پورابراهیمی:

استفاده از آب خلیج فارس برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که حدود ۹۰ درصد از ظرفیت منابع آب کشور در حوزۀ کشاورزی هزینه می شود، گفت: شدت مصرف آب بخش کشاورزی در استان کرمان بیشتر است و حدود ۹۴ درصد از کل منابع استحصالی ۶ میلیارد مترمکعبی استان در حوزۀ کشاورزی هزینه می شود.

به گزارش صدای زرند، محمدرضا پورابراهیمی افزود: این آمار در شرایطی است که میزان بازگشت آب به چرخۀ استان کرمان کمتر از پنج میلیارد مترمکعب است و سالانه بیش از یک میلیارد بیلان منفی آب داریم و استمرار این روند علاوه بر کم آبی به تدریج باعث فرونشست گستردۀ زمین خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در برخی جاها استخراج آب به واسطۀ ای سی (میزان هدایت الکتریکی آب) کار را به جایی رسانده که حتی استفاده از آن برای کشاورزی منتفی است و این وضعیت بحرانی و استمرار آن، برای آیندگان چالش جدی ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: اقدامات مدیریت مصرف آب عمدتا در راستای مصارف بخش صنعت است که این بخش طی سال های اخیر توسعۀ خوبی پیدا کرده و کارهای خوبی در این حوزه ایجاد شده است.

پورابراهیمی گفت: آب شرب حدود چهار درصد و صنعت کمتر از سه درصد مصرف استان کرمان را به خود اختصاص داده که در مجموع حدود هفت درصد می شود اما همۀ تمرکز ما باید در بخش کشاورزی باشد و برای آن فکر کنیم.

وی ادامه داد: اگر به میزان ۱۰ درصد مدیریت مصرف آب را در کشاورزی داشته باشیم، پنج برابر انتقال آب خلیج فارس می توانیم اثربخشی داشته باشیم.

پورابراهیمی بیان کرد: آب شرب وابسته به امنیت، جمعیت و سکونت است و اگر مردم آب نداشته باشند کوچ می کنند و آب حوزۀ صنعت نیز به علت کم بودن توجیه دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یادآور شد: بهای تمام شدۀ هر مترمکعب آب خلیج فارس بالای یک دلار است که استفاده از آن برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

پورابراهیمی در رویداد مدیریت منابع آب و پساب های صنعتی با اشاره به لزوم توجه به امنیت غذایی، خودکفایی و تجدید نظر در مدیریت مصرف آب حوزۀ کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد زمین های کشاورزی در استان کرمان آبیاری غرقابی دارند و براساس آمار، یک سوم از آبیاری غرقابی، پرت (هدررفت) مطلق است.

وی یادآور شد: تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی، ایجاد بازار محلی آب در کشور است که اگر راه اندازی شود، صرفۀ اقتصادی در تخصیص بهینۀ منابع شکل می گیرد و آب به سودآورترین فعالیت ها تعلق می گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این بازار معادلۀ استفاده از منابع آبی را تغییر می دهد و تلاش می کنیم امسال احکامی در این حوزه داشته باشیم. روند گرمای زمین نگران کننده است اما مسیر حرکت دنیا همین است و تلاش می کنیم اقتصاد آب را به عنوان اولویت اصلی در برنامۀ هفتم قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قانون آبیاری زمین بایر، جابع جایی منابع آب و بازار آب را در مجلس شورای اسلامی دنبال می کنیم و تلاش داریم که این احکام مدیریت آب را در سند برنامۀ هفتم توسعۀ پنج ساله قرار دهیم. همچنین پیشنهادات اجرایی اندیشکده آب را از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامۀ هفتم توسعه قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/