فرماندار رفسنجان:

وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای برای باغ های پسته ندارد

فرماندار رفسنجان با اشاره به کاشت و توسعۀ پسته در استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی گفت: پیش بینی شده امسال در ۲۸ استان پسته خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

به گزارش صدای زرند، حسین رضایی با بیان این که در مابقی استان ها پسته کاری با شیب ملایمی رو به افزایش است، افزود: در استان کرمان با توجه به شرایطی که داریم مقداری از باغ های پسته از دست می روند و در ۱۰ سال گذشته، ۱۰ هزار هکتار از باغ ها را از دست دادیم، مخصوصا ارقام فندقی پیر می شوند و کله قوچی نیز دارد از رده خارج می شود اما در مجموع روند رشد باغ های پسته در کشور به نفع ماست و به ضرر ما نیست.

وی گفت: از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی سوال کردیم که در پاسخ اعلام شد اصراری بر کشت و توسعۀ پسته نداریم و هر باغداری می تواند هر نوع کشتی را توسعه دهد، لذا وزارت جهاد کشاورزی برنامۀ خاصی برای باغ های پسته ندارد، اما در ۲۸ استان کشور پسته کاری است.

فرماندار رفسنجان ۳۱ تیرماه در اولین گردهمایی بررسی چالش های تغذیه ای درختان پسته در تالار خیام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، اظهار کرد: باید بدانیم راهی که برای توسعۀ باغات پسته در پیش گرفتیم حداقل در پنج سال آینده دنیا به چه سمتی می رود و ما داریم چکار می کنیم و چقدر برنامه ریزی داریم.

وی افزود: در مابقی استان ها با شیب ملایمی پسته کاری رو به افزایش است و در دنیا نیز کاشت و توسعۀ پسته رو به افزایش است. اگر چه از نظر آب با محدودیت مواجه هستیم اما قیمت به نسبت محصولات دیگر بد نیست.

رضایی با بیان این که ۳۲ درصد پسته کل کشور امسال در استان کرمان تولید می شود، افزود: امیدواریم ستاد عالی پسته به زودی تشکیل و موانع صادراتی از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.

وی ادامه داد: با وجود تغییرات اقلیمی هر سال محصول تولید نمی شود، لذا با راهکارهای علمی تولید آن افزایش می یابد.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: پیش بینی شده امسال در ۲۸ استان پسته خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن در استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.

انتهای پیام/