نکات کاربردی در کاهش خسارت سرمازدگی احتمالی باغات پسته زرند

با توجه به هشدار سازمان هواشناسی امشب هوای استان کرمان به کمترین میزان خود در طول هفته می‌رسد که روابط عمومی جهاد کشاورزی زرند نکات و راهکارهای جهت جلوگیری از سرمازدگی باغات پسته این شهرستان اعلام کرده است.

به گزارش صدای زرند، با توجه به احتمال بروز خسارت سرمازدگی در محصولات کشاورزی خصوصاً باغات پسته مسائل و موارد کاربردی جهت جلوگیری و یا کم کردن عوارض ناشی از خسارت جهت اطلاع کشاورزان عنوان می‌شود، البته قبل از هر اقدامی کشاورزان بایستی حداقل یک دماسنج به همراه خود داشته باشند تا علاوه بر اطلاع از روند تغییرات دما بدانند چه زمانی اقدام به روشن کردن آتش نمایند، چه بسا در سالهای گذشته زمانی آتش روشن شده است که نیاز نبوده و در زمان بروز سرمازدگی منبع انرژی و گرما تمام شده و به درد کشاورز نخورده است.

۱- مدیریت کف مزرعه

در طول روز با تابیدن خورشید زمین گرم می شود و این گرما در خاک ذخیره شده و در طول شب از زمین ساطع می شود لذا شخم نزدن خاک، حذف علف های هرز، حذف خار و خاشاک و مرطوب نگه داشتن خاک با آبیاری باغات میتواند تا دو و نیم درجه دمای اطراف جوانه گل را افزایش دهد.

۲- استفاده از بخاری های کوچک

در سال‌های گذشته برخی از کشاورزان اقدام به آتش زدن لاستیک می کردند که اصلا قابل توصیه نیست؛ چون سقف وارونگی دما را تغییر می دهد و حرارت به طور مستقیم بالا می رود و تاثیر زیادی در افزایش دمای باغ ندارد.لذا توصیه می شود از بخاری های کوچک در فاصله های نزدیک استفاده شود، منظور از بخاری های کوچک بسته به امکانات کشاورز متفاوت میباشد. می‌توان از کپه های نخاله پوست پسته به میزان ۲۰ کیلوگرم برای هرکپه با ترکیب ۴ لیتر گازوئیل و آب در فاصله ۵متر از یکدیگر استفاده نمود و یا از قوطی های فلزی ۴ لیتری حداقل به تعداد ۳۰۰ عدد در هکتار با سوخت ترکیبی پارافین و گازوئیل به نسبت ۲ به یک استفاده کرد لازم به ذکر است بایستی این بخاری ها در دمای مثبت یک درجه و قبل از رسیدن دما به صفر درجه روشن شوند.

۳- ایجاد دود برای کاهش تشعشع

سوزاندن کاه و کلش و ضایعات فراوری پسته موجب ایجاد دود در هوا و انعکاس تشعشع حرارتی با طول موج بلند به طرف پایین شده و دمای باغ را حفظ میکند و به میزان نیم تا سه و نیم درجه تاثیر گذار می باشد.

۴- پاشیدن آب روی درختان

به ازای هر لیتر آب که تبدیل به یخ می شود ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد میشود لذا در دمای صفر درجه پاشیدن آب بر روی شاخه ها موجب تشکیل لایه نسبتاً عایق در اطراف جوانه می شود.

۵- ایجاد باد مصنوعی

ماشین های مولد باد که هوا را به صورت افقی می دمند تا ۲.۹ درجه سانتیگراد و دستگاه چاهک معکوس که شامل یک چاهک استوانه ای عمودی است در حدود ۱.۹ درجه سانتی گراد باعث افزایش دمای اطراف جوانه گل می‌شود.

به گزارش صدای زرند، طبق اعلام سازمان هواشناسی دما امشب در استان کرمان به کمترین میزان خود در طول هفته خواهد رسید، بنابراین خطر سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/