با حضور نماینده یونسکو در استان کرمان:

افتتاح دفتر تمدن قناتی کوهبنان/ کوهبنان دومین پدیده تمدن اسیاب در کشور

کارگروه میراث فرهنگی شهرستان کوهبنان با حضور مدیر مرکز قنات استان کرمان و نماینده یونسکو در استان کرمان، مدیر پایگاه جهانی قنات های ماهان و شمال استان کرمان، فرماندار کوهبنان،امام جمعه کوهبنان ، ریاست اداره میراث فرهنگی، بخشدار طغرالجرد، ریاست ادارات شهرستان، سرپرست شهرداری کوهبنان و جمعی از مقنی های شهرستان کوهبنان برگزار شد.

به گزارش صدای زرند، – احسان محمدی کوهبنانی: مجید توکلی فرماندار شهرستان کوهبنان گفت: شهرستان کوهبنان یک شهرستان میراثی است که ۲۵۰ اثر میراث فرهنگی که بهترین آنها قنات هایی هستند که در سطح شهرستان وجود دارد و منبع آب پایداری است که به برق و… نیاز ندارد و به راحتی آب آن برای کشاورزی استفاده می شود.

او افزود: در این کارگروه وضعیت قنات های شهرستان بررسی میشود و افتتاح دفتر ثبت تمدن قناتی در روستای افزاد و ثبت جهانی قنات افزاد و پیگیری آب ده ملک بررسی میشود.

مهدی احمدی ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان کوهبنان گفت: در سال های اخیر قنات هایی خشک شدند و قنات هایی مثل قنات جور، ابکبکان و… را پیگیر ثبت ملی آنها هستیم.

او افزود: مشابه قنات افزاد هم در سطح کشور فقط‌ دو قنات هستند که مثل قنات افراد در ذخیره آب منحصر به فرد هستند

ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان کوهبنان بیان داشت: به دلیل ویژگی منحصربفرد قنات افزاد و بافت تاریخی روستای افزاد که ثبت ملی خواهد شد به همین دلیل دفتر ثبت تمدن قناتی شهرستان کوهبنان در دهیاری روستای افزاد راه اندازی شد.

احمدی ادامه داد: اکثر قنات های شهرستان کوهبنان قدمت زیادی دارند و با پیگیری های انجام شده قنات ده ملک به منظور آسیاب های هشت گانه و فضای سبز آن منطقه به میراث فرهنگی واگذار شد.

محمد برشان مدیر مرکز قنات استان کرمان و نماینده یونسکو در استان کرمان، گفت: بر اساس اظهارات بسیاری از پژوهشگران کرمان منبع قنات بوده است و داری ۱۹۳۵ قنات است که پتانسیل ثبت ملی را دارد.

او افزود: در استان کرمان سه قنات ثبت جهانی و ۱۱قنات ثبت ملی را داریم و دیرینه ترین تمدن قناتی استان کرمان در کوهبنان است و مورخان زیادی در تاریخ از کوهبنان نامبرده اند.

برشان ادامه داد: اوج تمدن قناتی کوهبنان در زمان سلجوقیان بوده است و در آن زمان توجه زیادی به این منطقه می‌شده است‌.

نماینده یونسکو در استان کرمان بیان داشت:قدمت قنات افزاد۷۰۰ سال است و دومین قنات سدی در کشور است که در زمستان ها آب این قنات را ذخیره می کردند و در شب چله آن را باز می کردند.

او افزود: قنات افزاد یک قنات کاملا منحصربفرد است که ما مراحل ثبت ملی آن را شروع کردیم و شرایط ثبت جهانی هم دارد و امیدواریم که با ثبت این قنات بتوانیم گردشگری قنات را در این مکان افتتاح کنیم و دفتر و موزه قناتی را هم در روستای افراد راه اندازی کنیم همچنین پیگیر راه اندازی موزه قناتی در این روستا هستیم.

مدیر مرکز قنات استان کرمان و نماینده یونسکو در استان کرمان گفت: ما امروز هشتمین دفتر تمدن قناتی استان کرمان را در کوهبنان افتتاح می کنیم و ثبت قنات های افراد و جور و ده ملک در اولویت کار ما است.

برشان بیان داشت: کوهبنان به عنوان دومین پدیده تمدن اسیاب در کشور معرفی شده است

امین ماهانی مدیر پایگاه جهانی قنات های شمال استان کرمان گفت: حوزه میراث جهانی قنات یک پایگاه نوین در کشور است قنات به لحاظ دانش بومی در دنیا حائز اهمیت است قنات یک دیده انسانی است که در زیست بوم از آبروان دسترسی قطع میشود و به آب زیرزمینی دست پیدا می کنند.

او افزود: ما امروزه در هر شهری مثل کوهبنان که قنات داشته باشیم یعنی تاریخ و تمدن داریم هر قنات به لحاظ تقسیم آب حفاری و قدمت با هم تفاوت دارند و هر قناتی که به وجود می آید یک فرهنگی را پدید میآورد و اگر امروز ما یک قنات را خشک کنیم یک فرهنگ از بین میرود.

مدیر پایگاه جهانی قنات های ماهان و شمال استان کرمان تصریح کرد: ما در کوهبنان هشت آسیاب در یک قنات داریم و این یعنی در گذشته تکنولوژی و تمدن در کوهبنان وجود داشته است.

همچنین در پایان این کارگروه دفتر تمدن قناتی کوهبنان در روستای افزاد افتتاح شد و از مقنی های شهرستان کوهبنان تقدیر و تشکر شد.

photo6236206499 photo6236206595 photo6236206691 photo6236206806

انتهای پیام/