رئیس دادگستری زرند:

مطالبه گری مبتنی بر قانون باشد

سازمان های مردم نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مطالبه گری مبتنی بر قانون فعال‌تر شوند.

به گزارش صدای زرند، ابوالفضل فرحبخش رئیس دادگستری زرند در نشست هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد شهرستان گفت: بهره گیری از ظرفیت مساجد و سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مبارزه با فساد بسیار حائز اهمیت است و به همین جهت دستگاه قضایی از فعالیت های عام المنفعه و مطالبه گری قانونی این نهادها حمایت خواهد کرد.

رئیس حوزه قضایی زرند خاطر نشان کرد: در دوران تحول قوه قضائیه یکی از مهم ترین برنامه‌ها تقویت ارتباط نزدیک با جامعه، به ویژه نخبگان و سازمان های مردم نهاد با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت مطالبه گری در بین افراد جامعه است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان زرند با بر شمردن مهمترین آسیب ها و مشکلات زرند تصریح کرد: یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت سازمان‌های مردم نهاد و بهره گیری از ظرفیت خیرین و مساجد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: نهادهای مردمی می توانند در زمینه آسیب های اجتماعی و مشکلات روز جامعه از قبیل اعتیاد، طلاق، فرهنگ سازی در خصوص بهره گیری از فضای مجازی، آموزش مهارت های کاهش خشم و کنترل خشونت در جامعه و همچنین دفاع از حقوق عامه و حقوق شهروندی، اعلام مفاسد و ترویج صلح و سازش با دستگاه قضایی همکاری کنند.

این مقام قضایی اظهار کرد: سمن‌ها همچنین می‌توانند به نهادینه کردن مسئولیت پذیری در جامعه کمک کنند و از این طریق می‌توان پاسخگویی مسئولین را افزایش داد و بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد؛ اما موضوع مهم در آن است که رفع بسیاری از گره‌ها و مشکلات مردم به جسارت و خلاقیت مدیران بستگی دارد، از این رو مدیران باید احتیاط را کنار بگذارند و جرأت تصمیم گیری خود را افزایش داده و ضمن پذیرش مشکلات با جسارت و شهامت معضلات را پیگیری و حل کنند.

وی با تاکید بر ضرورت شناخت اولویت های شهرستان گفت: دبیرخانه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زرند همواره پذیرای طرح ها و ایده های کاربردی سازمان های مردم نهاد است که از این طریق می‌توان با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، ضمن شناسایی اولویت ها و تمرکز بر آن ها با یک برنامه مدون در جهت رفع مشکلات گام برداشت.

رئیس بسیج حقوقدانان شهرستان زرند مسجد را از دیگر نهادهای تاثیر گذار در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی دانست و تصریح کرد: مساجد علاوه بر کانون هایی برای بندگی خدا، نماز و عبادت، کانون فرهنگی و پاسخگویی به مسائل اجتماعی نیز هستند و بنابراین بایستی کارکردهای مسجد روز به روز احیا شود.

فرحبخش افزود: در مساجد باید جذابیت ایجاد کرد و برای همه سلیقه‌ها و به فراخور افرادی که به مسجد می‌آیند، برنامه و محتوا داشت؛ و در این راستا مساجد می توانند حلقه واسط میان مردم و دستگاه قضایی باشند، بگونه ای بسیاری از اختلافات بدون مراجعه به دستگاه قضایی و از طریق مساجد حل و فصل شوند.

این مقام قضایی با اشاره به نهاد آموزش رسمی کشور و لزوم انجام اقدامات فرهنگی در مدارس اظهار داشت: یکی از برنامه های دادگستری شهرستان پیشگیری رشدمدار با تاکید دانش آموزان است که از مهر ماه و با شروع سال تحصیلی امکان اجرای این برنامه های و آموزش دانش آموزان فراهم می شود که در این خصوص نیز نهادهای مردمی می توانند نقش ایفا کنند.

رئیس دادگستری زرند گفت: فرهنگ سازی از خانواده و سپس در مدارس انجام شود و در این راستا با توجه به حدیث ثقلین تمسک جستن به قرآن و اهل بیت و نه روانشناسی غربی با محوریت نظریات فروید است که می تواند مانع از گمراهی انسان شود؛ به همین جهت متولیان آموزش شهرستان بایستی به اجرای آموزش های اسلامی پرداخته و نسبت به آسیب های فرهنگ غرب که از طریق فضای مجازی رها شده در دست کودکان ترویج داده می شود حسایت جدی نشان داده و این مهم را با جسارت به والدین و جامعه منتقل نمایند.

شایان ذکر است، در پایان این نشست؛ نمایندگان سازمان های مردم نهاد و خیرین شهرستان به بیان نقطه نظرات، مشکلات و پیشنهادهای خود در راستای ارتباط هر چه بیشتر با دستگاه قضایی و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی پرداختند.

انتهای پیام/