عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان:

روزانه ۱۰ ایرانی به دلیل نرسیدن عضو پیوندی می میرند

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰۰ نفر در کشور با مرگ مغزی فوت می کنند، گفت: پیوند تمامی اعضای حیاتی بدن شامل قلب، کلیه، کبد، ریه، روده کوچک و لوزالعمده در ایران در حال انجام است و هر فرد مرگ مغزی می تواند یک یا ۸ عضو (دو کلیه، دو ریه، قلب، کبد، لوزالمعده و روده کوچک) را اهدا کند که خانواده باید برای تک تک اعضا رضایت خود را اعلام کنند.

به گزارش صدای زرند، دکتر امید قبادی با اشاره به چالش های موضوع اهدای عضو در کشور، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند که از این تعداد هر دو تا ۳ ساعت یک نفر یعنی روزی ۷ تا ۱۰ نفر و سالی ۳۰۰۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی از دنیا می روند و این درحالیست که تنها راه نجات آن ها اعضای افراد مرگ مغزی است.

وی اضافه کرد: آمار فوت با مرگ مغزی در ایران سالانه ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر است، ولی تنها حدود ۳۰۰۰ نفر قابلیت اهدای عضو دارند که فقط هزار نفر به اهدا می رسند و اعضای بدن ۲۰۰۰ نفر به خاک سپرده می شود که مهم ترین علت عدم اهدای عضو، عدم رضایت خانواده ها است. در واقع حدود ۷۰۰۰ عضو قابل پیوند از این افراد خاکسپاری می شود.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد: در حال حاضر اهدای عضو در ایران میان تمام کشورهای آسیایی رتبۀ اول را دارد و با فاصله بسیار زیاد رتبۀ دوم مربوط به فلسطین اشغالی است.

وی ادامه داد: اکنون در مرکز پیوند شیراز سالانه حدود ۷۰۰ عمل پیوند کبد انجام می دهیم؛ در حالی که مرکزی در آمریکا سالانه حدود ۴۸۰ پیوند کبد انجام می دهد؛ در واقع پیوند کبد در یک مرکز در ایران رتبۀ اول جهان را دارد.

قبادی تاکید کرد: در طول ۲۰ سال گذشته ۱۰ هزار خانواده اهدای عضو انجام دادند، ۷۰ هزار ایرانی در کشور پیوند عضو شدند و حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان ذخیره ارزی در این محل اتفاق افتاده است.

فرصت طلایی اهدای عضو در ساعات ابتدایی

وی تاکید کرد: فردی که دچار مرگ مغزی شده است نهایتا یک تا ۱۴ روز به دستگاه های ما جواب می دهد. ثانیا ساعت به ساعت اعضای سالم بدن از بین می رود چنانچه ریه ها فقط در ۲۴ ساعت اول پس از مرگ مغزی قابل اهدا هستند، قلب ۴۸ تا ۷۲ ساعت و… در واقع اگر خانواده ای همان لحظۀ اول بپذیرد که اعضای فرد مرگ مغزی شده را اهدا کند، جان ۸ نفر را نجات می دهد؛ اما هرچه زمان بگذرد فرصت طلایی اهدا از بین می رود.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین عضوی که افراد در لیست انتظار خواهان دریافت آن هستند کدام است؟، بیان کرد: در تمام کشورهای دنیا بیشترین عضو لیست انتظار، کلیه است و در ایران هم هفت هشتم لیست های انتظار ما را متقاضیان کلیه تشکیل می دهند؛ در حال حاضر ۳۲ هزار بیمار دیالیزی داریم که تعداد قابل توجهی از آن ها نیازمند پیوند هستند؛ از طرفی در ایران به دلیل شایع بودن دو بیماری فشارخون و دیابت لیست انتظار در این عضو بالاتر است.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان دربارۀ صدور کارت اهدای عضو، توضیح داد: تاکنون ۹ میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو دریافت کردند که یعنی ۱۳ درصد از افراد یک جامعه؛ بی تردید این موضوع در شان یک کشور نوع دوست مانند ایران نیست. گرفتن کارت اهدای عضو به معنای اعلام رضایت فرد به اهدای عضو در زمان حیاتش است.

وی با بیان این که در حال حاضر روش دریافت کارت در ایران بسیار راحت است، گفت: کافی است مردم کد ملی خود را به شمارۀ ۳۴۳۲ پیامک کنند و در عرض کمتر از یک دقیقه لینک دریافت کارت برایشان ارسال می شود که می توانند این تصویر را ذخیره یا چاپ کنند. شیوۀ دیگر دریافت کارت اهدای عضو این است که به سامانۀ ملی www.ehdacenter.ir مراجعه کنند. درصورتی هم که فردی مایل به دریافت کارت فیزیکی اهدای عضو باشد، می تواند به غرفه های کارت فیزیکی که در مناسبت های مختلف دایر می شود و یا انجمن اهدای عضو در تهران و شهرستان ها مراجعه کنند.

انتهای پیام/