رئیس کل دادگستری استان کرمان:

نقش مصلحین و سران طوایف در ایجاد صلح وسازش بسیار برجسته است

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته در قالب فعالیت های شوراهای حل اختلاف و پویش های مردمی، ۳۸ پرونده قصاص و قتل عمد در استان کرمان منتهی به سازش شد، گفت: درصد مصالحه در استان کرمان ۴۵ درصد است.

به گزارش صدای زرند، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی افزود: نقش مصلحین، سران طوایف و ریش سفیدان در ایجاد صلح و سازش و برطرف کردن اختلاف ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرایم احتمالی بسیار برجسته است.

وی ۳۱ اردیبهشت ماه در همایش مردم، سازش و پیشگیری که با حضور معاون قوه قضاییه و رئیس معاونت توسعه حل اختلاف کشور در ارگ جدید بم برگزار شد، بیان کرد: با تشکیل چنین همایش ها و جلساتی که در ۶ ماه گذشته دومین جلسۀ سران طوایف است که در استان کرمان برگزار می شود، دنبال فرهنگ سازی بیشتر مسالۀ سازش، پیشگیری، تشویق و ترغیب کردن افرادی که در این عرصه فعالیت بیشتر و مناسب تری دارند، هستیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی قدرت خود را از مردم گرفته و نظامی مردم سالار و دینی است، ادامه داد: نقش ویژه ای برای مردم در این نظام قائل هستیم و در قانون اساسی ما دیده شده است، مردمی که خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم هستند و بسیاری از مسائل و اموری که در کشور جاری است مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه نیز همگام با سایر قوا و سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ارزش ویژه ای برای مردم در اجرای سیاست های قوه قضاییه قائل است، بیان کرد: در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نقشی که برای مردم در قالب شوراهای حل اختلاف و مصلحین و در امر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی دیده شده، نقشی برجسته، پررنگ و ملموس است.

حمیدی اضافه کرد: قوه قضاییه سال هاست که این نقش را برای مردم مدیریت کرده و شوراهای حل اختلاف به عنوان یادگار گران بها برای نظام جمهوری اسلامی، الگوی موفقی را طراحی و اجرا کرده که آمادۀ ارائه به سایر نقاط دنیاست.

وی گفت: ۳۱۴ شعبه شورای حل اختلاف شهری روستایی و شوراهای حل اختلاف ویژه، مانند زندان ها در استان کرمان وجود دارد و یک هزار و ۳۵۸ نفر عضو و دبیر شوراهای حل اختلاف استان کرمان هستند.

انتهای پیام/