نشست ۶۰ سانتیمتری دشت محی آباد؛

زمین زیر پای کرمانی ها خالی می شود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تشریح وضعیت فرونشست زمین در شمال استان کرمان گفت: بر اساس گزارش مدیرکل زمین شناسی کرمان، استان کرمان از نظر فرونشست زمین در رتبۀ دوم کشور قرار دارد و به ازای هر ۱۰ متر افت سطح ایستابی (بالاترین تراز آب زیرزمینی بر روی یک سطح مشخص در زیرزمین) حدود ۴۳ سانتیمتر نشست زمین را شاهد هستیم که البته نشست زمین در مناطق مختلف استان کرمان متفاوت است.

به گزارش صدای زرند، حسین شجاعی افزود: طبق آمار اداره کل زمین شناسی استان کرمان، دشت محی آباد از دشت های شهر کرمان طی یک تا یک سال و نیم حدود ۶۰ سانتیمتر نشست داشته و شکاف دشت ها ازجمله دشت کرمان و دشت های ممنوعۀ استان، حاکی از این است که فرونشست در همۀ دشت های کرمان وجود دارد که باید تدابیری در این راستا اندیشیده شود.

وی، دشت صوغان را نیز یکی از دشت های بحرانی استان معرفی کرد و یادآور شد: طبق آمار اعلام شده در آمایش استان کرمان، بیشترین فرونشست زمین در دشت صوغان اتفاق افتاده است.

معاون منابع طبیعی کرمان خاطرنشان کرد: تمام دشت های استان کرمان در معرض فرونشست قرار دارند به طوری که سطح ایستابی سفره های آب زیرزمینی دشت صوغان طی دورۀ ۱۵ ساله حدود ۲۹ متر افت داشته است.

وی ادامه داد: فرونشست یکی از تهدیدهای دشت های استان کرمان و البته کشور است که اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود و برداشت آب از سفره های زیرزمینی کاهش پیدا نکند، در آینده شاهد مرگ آبخوان ها خواهیم بود.

شجاعی گفت: اگر مرگ آبخوان اتفاق بیفتد دیگر امکان احیای آن وجود ندارد، پس می طلبد مسئولان به این مهم توجه کنند و مدیریت مصرف و اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری را سرلوحۀ کارها قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه مرگ آبخوان ها تدریجی است، اضافه کرد: تمام دشت های استان کرمان بحرانی هستند لذا باید در اجرای طرح های آبخیزداری در این مناطق با سرعت کار انجام شود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بر همکاری دستگاه های اجرایی در راستای اجرای طرح های آبخیزداری تاکید کرد و گفت: نقش اصلی اجرای عملیات آبخیزداری در حفاظت از خاک مهم است و با اجرای عملیات آبخیزداری می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

وی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری تنها راه حفظ آب و خاک است لذا با اجرای این طرح ها می توان سیلاب را مدیریت و خشکسالی را تعدیل کرد.

انتهای پیام/