فرماندار رفسنجان خواستار اصلاح قوانین شد؛

آبیاری اراضی خشک پسته برای باطل نشدن اسناد!

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه از سال ۸۶ که به رکورد تولید ۱۲۰ هزار تن پسته در رفسنجان رسیدیم، دیگر این رکورد تکرار نشد، کاهش کیفیت و کمیت آب و تغییر اقلیم را از عوامل اصلی افت تولید پسته دانست.

به گزارش صدای زرند، حسین رضایی توضیح داد: از ۱۶ سال پیش تاکنون دیگر به رکورد تولید ۱۲۰ هزار تن پسته نرسیدیم. مشکل اصلی آب و کیفیت نامطلوب آن است. تاثیر تغییرات اقلیمی نیز از دهۀ آخر سال ۹۲ تاکنون بی سابقه بوده است. سرمازدگی و گرمازدگی بیش ترین خسارت را به بخش کشاورزی زد.

وی افزود: ۱۰۲۴ حلقه چاه کشاورزی فعال در رفسنجان داریم که در متن پروانه های صادر شده به میزان ۲۵ تا ۳۰ لیتر در ثانیه حق برداشت آب از چاه ها داده شده امّا اکنون کاهش یافته و به ۱۷ لیتر در ثانیه رسیده است. به ندرت چاهی در رفسنجان می توان پیدا کرد که آب فراوانی داشته باشد.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: ۲۰ درصد آب را از چاه استحصال می کنیم که فقط به خاطر حفظ و استمرار مالکیت باغ ها است. قانون باید اصلاح شود تا این آب صرف باغات بایر نشود و هدر نرود. از ترس باطل شدن سند زمین کشاورزی این آب هدر می رود.

رضایی تاکید کرد: باید قوانین آب اصلاح و تغییر پیدا کنند.

وی شامگاه ۳۰ مردادماه در مراسم تشکیل انجمن ذینفعان آب رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بیش تر نقاط دنیا به خاطر کمبود بارندگی و تغییرات اقلیم، تولید محصولات کشاورزی به خطر افتاده و پسته کاری به صرفه تر است و پسته را جایگزین بسیاری از کشت ها کردند.

وی افزود: برخی از دیگر کشورها نیز دغدغۀ مصرف آب را دارند و در حال تدوین قوانین و مقرراتی هستند تا بر پایه اصول و این قوانین بتوانند آب را بهینه مصرف کنند تا در آینده با کم آبی مواجه نشوند. به عنوان مثال، تدوین و تکمیل مقررات و قوانین آب کالیفرنیا از چندین سال پیش آغاز شده که قرار است در سال ۲۰۳۰ تکمیل و مورد اجرا قرار گیرد.

وی گفت: عدم کار کارشناسی دقیق در صدور مجوزها و فقدان آمار و اطلاعات دقیق از میزان برداشت از سفره های آب زیرزمینی باعث شد در بسیاری از مناطق آب را در مدت زمان کمی از دست بدهیم و بی کیفیت شود.

وی همچنین بیان کرد: تاکنون تمام راهکارهای مطرح شده از سوی وزارت نیرو به دلیل عدم مشارکت ذینفعان موفق نبوده است.

رضایی در ادامه، از تشکیل موسسه ذینفعان آب که برای بررسی آب مصرفی کشاورزی در بخش های مختلف شهرستان اعم از نوق، کشکوئیه، کبوترخان، بخش مرکزی و … ایجاد شده ابراز خرسندی کرد .

وی همچنین اظهار کرد: قوانین مصرف آب را می توان بر اساس این بررسی و وضعیت ها تدوین کرد.

وی خاطرنشان کرد: آب شهرستان انار از لحاظ کیفی به شدّت مشکل دارد و شوری آب بیداد می کند و ec آب در انار ۱۸ هزار به بالا است و آب های شیرین را مصرف کردیم.

انتهای پیام/