دبیر خانه کشاورز استان مطرح کرد؛

خروج صادرکنندگان به نام و شرکت های بزرگ از بازار پسته

دبیر خانه کشاورز استان کرمان دربارۀ وضعیت تولید پسته در کرمان گفت: 20 تا 30 درصد محصول پسته امسال استان در مناطق مختلف به دلیل سرمازدگی فروردین ماه خسارت دید اما پیش بینی می شود که 110 هزار تن پسته در استان برداشت شود.

به گزارش صدای زرند، مهدی سیف الدینی افزود: البته من با عدد ۱۱۰ هزار تن موافق نیستم زیرا گرمای بی سابقه ای داشتیم و داریم و خاموشی های بی موقع موتورپمپ های کشاورزی در اوج گرما نیز سبب شد ۱۰ تا ۲۰ درصد محصول افت داشته باشد و ممکن است به دلیل پوکی محصول، میزان برداشت به ۹۰ هزار تن برسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطقی از سرمازدگی بهاره خسارت دیده اند که طی سه سال گذشته نیز دچار خسارت شده بودند و کشاورزان این مناطق، ۲۰ درصد جمعیت تولیدکنندۀ استان را شامل می شوند.

سیف الدینی ادامه داد: با توجه به این که سایر مناطق استان خسارت عمده ای نداشتند و امسال محصول خوبی برداشت می کنند به طور عام گفته می شود که تولید پسته خوب است اما تعدادی که طی چند سال متوالی دچار خسارت های سنگین شده اند باید به طور خاص دیده شوند تا تسهیلات دریافت کنند و برای ادامۀ کار و حیات حمایت شوند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزۀ صادرات پسته و تاثیر آن بر بازار داخل، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای برگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد، بسیاری از صادرکنندگان به نام و شرکت های بزرگ از بازار خارج شده اند و در برخی موارد دلالان جای آن ها را گرفته اند که این موضوع سبب افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت پسته می شود.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان اضافه کرد: امسال تولید پسته پس از چند سال شرایط بهتری دارد اما اگر شرکت های به نام در بازار نباشند، دلالان، واسطه ها و صادرکنندگان خُرد می توانند از کشاورزان سوءاستفاده کنند و محصول آن ها را در ابتدای فصل با قیمت های بسیار پایین خریداری کنند و در ماه های بعد قیمت به شدت افزایش یابد.

وی افزود: نیاز است برای حمایت از کشاورزان شرکت هایی در استان ایجاد شود اما متاسفانه طی سال های گذشته این کار صورت نگرفت و کشاورزان که با بدهی های زیادی در ابتدای فصل مواجه هستند، مجبورند محصول خود را با قیمت پایین به دلال ها بفروشند.

سیف الدینی دربارۀ خاموشی موتورپمپ های کشاورزی نیز توضیح داد: به همت آقای استاندار و محبت آقای رئیس جمهور قرار شد خاموشی موتورپمپ ها در شهرهای شمالی استان به یک روز در هفته کاهش پیدا کند ولی متاسفانه به دلیل برخی سوءمدیریت ها در شرکت برق گاهی این برنامه ها به هم می خورد و خاموشی ها افزایش می یابد.

انتهای پیام/