فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور:

ایران تا سال ۲۰۴۰ جزو خشک ترین کشورهای جهان می شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ایران تا سال ۲۰۴۰ بر اساس ارزیابی های جهانی جزو ۱۹ کشور خشک و بیابانی جهان می شود که پیشگیری از تحقق آن شدنی است.

به گزارش صدای زرند، سرهنگ رضا اکبری افزود: اقلیم خشک و نیمه خشک بیابانی ایران در کنار چالش های گردوغبار، آلایندگی صنعتی، فرسایش خاک و سیل؛ زندگی و امنیت زیستی، حیاتی و غذایی را به مخاطره انداخته است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اکسیژن زمین توسط جنگل ها تامین می شود، ادامه داد: ریشۀ تمام مشکلات در دست اندازی مردم به طبیعت است تا جایی که بر اساس ارزیابی ها تا ۱۷ سال آینده، شاید کشورمان دیگر جای سکونت نباشد.

وی ۲۱ فروردین ماه در مراسم تکریم و معارفۀ فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در سنندج با بیان اینکه بدون یگان حفاظت نمی شود کاری از پیش برد، اظهار کرد: اگر هوایی برای نفس، زمینی برای زیستن و غذایی برای خوردن داریم، امنیت حیاتی خود را مرهون حفاظت از عرصه های طبیعی هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: کاشت هزار میلیارد درخت در جهان آغاز شده که در ایران هم از سال قبل کلید خورد و طرح مردمی یک میلیارد درخت آغاز شد.

وی ادامه داد: چین، آمریکا، عربستان، افغانستان و پاکستان در این حوزه موفق عمل کرده اند و شرایط اقلیمی این کشورها، نشان می دهد که اجرایی شدن این طرح در ایران هم شدنی است.

اکبری با بیان اینکه ایران هفتمین کشور تولیدکنندۀ کربن است، افزود: هر هکتار پوشش جنگلی تا ۳۵ درصد ترسیب کربن را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: در بین ۵۴ کشور جنگل دار، ایران در ردیف چهل وپنجم قرار دارد و یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم، یعنی بر خلاف آنچه تصور می شود از نظر جنگل غنی نیستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هشدار داد: اگر پوشش گیاهی افزایش نیابد از نظر آبی با چالش مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: اگر تغییر رویکرد حفاظتی نباشد موفق نخواهیم بود و باید مدیریت حفاظت از منابع طبیعی فعال و از ظرفیت همۀ دستگاه های اجرایی برای حفاظت استفاده شود.

اکبری با تاکید بر اینکه راهبرد اصلی حفاظت مردمی سازی آن است، گفت: هوشمندسازی حفاظت از عرصه های طبیعی به عنوان یک الزام باید عملی شده و رویکرد انسان محوری به فناوری محوری تغییر یابد.

وی به تعامل مناسب حفاظتی و قضایی اشاره کرد و افزود: ۸۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی سال گذشته به بیت المال برگشت خورد.

انتهای پیام/