سرطان مثانه شایع ترین سرطان در بین مردان کرمانی

گزارش ها حاکی از آن است که شیوع سرطان در کشور افزایش پیدا کرده و این شرایط در استان کرمان نیز به همین شکل است، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان معتقد است علت افزایش آمار سرطان به این دلیل است که تشخیص بیماری سرطان بیشتر شده است.

به گزارش صدای زرند، در همین حال بنا به گفتۀ مسئولان علوم پزشکی کرمان، در مردان کرمانی سرطان مثانه به دلیل مصرف مواد مخدر و در زنان نیز سرطان پستان شایع تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست خبری به مناسبت هفتۀ سلامت درخصوص علت شیوع سرطان در استان کرمان، گفت: این که مطرح می شود الان شیوع سرطان زیاد شده است، یکی از دلایلش عدم تشخیص سرطان در سال های قبل است. تشخیص سرطان در حال حاضر خیلی پیشرفت کرده است.

مهدی احمدی نژاد بیان کرد: آگاهی مردم نیز افزایش یافته و به دلایلی مانند کاهش وزن، رنگ پریدگی، ضعف، بی اشتهایی، دیدن خون در مدفوع و … زود به پزشک مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: موجی راه افتاده که مواد غذایی مسموم هستند و مشکل دارند ولی آزمایشاتی که از آزمایشگاه مرجع غذا و دارو می آید چنین چیزی را نشان نمی دهد. مثلا گاهی یک مادۀ غذایی از جایی که کشت شده می آید و همان یک بار آلوده است و این طور نیست که بگوییم تمام خیارهای گلخانه ای آلوده است، زیرا تست می شوند و آلودگی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: با توجه به نمونه گیری هایی که به طور مرتب از محصولات میدان میوه و تره بار کرمان انجام می شود، به محض مشخص شدن آلودگی، از توزیع محصول در شهر جلوگیری می شود.

وی همچنین گفت: در مردان بیشترین سرطان شایع، سرطان مثانه است که ارتباط آن با اعتیاد به مواد مخدر اثبات شده است و اگر در استان کرمان سرطان مثانه بیشتر از استان های دیگر وجود دارد به دلیل مصرف موادمخدر است.

مجموعۀ درمانی سرطان در استان کرمان کامل می شود

احمدی نژاد همچنین در بخشی از صحبت های خود در این نشست خبری بیان کرد: در حوزۀ تجهیزات، مواردی که نیاز بود برای استان فراهم کنیم تا نیاز به انتقال بیماران به استان های مجاور و استان های توانمندتر نباشد، انجام شد که یکی از آن ها خرید دستگاه پت اسکن با کمک خیریه کمک بود. فضای فیزیکی راه اندازی این دستگاه که برای تشخیص نقطه ای سرطان، کاربرد دارد در حال احداث است و امیدواریم تا پایان سال وارد چرخۀ خدمت رسانی بشود.

وی یادآور شد: مجوز یک دستگاه اکوکارتیوگرافی بسیار پیشرفته، دو سال پیش گرفته شده بود که متاسفانه مقداری برای ورود آن به استان کارشکنی می شد و با وجود این که دستگاه وارد کشور شده بود، آن را به کرمان تخصیص نمی دادند که امسال با همکاری نمایندگان محترم شهر کرمان توانستیم دستگاه را وارد کنیم و در حال حاضر دستگاه در کلینیک بعثت مستقر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یک دستگاه سیتی آنژیوگرافی که برای عروق قلبی است نیز امسال در استان راه اندازی شد. قبلا یک دستگاه در بیمارستان راضیه فیروز وجود داشت که با نرخ خصوصی خدمات رسانی می کرد و امسال توانستیم این دستگاه را در بیمارستان افضلی پور مستقر کنیم و الان با کیفیت بالا و نرخ دولتی در حال خدمات دهی است.

وی افزود: امسال دو دستگاه ام آر آی نیز به استان کرمان داده می شود و احتمالا تا دو ماه آینده وارد می شوند که در بیمارستان بافت و بیمارستان شفا راه اندازی خواهند شد.

احمدی نژاد اظهار کرد: ۱۷ دستگاه توموتراپی لوانرژی وارد کشور شده و با نرخ دولتی به دانشگاه ها واگذار شده است. یکی از این دستگاه ها که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود متاسفانه در دوره های قبل، با رایزنی هایی که شده بود از استان خارج شد و آقای دکتر رشیدی نژاد، ریاست قبلی دانشگاه، به من سفارش اکید کردند که پیگیری کنیم و دستگاهی که مربوط به کرمان است را بگیریم.

وی با بیان این که دستگاه توموتراپی لوانرژی، دقیقا تومور را از بین می برد و به سایر بافت ها آسیب نمی زند، ادامه داد: پیگیری کردیم و با کمک نمایندگان استان موفق شدیم این دستگاه را در عین ناباوری به کرمان منتقل کنیم. تمام مجوزهای دستگاه را گرفته ایم و تا پایان این ماه وارد کرمان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با ورود این دستگاه، مجموعۀ درمانی سرطان در استان کرمان کامل می شود و دیگر نیازی به استان های دیگر نداریم.

۲۶.۳ درصد مردم کرمان مصرف تنباکو را تجربه کرده اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان این که در زنان استان به ترتیب سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان تیروئید بیشتر شایع است، اظهار کرد: در مردان کرمانی، سرطان های مثانه، ریه و پوست بیشتر است.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز دربارۀ مصرف تنباکو در استان گفت: بر اساس پیمایشی که سال ۱۴۰۰ داشتیم، حدود ۲۶.۳ درصد مردم کرمان مصرف تنباکو را تاکنون تجربه کرده اند که در کشور این عدد ۱۹.۴ درصد است.

کاوه رفیع پور با اشاره به فعالیت بدنی کم در استان، یادآور شد: در استان کرمان حدود ۴۳.۵ درصد مردم فعالیت بدنی ناکافی دارند که این عدد در کشور ۵۱ درصد است.

وی همچنین با بیان این که ۴۷.۷ مردم استان کرمان چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، گفت: این عدد در کشور ۶۳ درصد است که چاقی و اضافه وزن باعث بیماری های غیرواگیر می شود.

انتهای پیام/