مدیرعامل آب وفاضلاب استان کرمان مطرح کرد

کرمان و ۴ شهر دیگر در وضعیت بحرانی کم آبی

استان کرمان از لحاظ منابع آبی سخت در مضیقه است. سفره های آب زیرزمینی با افت شدید مواجه شده و بسیاری از چاه ها که اصلی ترین منبع تامین آب شرب هستند، خشکیده و یا نیاز به کف شکنی دارند. در این شرایط، شرکت آب اجرای طرح های اضطراری تامین آب با اقداماتی از جمله حفر چاه های جدید را دنبال می کند.

به گزارش صدای زرند، مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان در پاسخ به سوال که چرا با وجود کاهش آب سفره های زیرزمینی با حفر چاه جدید، فشار بیشتری به این منابع وارد می کنید؟ گفت: بیش از ۹۰ درصد آب در استان صرف کشاورزی و کمتر از چهار درصد آب استان، صرف شرب می شود و در کنار بیش از ۳۰ هزار حلقه چاه که بخش کشاورزی دارد ما فقط ۹۰۰ حلقه چاه داریم.

علیرضا عبدیان افزود: ما غیر از سفره های آب زیرزمینی، منابع دیگری که در زمان اضطراری بتوانیم آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم، در دسترس نداریم و به همین دلیل باید چاه حفر کنیم.

وی ادامه داد: برای درازمدت در برنامۀ سازگاری با کم آبی استان، برای همۀ شهرها، آب پایدار در نظر گرفته شده است. شهرهای شمالی قبلا قرار بود از سد خرسان تامین آب شوند که شاید همۀ این شهرها به خط خلیج فارس وصل بشوند. تامین آب شهرهای جنوب کرمان از دریای عمان، شرق استان از سد نسا، جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت، بافت از سد بافت و رابر از سد صفارود پیش بینی شده است و برای تامین آب ارزوئیه هم که منابع زیرزمینی دیده شده، با توجه به افت شدید آب در این منطقه، در حال بررسی هستند که منبع پایدار دیگری پیدا کنند.

عبدیان تاکید کرد: این پیش بینی ها برای تامین آب کرمان در درازمدت انجام شده و ما هم برای کوتاه مدت با حفر چاه مشکل مردم را رفع می کنیم.

وی در جمع خبرنگاران، در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه هایی که وزارت نیرو برای عبور از تابستان ۱۴۰۲ داشت، کسری آب شهرهایی که در استان بحران و تنش آبی داشتند را اعلام کردیم و از سوی وزارت نیرو ۵ شهر کرمان، زرند، سیرجان، رفسنجان و بم، تعیین شد که به طور ویژه و هفتگی توسط مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از طریق جلسات ویدئو کنفرانس رصد و پایش می شدند.

مدیرعامل آبفا استان کرمان توضیح داد: در شهر کرمان با توجه به کسری آبی که داشتیم، حفر و تجهیز ۸ حلقه چاه برای تابستان ۱۴۰۲ در برنامۀ کاری قرار گرفت که الان این چاه ها ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا دهم تیرماه وارد مدار می شوند و بخشی از کسری آب کرمان را تامین می کنند تا تابستان را با کمترین چالش سپری کنیم.

وی ادامه داد: در سیرجان حفر و تجهیز ۷ حلقه چاه، زرند ۳ حلقه چاه، رفسنجان دو حلقه چاه و در بم هم حفر و تجهیز دو حلقه چاه در برنامه است.

عبدیان یادآور شد: در سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان که در تیرماه خواهد بود، فاز اول آبرسانی از سد نسا به بم افتتاح می شود و مشکل بم حل خواهد شد.

سرعت پروژه انتقال آب خیلی خوب است

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار صدای زرند دربارۀ پروژۀ خط انتقال آب از خلیج فارس به کرمان، گفت: پروژۀ انتقال آب از خط صنعت، بعد از سفر هیات دولت رقم خورد و یکی از مصوبات اصلی سفر رئیس جمهور به استان کرمان بود که منابع تامین اعتباری آن، قریب به ۲ هزار میلیارد تومان به تفکیک مشخص شد.

مدیرعامل آبفا استان کرمان با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه افزود: دو هفته پیش که به اتفاق آقای استاندار از پروژه بازدید داشتیم، کار از دو جبهه، از سمت رفسنجان و کرمان، با سرعت در حال انجام است. در حال حاضر سرعت پروژه خیلی خوب است و اگر با این سرعت پیش برود تا پایان سال به سرانجام می رسد و امیدواریم که اتفاقی رخ ندهد و کار متوقف نشود.

بازسازی شبکه های آب شهری

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ بازسازی شبکه های آب شهری برای جلوگیری از هدررفت آب، گفت: متوسط هدررفت شبکه های شهری در استان کرمان که ۸۴ شهر دارد، حدود ۳۰ درصد است که باید با بازسازی شبکه ها آن را به استاندارد کشوری که ۲۵ درصد است برسانیم.

عبدیان با بیان این که اعتباراتی که برای بازسازی گذاشته می شود را با توجه به حجم بالای کار اولویت بندی می کنیم، افزود: با توجه به تماس هایی که با سامانۀ ۱۲۲ گرفته می شود، آن ها را تحلیل می کنیم و متوجه می شویم چه مناطقی نشتی بیشتر است و بر آن مناطق متمرکز می شویم.

وی توضیح داد: در سال گذشته اعتبارات استانی ما ۸۷۰ میلیارد تومان بود که از این عدد، ۲۰ درصد برای بازسازی شبکه های آب شهری اختصاص داشت.

انتهای پیام/