پیام تبریک مشترک رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب زرند به مناسبت هفته تشکل ها و مشارکت اجتماعی

امروزه با وجود محدودیت های بسیار در عرصه عمل دولت ها، پیشبرد آرمان های والا و رسیدن به توسعه و پیشرفت، تنها با همکاری همگانی، خرد جمعی و یا مشارکت تمامی عناصر یک جامعه ممکن است.

در عرصه زندگی اجتماعی از یک سو دولت و از سویی دیگر مردم قرار دارند و در این بین نهادهایی پیش بینی شده که به عنوان جامعه مدنی حلقه واسط مردم و دولت باشند و به اصطلاح عام نقش ضربه گیر را ایفا نمایند؛ بگونه ای که با انتقال خواست جامعه به دولت در تحقق و‌ نیل به توسعه پایدار و همه جانبه کشور با دولت همکاری نمایند.

از سوی دیگر ظرفیت این نهادها در پیگیری اهداف دولت ها و همراه ساختن مردم بی بدیل بوده و از این روی بایستی مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته و از توانایی این سازمان های خلاق با امکان پاسخگویی سریعتر به نیازهای محلی و منطقه ای و تاثیرگذاری بیشتر به عنوان بازوان قدرتمند دولت در حل مشکلات و رسیدن به اهداف بهره گرفت.

موضوع مهم آن است که برخی خواستگاه تشکل های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد را در غرب جستجو می کنند؛ اما مشارکت اجتماعی در میان تعلیمات دینی، سیره ائمه و آیات و روایات آنجا که بر توجه به جامعه و خیرخواهی به اندازه توان و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق، انجام انفاق، صدقه و … تاکید می کند، قابل مشاهده اند. این مهم نشان از اهمیت مشارکت اجتماعی در رسیدن به آرمان شهری است که عدالت اجتماعی اصلی ترین شاخصه آن است.

اما به طور خاص سازمان های مردم نهاد در راستای انجام وظایف مصرح در قانون اساسی که به دستگاه قضایی محول شده است و به ویژه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی که با ابلاغ سند تحول و تعالی دستگاه قضایی به یک اولویت مهم بدل شده نیز نقش بسزایی دارند. به عبارتی دیگر در راستای سند مذکور که بر استفاده از ظرفیت مشارکت مردم سازمان های مردم نهاد تاکید شده است، دستورالعملی نیز در خصوص نحوه مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضایی تدوین شده که اهمیت و جایگاه سازمان های مردم نهاد در قوه قضاییه را نمایان می سازد و در حال حاضر جلب مشارکت های مردمی برای کنترل جرائم و کاهش آسیب های از برنامه های دستگاه قضایی به حساب می آید.

از این روی اینجانبان با اشرافیت بر رسالت نهادهای مردمی، ضمن گرامی داشت و تبریک روز ۲۲ مردادماه، که روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، نام گرفته است، از همه فعالان عرصه های اجتماعی، مدیران و اعضای محترم سازمان‌های مردم‌نهاد، این فعالان گمنام و پرتلاش و تمامی کسانی که به رسم مکتب انسان ساز اسلام، با اندیشه نیک و پراکندن عطر همدلی یاری گر هم‌نوع خود هستند، جهت همکاری با دستگاه قضایی شهرستان در راستای تحقق عدالت، احقاق حقوق عامه، مبارزه با فساد، حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و کنترل و کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی و در واقع رسیدن به جامعه ای در خور شان انسان، به عنوان اشرف مخلوقات، دعوت کرده و با آرزوی سلامتی و بهروزی برای همگان، از خداوند قادر متعال برای تمامی فعالان اجتماعی که رویای جامعه ای عاری از آسیب را در سر می پرورانند، توفیق بیش از پیش مسئلت می‌نماییم.

ابوالفضل فرحبخش – رئیس دادگستری شهرستان زرند

رضا یعقوبی – دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند

انتهای پیام/