مدیرکل بهزیستی استان در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

بدسرپرستی، کودک آزاری و اقدام به خودکشی در صدر آسیب های اجتماعی کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بارزترین ناهنجاری های اجتماعی سطح استان را بدسرپرستی و کودک آزاری بیان کرد و گفت: بدسرپرستی یک موضوع بسیار جدی است که هر سال آمار آن در حال افزایش است و کودک آزاری نیز ریشه در بدسرپرستی دارد.

به گزارش صدای زرند، علیرضا وحیدزاده افزود: بر اساس آمار مرکز مداخله در بحران خانواده، ۹ عامل که باعث گسست خانوادگی می شد و خانواده را دچار تنش می کند و آن تنش ها خانواده را از مدار ارتباطات صحیح و موثر خارج می کرد، شناسایی شدند.

وی ادامه داد: برخلاف همۀ تصورات، بارزترین عامل و آن چه باعث گسست سیستم خانوادگی می شد، بی توجهی بود.

وحیدزاده بیان کرد: عموما فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی و … را در گسست خانواده دخیل می دانند که البته این مسائل هم نقش دارند اما در ارتباط مستقیم با کسانی که مراجعه کرده بودند و گسست خانوادگی را تجربه کرده بودند، بارزترین موضوع، بی توجهی مطرح می شد و بعد از آن عواملی مانند بی احترامی و بی مسئولیتی قرار داشت و اعتیاد در ردۀ نهم قرار می گرفت.

وی افزود: بر همین اساس مشخص شد که باید در آموزش مهارت های اجتماعی بر آموزش مهارت ارتباط موثر تاکید شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این که ریشۀ بسیاری از ناهنجاری ها در خانواده است، گفت: بدسرپرستی، کودک آزاری و اعتیاد از خانواده ریشه می گیرد. بنابراین، در حوزۀ پیشگیری، آموزش براساس این آسیب ها در اولویت قرار گرفت.

وحیدزاده خاطرنشان کرد: بر اساس مداخلاتی که در اورژانس اجتماعی داشتیم، بدسرپرستی، کودک آزاری، افکار و اقدام به خودکشی، همسرآزاری و اختلافات خانوادگی مهم ترین آسیب های اجتماعی استان کرمان هستند.

وی ۲۶ تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با بیان این که ۱۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: در حوزۀ توانبخشی بالای ۶۰ هزار پرونده داریم که بیش از ۵۸ هزار مستمری بگیر هستند.

وحیدزاده ادامه داد: در حوزۀ زنان و خانواده بیش از ۱۰ تا ۱۱ هزار زن سرپرست خانوار داریم که از بهزیستی خدمات می گیرند و در حوزۀ بچه های بی سرپرست نیز حدود ۱۰۰۰ نفر در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند و حدود سه هزار نفر هم در خانواده ها و شبکۀ خویشاوندی نگهداری می شوند و بهزیستی آن ها را امداد می دهد.

وی در ادامه از راه اندازی مرکز نوآوری های اجتماعی خبر داد و بیان کرد: سال ها نگرش توانمندسازی جامعۀ هدف بهزیستی وجود داشت که در این راستا تسهیلاتی با سقف های بالا پرداخت می شد اما به نتیجه نمی رسید و بهترین حالت این بود که معلول و مددجوی ما تولیدکنندۀ یک صنایع دستی می شد اما نمی دانست با تولیدات خود چه باید بکند. یا مددجویان بهزیستی آموزش های مختلفی می دیدند اما بعد نمی دانستند بازار فروش را چگونه فراهم کنند یا مواد اولیۀ کار را به چه شکل تامین کنند.

وحیدزاده ادامه داد: ابتدای سال گذشته در تعامل با نهاد ریاست جمهوری و ارزیابی که در سطح استان داشتیم، متوجه شدیم که استان نیازمند یک مرکز نوآوری های اجتماعی است که مجوز این مرکز اخذ و فعال شد و به زودی افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: در ذیل این مرکز ۱۵ شتاب دهنده در عرصه های مختلف تعریف شده و تمام تولیدات مددجویی در استان شناسایی و در ۲۰ بسته شغلی دسته بندی شده که متناسب با هر بسته یک شتاب دهنده مستقر شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: این شتاب دهنده ها موضوعاتی مانند پیگیری بازار فروش، مواد اولیه، بسته بندی و استانداردسازی محصولات و حتی ارتباط با صنایع را انجام می دهند و یک نمایشگاه دائمی نیز دایر می شود.

وی در ادامه با به وجود مشکلات در حوزۀ خانواده، یادآور شد: حوزه های اجتماعی نیز مانند سایر حوزه ها دارای سازوکار هستند و گاهی دچار ناهنجاری ها و اختلالاتی می شوند و باید مداخلات خوب در این زمینه انجام شود، ارزیابی ها نشان داد اگر خانواده با همین وضعیت به جلو حرکت کند و سازوکار مداخله گری وجود نداشته باشد در مرحلۀ دیگر این حجم ناهنجاری ها و انتظارات متناقضی که در ارگان خانواده وجود دارد، آن را دچار بی کارکردی می کند.

وحیدزاده ادامه داد: به همین دلیل ابزار جدیدی خلق کردیم برای این که بتوانیم خانواده را ۳ تا ۵ سال بعد از ازدواج ارزیابی کنیم و بعد از سنجش سلامت خانواده، برای بهبود خانواده و تعارضاتی که در خانواده شناسایی می شود، ارجاعات و نیازهایی تعریف شود که می تواند به بهبود خانواده کمک کند و اگر روابط بین زن و شوهر دچار اختلالاتی است بر اساس سنجش، شناسایی شود.

وی گفت: حوزۀ پیشگیری سازمان بهزیستی روی مداخلات سطح یک تمرکز کرده و در حال تقویت غربالگری ها هستیم. قبلا فقط غربالگری بینایی انجام می شد اما بعد غربالگری شنوایی و اضطراب و سنجش سلامت خانواده نیز به آن اضافه شد و همچنان غربالگری ها در حال گسترش است.

انتهای پیام/