رئیس اتاق کرمان:

۸۰ درصد مشکلات صادراتی در درون کشور است

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان صادرکنندۀ ارزش افزوده است، گفت: حجم تولید استان زیاد است و با توجه به وجود ارادۀ جدی برای توسعۀ صادرات در استان، باید به تولید باکیفیت و صادرات محور بیش از گذشته توجه شود.

به گزارش صدای زرند، سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه استان کرمان قصد دارد نگرش به صادرات را تغییر دهد، افزود: اگر فرآیند پیچیدۀ صادرات را حل نکنیم همچنان باید به صادرات ارزش افزوده و کالاهای خام ادامه دهیم.

وی با بیان این که ۸۰ درصد مشکلات صادراتی ما در درون کشور است و در خارج از کشور فقط مکانیزم بازار و رقابت وجود دارد، ادامه داد: صادرات محصولات استان کرمان با مشکلاتی مانند نبود شبکه حمل و نقل مناسب، تامین مالی، چالش های فضای کسب و کار، نبود تعرفه های ترجیحی برای صادرات و رقابت بیشتر و دشوار بودن برخی فرآیندها روبه روست که بسیاری از این مسائل باید در راستای توسعۀ صادرات توسط حاکمیت تامین و برطرف شود زیرا وظیفۀ بخش خصوصی تولید محصول باکیفیت است.

طبیب زاده در نشست کارگروه توسعه صادرات استان با حضور مجازی ۱۸ رایزن بازرگانی ایران در کشورهای مختلف، بیان کرد: مشکل اصلی در صادرات، هزینه های مبادله ای پرداخت شده توسط هر تولیدکننده و صادرکننده است که باید برای تداوم روند صادرات و توسعۀ آن، نرخ ها اصلاح شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته در ایران ۱۰ دلار تمام می شود اما رقیب اصلی پسته ایران یعنی آمریکا، هر کیلو پسته را ۸ دلار می فروشد و قطعا با این قیمت ما نمی توانیم پسته خود را بفروشیم.

رئیس اتاق کرمان گفت: بسیاری از کشورهایی که رایزنان ایران در آن کشورها در این نشست شرکت دارند کشورهای هدف صادراتی استان محسوب می شوند که باید ظرفیت های صادراتی استان به خوبی معرفی شود تا بازارهای هدف صادراتی شناسایی شوند.

طبیب زاده با اشاره به آمادگی اتاق کرمان برای رسیدن به مدلی برای توسعۀ صادرات استان، افزود: رایزنان بازرگانی برای تحلیل بازار و رقبای محصولات صادراتی و برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای هدف، استان ها را همراهی و حمایت کنند.

انتهای پیام/