در نشست خبری کوهبنان مطرح شد/

فرماندار کوهبنان: به ۱۰۰هکتار باغات ده‌علی کوهبنان ۵۰ درصد خسارت وارد شد

نشست خبری پیرامون سیل اخیر شهرستان کوهبنان با حضور سالخورده مدیر کل بحران استانداری کرمان، مجید توکلی فرماندار شهرستان کوهبنان، بخشدار طغرالجرد، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری امام جمعه کوهبنان، سرهنگ ابراهیمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، سرهنگ اسلامی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان،مسئول دفتر نماینده مردم زرند و کوهبنان،روسای دارات شهرستان و خبرنگاران، اصحاب رسانه برگزار شد.

صدای زرند – احسان محمدی کوهبنانی: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جعفری امام جمعه کوهبنان گفت: این ایام خاص و بزرگ است که روز و شب آن می‌تواند برای انسان راه گشا باشد و انسان میتواند از آنها استفاده کند.

او افزود: از مدیریت بحران شهرستان کوهبنان و فرماندار شهرستان کوهبنان و گروه های کمک رسان‌ و بنیاد علوی تشکر میکنم که مسئله سیل اخیر کوهبنان به خوبی مدیریت شد.

حجت‌الاسلام جعفری بیان داشت: یکی از صفات ویژه و روشنی که حاج قاسم سلیمانی داشت، اخلاص است و خدمت رسانی به جامعه از خصلت های امام خمینی بود که این ویژگی در هفته ای که گذشت در بین مسئولان و مردم شهرستان نشان داده شد.

مجید توکلی فرماندار شهرستان کوهبنان ضمن تشکر از حضور و‌کمک ادارات و گروه های جهادی در سیل اخیر کوهبنان، گفت: در هفته ای که گذشت سختی هایی بود که مطمئنا افرادی که گلایه ای کردند، گلایه خود را از روی درد و ناراحتی خود ابراز کردند و ما سعی کردیم از ساعات اولیه سیل در خدمت مردم درگیر سیل در شهر کوهبنان و روستاهای توابع باشیم.

او افزود: روز پنج شنبه گذشته در ۱۱ روستای منطقه سیل داشتیم و به دلیل اینکه این روستاها از جمعیت نسبتا کمی برخوردار هستند، این موضوع به خوبی دیده نشد اما در شهر کوهبنان و روستای ده علی این موضوع دیده شد.

توکلی تصریح کرد: صبح روز جمعه با اکیپ در محل روستای حسین آباد حاضر شدیم و بحث آسیب های وارده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بازید شد و جلسه دوم ستاد بحران در مسجد روستای بیدان تشکیل شد.

او بیان داشت: سپس به روستای ده علی رفتیم و خسارات وارده بررسی شد که بیشتر به باغات پسته بود و مزرعه و باغ آقای جعفری به عنوان نمونه بازدید شد و اعلام خسارت صورت گرفت و سپس در فرمانداری شهرستان مرکز فرماندهی بحران تشکیل گردید تا منطقه حسین آباد تا بیدان فرماندهی شود.

توکلی افزود: متاسفانه سیل دیگری وارد شهرستان و سیل به شهرک امام رضا (ع) وارد و در همان دقایق اولیه به چند خانه رفته بود.

او تصریح کرد: پیرامون سیل بند برداشته شده که در سال ۹۸ صورت جلسه شورای زمین و مسکن و برخورد با حاشیه نشینی شورای شهر را معضف می کند و همچنین مطالبه جوانانی که باید خانه دار شوند و باتوجه به گزارش راه و شهرسازی سیل بند روی زمین های راه و شهرسازی قرار گرفته است و مقررشده سیل بنده محله جوانان و شهرک امام رضا توسط شهرداری جمع آوری و جا به جا گردد.

فرماندار کوهبنان گفت: از ۴۰۰ هکتار باغات پسته شهرستان ۱۸۰ هکتار در ده علی قرار دارد که ۱۰۰ هکتار بیش از ۵۰ درصد خسارت و مابقی تا ۱۵ درصد دچار خسارت شده اند.

او تصریح کرد: اینکه یک سری کم کاری هایی صورت گرفته است باید بررسی شود، و اینکه بعد از ده دقیقه بارندگی در کوهبنان سیل ایجاد شد اگر آب پشت آن سیل بند بعد از یک ساعت جمع میشد به گفته کارشناسان، شاید فاجعه ای رخ میداد.

فرماندار کوهبنان افزود: از یک‌تا ده چاه فاضلاب در هر منزل تخلیه شد توزیع موکت ، بسته های غذایی ، پتو ، تخلیه آب و گل منازل صورت گرفت و بازید انجام شد و خانه های که دیوار آنها ریخته شده است با همکاری شهرداری و نهاد آبادانی شهرستان کوهبنان حصار کشی ان انجام خواهد شد.

بالاترین مدیر اجرای دولت گفت: بنیاد مسکن همه خانه ها را بازدید کرده است و فرم ارزیابی تکمیل شده است و هنوز هم در حال انجام است و امروز صبح با پیگیری انجام شده نقشه های احداث سیل بند های سنگی و کانال های خروج آب از شهر انجام شد.

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: مطالعه سیل بند میرزا فارسی باید مورد مطالعه قرار گیرد تا روستای جور با جمعیت بالای هزار نفر در معرض خطر نباشد که در این مورد از مدیر کل بحران استانداری کرمان تقاضای پیگیری داریم.

سالخورده مدیر کل بحران استانداری کرمان گفت: از عصر جمعه و با توجه به اطلاع رسانی از خطر سیل که انجام و ابلاغ شد.

همچنین محور کوهبنان به پابدانا که اب به آن ورود کرده بود و یک‌پل در این مسیر که دهانه کوچکی داشت و باعث مسدود شدن جاده شده بود‌ مورد پیگیری و اصلاح قرار خواهد گرفت.

او افزود: در معدن هشونی که ۹۰۰ کارگر در حال کار هستند و خسارت زیادی به معدن وارد شده بود و یک فضای غیر قابل تصوری به وجود آمده بود که با کمک کارگران عزیز، راه ورود ماشین الات بازگشایی شد.

سالخورده بیان داشت: در منطقه حسین آباد که راه دسترسی هم مسدود بود، بازگشایی شد و در شهرک امام رضا (ع) که در آنجا یک‌سیل بند بالا دستی بیش از سی سال احداث شده بود ضعیف بودن سه نقطه سیل بند که باعث ورود سیل به شهرک امام رضا (ع) شد‌ و در حال حاظر ماشین آلات در حال کار هستند تا در آینده دیگر آسیب از این منطقه نبینیم.

مدیر کل بحران استانداری کرمان ادامه داد: مهلت ده روزه برای تنظیم فرم های خسارت داده شده است تا بتوانیم بخشی از خسارت های مردم را تامین کنیم و باید از ظرفیت معادن در این مورد باید استفاده شود تا کار سریع تر انجام شود.

او تصریح کرد: به جد پیگیر وضعیت کوهبنان و مصوبات مورد بحث هستیم تا هر چه زودتر کاری انجام شود و ساماندهی صورت گیرد.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان ضمن تشکر از سپاه ، بسیج ، گروه های جهادی و جوانان هلال احمر از توزیع بسته های معیشتی ، شستشوی فرش ها ، لایه روبی گل و لای از منازل ، توزیع غذا و آب معدنی و… خبر داد.

همچنین در این نشست خبرنگاران سوالات خود را پیرامون خسارت سیل به معادن ذغالسنگ، جاده ارتباطی، شهرک امام رضا و شهید سلیمانی مطرح کردند و توسط مسئولان ذیربط پاسخ داده شد.

انتهای پیام/