استاندار کرمان در دیدار با سفرای خارجی مطرح کرد؛

نیازمند حمایت های بین المللی از اتباع ساکن کرمان هستیم

استاندار کرمان با اشاره به اینکه اتباع خارجی مقیم کرمان، عمدتا افاغنه هستند، گفت: اتباع خارجی 10 درصد جمعیت استان کرمان را تشکیل می دهند و این مسئله فشار زیادی را برای خدمات دهی از امکانات و کالا به استان وارد می کند، البته شرایط کشور افغانستان و گرفتاری های آن ها را کاملا درک می کنیم.

به گزارش صدای زرند، محمدمهدی فداکار افزود: از مجموع ۳۵۰ هزار تبعۀ خارجی ساکن استان کرمان تنها ۱۰ هزار نفر در مهمانشهرها سکونت دارند، ۲۷ هزار دانش آموز اتباع نیز در مدارس مشغول به تحصیل هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب افراد فاقد مجوز رسمی نیز از تحصیل بهره مند می شوند.

وی با بیان این که ۴ درصد نیاز اتباع خارجی مقیم کرمان را سازمان های بین الملل کمک می کنند، ادامه داد: توقع حداقلی این است که در حوزۀ آموزش به این افراد کمک شود تا بتوانند افراد مفیدی باشند.

وی بیان کرد: در حوزۀ بهداشت و درمان نیز خدمات متعدد و عمدتا رایگان به اتباع خارجی و افاغنه به دلیل نداشتن بیمه و وضعیت مالی آن ها ارائه می شود، ضمن این که فرصت های شغلی خوبی نیز اشغال کرده اند.

استاندار کرمان گفت: طبیعی است که این میزان جمعیت اتباع خارجی، مشکلاتی برای استان از جمله جرایم به ویژه توسط اتباع غیرمجاز دارد و به واسطۀ قرارگیری استان کرمان در مسیر ترانزیتی، شاهد تصادفات جاده ای سختی هم هستیم.

وی در دیدار سفرای کشور های اتریش، فرانسه، سوئیس و دبیر سفارت بلغارستان که به منظور توسعۀ همکاری ها در راستای حمایت و پشتیبانی از پناهندگان و مهاجرین خارجی به کرمان سفر کرده اند، خاطرنشان کرد: احداث و تجهیز مدارس اتباع خارجی نیز علاوه بر واحدهای آموزشی فعلی در حال انجام است. جمهوری اسلامی ایران خدمات را به پناهندگان ارائه می دهد اما برای پاسخگویی به نیاز این افراد به ۵۰ مدرسه نیاز داریم.

وی، ایجاد تسهیلات بهداشتی و زایمان را از دیگر نیازهای پوشش اتباع خارجی دانست و گفت: تقویت زیرساخت های بهداشتی، ورزشی و آموزشی در مهمان شهرها یک ضرورت است.

استاندار کرمان بیان کرد: کمک های معیشتی موردی به این افراد خوب است، اما تامین زیرساخت ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

فداکار با اشار به نوسازی و جابه جایی مهمانشهر رفسنجان گفت: تجهیز مهمان شهر به دوربین و امکانات زیرساختی یک ضرورت است که باید از سوی سازمان های بین المللی به آن کمک شود.

انتهای پیام/