تحلیل جمعیتی منطقه بهشت وحدت

کاهش جمعیت در سالهای اخیر در سطح کشور امری مشهود و نگران کننده بوده و این مشکل را اگر چاره جویی نکنیم آینده نزدیک شاهد مخاطرات سنگین امنیتی، اقتصادی و جمعیتی در کشور خواهیم بود. در شهرستان زرند هم روند کاهشی جمعیت نگران کننده است برخی مناطق از نظر موالید شاهد کاهش چشمگیر آن هستیم و از طرفی سالمند شدن یعنی افزایش درصد جمعیت بالای 60 ساله ها هم خودش را نمایان کرده است.

صدای زرند – این گزارش به بررسی مشکل جمعیتی روستاهای بهاءآباد، مطهرآباد، عبدل آباد، فتح آباد، ارجمندیه و علی آباد علیاء (روستاهای منطقه بهشت وحدت) می پردازد.

نرخ باروری در این روستاها کمتر از حد جایگزینی (۲/۱) رسیده و نشان دهنده کاهش فرزندآوری است. در این میان بدترین نرخ باروری مربوط به عبدل آباد و ارجمندیه است و نرخ باروری روستای مطهرآباد کمی بهتر از سایر روستاهای منطقه هست. در سال ۱۴۰۱ تنها ۱۱۶ نوزاد به جمعیت این منطقه اضافه شده است.

از طرفی جمعیت این روستاها به سمت سالمندی پیش می رود. ۱۱ درصد جمعیت منطقه بالای ۶۰ سال هست که اگر از ۱۴ درصد عبور کند به معنای منطقه سالمند شناخته خواهد شد. هرچه روند کاهش فرزند آوری و افزایش درصد سالمندی ادامه یابد چاله وحشتناک جمعیتی بیشتر خودش را نشان می دهد.

در این میان شیب سالمند شدن در روستای عبدل آباد و فتح آباد نسبت به سایر روستاهای منطقه تندتر است و در رتبه بعدی روستای مطهرآباد و بعد از آن بهاءآباد و علی آباد قرار دارند.

در کل این روستاها تعداد ۵۹۹ خانواده دارای تک فرزند و ۱۳۳۳ خانواده دو فرزند وجود دارد که مجموعه ۱۹۳۲ خانواده ای که می توانند فرزند بیشتر داشته باشند تا مشکل جمعیتی منطقه حل شود.

معایب تک فرزندی و دو فرزندی از ابعاد مختلف مورد توجه هست که در این مقوله جای بیان نیست اما اگر همه خانواده ها فارغ از و دیدگاه قابل حل شخصی و مشکلات ظاهری اقتصادی، به تعداد ۴ فرزند بیاندیشند ما شاهد جوانی جمعیت در سطح کشور، استان، شهرستان و همچنین منطقه بهشت وحدت خواهیم بود.

پیش به سوی داشتن منطقه ای آباد از نظر جوانی جمعیت

هر خانواده نقش مهمی در فرزندآوری به موقع

شورای راهبری تعالی خانواده و جوانی جمعیت شهرستان زرند

مرکز بهداشت شهرستان زرند

انتهای پیام/