سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کرمان:

در فرایند احراز صلاحیت نامزدها بسته عمل نخواهیم کرد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کرمان با بیان این که تمامی جناح های رسمی کشور باید در چارچوب قانون اساسی امکان رقابت در انتخابات را داشته باشند و در معرض انتخاب مردم قرار گیرند، گفت: در فرایند احراز صلاحیت نامزدها بسته عمل نخواهیم کرد، البته در راستای شرع مقدس و سیاست های کلی قانون اساسی و انتخابات، در مقابل کسانی که واجد شرایط نیستند، کوتاه نخواهیم آمد و انتظار مردم نیز همین است.

به گزارش صدای زرند، منصور ذوالعلی افزود: صلاحیت نامزدها با سازوکار تعریف شده در چارچوب قانون بدون نگاه حزبی، جناحی و بی طرفانه بررسی می شود و ملاک عمل، وضعیت حال کنونی افراد است.

وی با بیان اینکه بسته بودن شرایط و تنگ نظری را از سوی شورای نگهبان در انتخابات نخواهیم دید، یادآور شد: البته هیچ گاه نبوده که از گروه های غالب سیاسی کشور نماینده ای در انتخابات نداشته باشیم.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان ضمن تشریح ملاک های انتخاب اعضای شبکه ناظران انتخابات ازجمله جوان گرایی گفت: شبکه ناظران فعال ثبت شده در هیات نظارت استان ۱۵ هزار و ۳۴۳ نفر هستند که از این بین ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر در انتخابات سال ۱۴۰۰ درگیر بودند و مابقی آمادگی کامل برای همکاری در انتخابات پیش رو را دارند و از این میزان ۷۵ درصد را آقایان و بقیه را خانم ها تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه شبکه نظارت آمادگی لازم را با آموزش های بصیرت افزایی و جلسات با سرناظران، ناظر مسئول و روسای دفاتر شهرستانی دارد، گفت: انسجام و پالایش مستمر برای جایگزینی افراد جدید و جوانان باانگیزه و انقلابی به جای دوستانی که به هر دلیل توانایی همکاری با شبکه نظارت را ندارند، وجود دارد.

ذوالعلی ادامه داد: انتخاب شبکه ناظران در عرصه های مختلف ازجمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی صورت می گیرد و باید افرادی باشند که بیشترین اشراف را در این حوزه داشته باشند.

وی افزود: سوابق کامل این افراد تایید شده و باید از نظر توانمندی و نگاه فراحزبی و معلومات، آشنایی با مسایل روز داشته باشند که این افراد در اولویت ما هستند و سعی داریم که انتخاب این شبکه از بین طیف های محبوب و مقبول هر حوزۀ انتخابی و شهرستان، لایه و سطحی باشد که با آن کار داریم؛ در این زمینه مدت ها جلسه می گذاریم و سعی داریم که بهترین ها انتخاب شوند.

ذوالعلی با بیان اینکه چندان از افراد پیشین استفاده نخواهیم کرد، اضافه کرد: هرچند تجربیات آنان را در جاهای مختلف استفاده می کنیم اما در انتخاب افراد جوان گرایی، نگاه متمایز علمی، منطقی و تنگ نظر نبودن مورد توجه است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان یادآور شد: ۱۰ نفر اعضای هیات نظارت استان کرمان در هفتۀ اول مردادماه برای بررسی و صدور حکم به تهران معرفی خواهند شد که پنج نفر از آنان اعضای اصلی خواهند بود؛ هیات نظارت بر شهرستان ها نیز به دفتر استان ابلاغ و بررسی اولیه صورت می گیرد تا پس از صدور حکم، معرفی شوند.

وی گفت: از سال قبل همزمان با آغاز اغتشاشات کشور هجمه هایی از داخل و خارج کشور علیه شورای نگهبان شکل گرفت و هدف آن هجمه ها این بود که بگویند فضای سیاسی کشور بسته، نگاه ها جانبدارانه و مربوط به تفکر خاصی است.

مقابل اعمال فشار با قاطعیت ایستادگی می کنیم

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا اعمال فشار و درخواست بیرونی برای احراز صلاحیت نامزدها داشتید نیز بیان کرد: هرکس بخواهد خارج از وظایف قانونی اعمال نظر و ورود کند مقابل او با قاطعیت ایستادگی می کنیم.

وی افزود: یکی از چارچوب های شورای نگهبان استقلال این شورا از قوه قضاییه، دولت و مجلس است که از نظر ساختار، نیروی انسانی و مالی به سایر قوا وصل نیست.

ذوالعلی بیان کرد: البته با همۀ قوا تعامل داریم و انتخابات فرایندی جمعی است اما استقلال شورای نگهبان باعث می شود از اعمال فشار با قاطعیت جلوگیری کند؛ حتی سابقۀ منفی برای شخص عامل فشار ثبت و به دستگاه های متولی گزارش داده می شود.

دوزادهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود.

انتهای پیام/