهادهای بین المللی نشان از این دارد که تا پایان امسال و برای دو سال آینده این روند ادامه داشته باشد. تورم امان کارگران را بریده و قدرت خرید آنها را به شدت کاهش داده است؛ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد. حتی تورم بالا به ویژه در بخش خوراکی ها باعث شد تا کارگران خطاب به وزیر کار نامه بنویسند. در نامه آنها اشاره اکیدی به تورم ۷۰ درصدی شده بود. حتی صدای آنها به فراکسیون کارگری مجلس هم رسید و وزیر کار هم با درخواست کارگران مبنی بر ترمیم دستمزد کارگران موافقت کرد.

با اینحال، در شرایطی بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شده که نگرانی ها از این بابت این موضوع که حقوق از تورم عقب بماند، بالا گرفته است. هرچند پیشتر احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد وعده داده بود که اگر حقوق کارمندان افزایش یابد فکری به حال دستمزد کارگران می شود. با اینحال هنوز در این باره اتفاق خاصی نیفتاده و بنابراین کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه نگرانند که سال آینده هم سال سختی برای آنها باشد؛ به مراتب سخت تر از امسال.

البته هنوز بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و تا نهایی شدن آن فاصله زیادی باقی مانده و احتمالا افزایش ۲۰ درصدی حقوق چکش کاری خواهد شد، یعنی این انتظار می رود که اینگونه عمل شود.

باید منتظر ماند و دید آیا دولت در نیمه دوم سال تغییری در حقوق کارمندان خواهد داد که به دنبال آن دستمزد کارگران هم ترمیم شود، یا فعلا این گروه های درآمدی باید با حداقل ها بسازند و با وعده های دولتمردان سر کنند.

انتهای پیام/