هشدار شبکه دامپزشکی زرند به دامداران در خصوص شیوع بیماری لمپی اسکین

حسن لطفعلی پور در توضیح بیماری عنوان کرد: لمپی اسکین یک بیماری عفونی ویروسی واگیردار در دام (گاو) می باشد که باعث افت تولید شیر، سقط و ناباروری، آسیبهای پوستی (بصورت ندول های دایره ای سفت روی پوست و مجاری بینی و دهان) و... می شود.

به گزارش صدای زرند، این بیماری قابل انتقال به انسان نمی باشد اما در گاو و گوساله ها ابتلای بالایی دارد. راههای انتقال بیماری نیش حشرات (بخصوص پشه ها)، تماس مستقیم دام آلود با دام سالم و جراحات پوستی می باشد.

رئیس اداره دامپزشکی زرند افزود: در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری تعداد ۲۰۰۰ رأس گاو، ۱۴۰۰۰ رأس گوسفند و بز و ۸۰ هزار مترمربع جایگاه دام در شهرستان از ابتدای سال جاری تا کنون سمپاشی شده است، همچنین انجام واکسیناسیون دامی توسط بخش خصوصی دامپزشکی و نیز آموزش دامداران از جمله اقداماتی می باشد که این اداره انجام داده است و خوشبختانه تاکنون گزارشی از مشاهده این بیماری در شهرستان نداشته ایم.

لطفعلی پور ضمن تأکید بر عدم تجمع زباله در محیط های دامداری تصریح کرد : سمپاشی مستمر در جهت کاهش جمعیت انگل های خارجی، عدم خرید دام خارج از شبکه دامی منطقه و اخذ مجوز در زمان جابجایی دام ها نقش مهمی در کاهش بیماریهای دامی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دامهای حساس، از همه دامداران درخواست داریم تا برای انجام مایه کوبی دام حساس خود(گاو، گوساله) با مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی دامپزشکی همکاری کنند تا بتوان سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دامهای هدف ایجاد کنیم و از خسارات احتمالی به دامداران جلوگیری به عمل آید .

وی افزود: واکسن این بیماری در حال حاضر در مراکز مایه کوبی سطح شهرستان زرند موجود است که دامدارن باید نسبت به نوبت گیری و واکسیناسسون اقدام نمایند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان در پایان از کلیه گاوداران بویژه دامدارای های صنعتی خواست: با مشاهده هرگونه علائم، بویژه ضایعات پوستی مانند آبله، سریعاً به کلینیسین های مربوطه یا به اداره دامپزشکی با شماره تلفن ۳۳۴۸۹۰۱۸ گزارش نمایند.

انتهای پیام/